ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
בצל הסערה הפולנית

קבר אחים בן 79 שנים התגלה בחצר בית פרטי בפולין

מידע חדש ומפתיע שהגיע לשליחי 'שם עולם' בפולין הצביע על מספר מקומיים שיש בידיהם מידע שעבר מאב לבן על קבר אחים שנמצא בעיירה ויסלוביץ. השליחים שהגיעו למקום החלו לאסוף בעדינות מידע מהמקומיים, וגילו במקום קבר אחים | הסיפור המלא

קבר אחים בן 79 שנים התגלה בחצר בית פרטי בפולין
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

שלושה אנשים המתגוררים בעיירה שני זקנים וצעיר, תיארו באוזני פעילי ארגון 'שם עולם' את המקום המשוער שבו שמעו מהוריהם או ראו בעצמם שקיים קבר גדול. הם כיוונו את השליחים לאזור המיועד ובמבצע מורכב וחשאי, הם גילו שמדובר בשטח של חצר בבית פרטי בעיירה. הפעילים ביקשו את אישורו של המקומי בעל הבית ובעזרת מכשור טכנולוגי וסורק קרקע גילו את המיקום המדויק בו התגלה בור ענק ובו נקברו 60 גופות יהודים שנרצחו במהלך השואה, מתוכם 20 ילדים.

הרב אברהם קריגר יושב ראש המרכז הבינלאומי 'שם עולם' ניהל את המבצע מישראל וסיפר: "כבר קשה בימינו, אחרי כל כך הרבה שנים להגיע לגילוי כל כך מצמרר. מצאנו קבר אחים חדש, שלא ידענו בכלל על קיומו. לא העלינו בדעתנו שאחרי כל כך הרבה שנים נצליח למצוא זכרון ולהקים מצבה לזכר היהודים שנספו במקום. בזכות העבודה של שליחי שם עולם, הצלחנו להצליב מידע ולאתר את שמותיהם של חלק מגופות היהודים הנמצאות באותו קבר שאיתרנו".

אתמול התקיים טקס מיוחד בפולין בהשתתפות הרב קריגר וראש העיירה ומקומיים נוספים שהגיעו לכבד את זכר היהודים שנרצחו. במהלך הטקס התגלו שמותיהם של חלק מהיהודים הטמונים בקבר ביניהם משפחת שמעון לנג וילדיו, משפחת גרשון פיש וילדיו, משפחת פיוול מנדל וילדיו, הי"ד. כעת פועלים בשם עולם לאתר את קרובי משפחתם ששרדו את המלחמה.

על אף המשבר ביחסים בין המדינות על רקע החוק הפולני, התושבים המקומיים מביעים התרגשות גדולה לאור הגילוי החדש ומקבלים את פני המשלחת היהודית בכבוד ושיתוף פעולה מלא. העיירה וויסלוויצה או בשמה היהודי ויסלוביץ היא עיירה יהודית בפולין שנכחדה במהלך השואה. בעיירה ויסלוביץ חיו אלפי יהודים מתחילת המאה ה-19 והתקיימו בה חיים יהודים שוקקים עד פרוץ המלחמה.

עם פרוץ המלחמה הוקם בעיירה 'גטו פתוח' שהתנהל כגטו לכל דבר אך היה נפתח ונסגר בשעות מסוימות לצרכים מוגדרים. על הגטו פיקד יהודי מטעם היודנרט בתחילת תש"ב החלו הנאצים לחטוף יהודים מהגטו למחנות עבודה והשמדה. במקביל כרו שני בורות בעיירה ששימשו כקבר אחים בכל פעם שהנאצים הוציאו להורג משפחה מקומית או יהודים בודדים.

בשלהי המלחמה, הוצעדו היהודים שנותרו בעיירה למחנות ההשמדה בלזץ' ולוולדובה ושם נרצחו על גדת הנהר בוג. אלפי היהודים שחיו בעיירה נרצחו תוך זמן קצר ובכך נגדעה שושלת המשפחות וזכר העיירה כולה. מאז ועד היום לאורך השנים, העיירה ויסלוביץ ידועה כעיירה שנכחדה בתקופת השואה ולא נותר ממנה זכר

קבר אחים שואה פולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד