י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"חוק אשר"

החל מהיום: הבנקים יחויבו לדווח ללקוח לפני החזרת שיק

בשורה: תיקון חוק "שיקים ללא כיסוי" שיזם ח"כ יעקב אשר, המחייב את הבנקים בישראל שלא להחזיר שיק מבלי שניתנה ללקוח התראה של יום עסקים, ובכך להעניק ללקוחות מרווח זמן להפקדת הכסף החסר בחשבון ולמנוע מעצמם את הרישום הכלכלי של לקוח מוגבל נכנס היום לתוקף

החל מהיום: הבנקים יחויבו לדווח ללקוח לפני החזרת שיק
יעקב אשר צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

בשורה צרכנית משמעותית: היום (חמישי) נכנס לתוקף תיקון חוק "שיקים ללא כיסוי" שיזם ח"כ יעקב אשר, המחייב את הבנקים בישראל שלא להחזיר שיק מבלי שניתנה ללקוח התראה של יום עסקים, ובכך להעניק ללקוחות מרווח זמן להפקדת הכסף החסר בחשבון ולמנוע מעצמם את הרישום הכלכלי של לקוח מוגבל.

בנוהל שהיה קיים עד כה, בטרם תוקן החוק, הבנקים לא היו מחויבים לעדכן את בעלי החשבון על כך ששיק שלהם עלול להיות מסורב בשל העדר כיסוי. לבעל החשבון נודע על כך רק בדיעבד, לאחר שהשיק כבר סורב על ידי הבנק ונכנס למניין 10 השיקים הנספרים לפי החוק ושהופכים את הלקוח לבעל כתם כלכלי כ"לקוח מוגבל".

בנוהל קיים זה ישנו עיוות מובנה מאחר וסירוב שיק חושף את הלקוח למגבלות שעלולות להיות מוטלות עליו ועל חשבונו, וכל זאת בשעה שאם היה יודע על כך מראש ייתכן שהיה יכול לנסות ולהפקיד כספים בחשבונו שיאפשרו את פירעון השיק כדי שלא יסורב. את העיוות הזה ביקש ח"כ יעקב אשר לתקן בהצעת החוק שלו, שאושרה בכנסת לפני שנה והיום כאמור נכנסת לתוקף.

הצעת החוק קובעת כי בכדי למנוע עד כמה שניתן סירוב של שיקים, הבנק יידרש להודיע לבעל החשבון באמצעות הודעת sms או הודעה מוקלטת בטלפון, כי אין יתרה מספקת בחשבון שמאפשרת את פירעון השיק ותעניק לו מרווח זמן של יום עסקים אחד לפחות שבו יוכל להפקיד את הכסף בחשבון.

כדי למנוע סירוב שיק לאחר קבלת התראה שכזו, על הלקוח להפקיד בחשבונו את הסכום החסר עד שעתיים וחצי לפני תום יום העסקים הבנקאי, דהיינו: עד השעה 16:00. ההודעה תישלח לבעל החשבון מוקדם ככל האפשר בתחילת היום, כדי לתת לו מספיק זמן לנסות ולדאוג להפקדת הכסף בחשבון.

ההודעה תיטיב הן עם בעל החשבון שנתן את השיק שתהיה בידיו האפשרות למנוע את סירוב השיק ואת ההשלכות שעלולות להיות לסירוב זה, והן עם מקבל השיק שיוכל להפקיד את השיק לפירעון ולקבל את התמורה שמגיעה לו מבלי שהשיק יסורב.

ח"כ יעקב אשר אמר כי "מדובר בחוק חברתי חשוב ממעלה ראשונה שיעשה מהפך גדול במערך הבנקאות ויתקן עיוות של שנים, אני מברך את בנק ישראל על התגייסותו ליישום המהפך במערכות הבנקים, זו בשורה שמטיבה עם כל הצדדים, גם הלקוחות וגם הבנקים".

יעקב אשר בנקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד