א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

כריכים אז ועד היום: ההיסטוריה הטעימה והמעניינת

כריך זו הבחירה האידיאלית לארוחה קלה שאפשר לקחת איתנו ללימודים או לעבודה. אפשר להחזיק אותו ביד אחת, הוא לא תופס מקום בתיק, ואין צורך בכלים נלווים או קופסאות שצריך אח"כ לשטוף. לכן, לא מפתיע שהשאלה שהכי נשאלת בבוקר ברוב הבתים היא "מה לשים לך בכריך?" • מה היינו עושים בלי האופציה הקלילה והפשוטה הזו?

כריכים אז ועד היום: ההיסטוריה הטעימה והמעניינת
כריכים צילום: פיקסביי

ההיסטוריה הטעימה של הכריכים

הכריך, או הסנדוויץ', כפי שהוא נקרא באנגלית, נקרא כך על שם עיירה אנגלית קטנה בקנט בשם  "סנדוויק" (מקום חול באנגלית עתיקה). מסופר שבמאה ה-18 התגורר בעיירה הרוזן ג'ון מונטאגיו. הרוזן ג'ון מונטאגיו אהב כל כך להמר שלא רצה להניח את הקלפים אפילו בשביל ארוחת ערב. לכן, כשהמשרתים קראו לו לעזוב את שולחן ההימורים ולבוא לאכול הוא צעק להם: "שימו בשר בין שתי פרוסות לחם והביאו אותו אליי!". אך למרות שהכריך, או הסנדוויץ' באנגלית, קיבל את שמו בעקבות הרוזן ג'ון מונטאגיו מהעיירה סנדוויק, הוא לא זה שהמציא את המאכל הפופולארי. נראה שהפועלים בשדות בני המעמד הנמוך נהגו לקחת איתם לעבודה בשדות בשר בין שתי פרוסות לחם. נראה שסוג מזון המורכב משתי פרוסות לחם מרוח בחמאה, עם דבר מאכל כלשהו ביניהן, היה נפוץ באזוריה הכפריים של צרפת עוד לפני המאה ה-18. כך שסביר להניח שהכריך היה נהוג במקומות שונים ובתקופות שונות ולא ניתן לייחס לו מקור בודד.

הרעיון לכרוך ארוחה שלמה בין שתי פרוסות לחם תאם במיוחד את אורח החיים המודרני שאימץ בחום את הרעיון שאיפשר להמשיך לעבוד תוך כדי אכילת כריך ביד אחת. במהירה אומצו סוגים רבים של כריכים מתרבויות שונות. כריכי הבייגל האמריקאים, ההמבורגרים, הגריל ציז' שבישראל נקרא טוסט, הסדוויצ'ים החמים האיטלקיים, הפיתות הממולאות המאפיינות את המזרח התיכון, הטאקו והאינצ'לדאס הדרום אמריקניים ועוד ועוד..

בשנות השישים והשבעים פרחו אצלנו, בישראל, דוכנים לסנדוויצ'ים, שזוהו עם העלייה מדרום אמריקה. הם הציעו כריכים במבחר מליות: סלטים, גבינות, ירקות ובשר עם רטבים וממרחים שונים. כל סועד יכול היה להרכיב לעצמו את הכריך לפי טעמו. הכריך הורכב בתוך לחמנייה מוארכת שרוקנה מתוכנה הרך. עד היום פועלים בשיטה זו שרידים של אותם מוסדות.

כיום כשאנחנו מדברים על כריכים יש מגוון רחב של מאכלי לחם שנכללים בהגדרה. הכריך כיום לא חייב להיות מורכב משתי פרוסות לחם. ישנם כריכי משולשים המורכבים משלושה פרוסות לחם. ישנם המורכבים מפיתות, לחמניות, בייגל, ופוקאצ'ות.

בישראל הכריכים הפופולאריים ביותר הם כמובן כריכי השוקולד האהובים על הילדים, כריכי חביתה, גבינה צהובה, טונה, פסטרמה וביצה קשה.

בארצות הברית כריך חמאת בוטנים וריבה שנקרא בקיצור PB&J אהוד מאוד על הילדים. סנדוויצ'ים פופולאריים נוספים בארצות הברית הם ה BLT- שהוא כריך המכיל בייקון חסה ועגבנייה. וכריכי הסלופי ג'ו שעשויים מלחמניית המבוגר עם בשר טחון.

כריך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד