י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
סיכון סביבתי

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם מנורות פלורסנט

בנורות הפלורסנט טמון טמון סיכון סביבתי בלתי מבוטל • מדוע היא כה מסוכנת וכיצד מתמודדות הרשויות עם הסיכון האקולוגי שטמון בה? באמצעות חברת שירותי אקולוגיה, אנו משיבים על השאלות השכיחות בנושא

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם מנורות פלורסנט
מסייע ללומדים צילום: מנחם מנחמי

לימוד תורה רציף, כל שכן למשך שעות ארוכות, יוצר מאמץ בלתי מבוטל על העיניים ומצריך תנאי תאורה טובים, על מנת להקל על הלומד. בדיוק לשם כך נועדו נורות הפלורסנט שמאירות, על פי הערכה, למעלה מ 90% ממוסדות הדת, הישיבות ובתי הכנסת בישראל. אלא שלצד היתרון המשמעותי שטמון בשימוש בטכנולוגיה זו, טמון בה גם סיכון סביבתי בלתי מבוטל. כן, אותה נורה תמימה למראה, שלכאורה מסכנת את שלום הציבור רק בגלל שבריה הקטנים, עשויה להוות מחולל מחלות. מדוע היא כה מסוכנת וכיצד מתמודדות הרשויות עם הסיכון האקולוגי שטמון בה? באמצעות חברת שירותי אקולוגיה, אנו משיבים על השאלות השכיחות בנושא:

כיצד פועלת נורה פלורסנטית?

נורה פלואורסצנטית היא נורת פריקה שמשתמשת בחשמל על מנת לשחרר גז מסוג ארגון או קריפטון באדי כספית, כך שנוצרת פלזמה המפיקה אור על-סגול לטווח קצר. אור זה תורם בתורו לזריחה של קרינה פלואורסצנטית אשר מפיקה אור. שלא כמו במוליכים מוצקים אשר בהם החשמל זורם על ידי נדידת אלקטרונים מאטום אחד למשנהו, בגז החשמל זורם דרך אלקטרונים חופשיים וביונים. תערובת גז שמכילה כמות לא זניחה של אלקטרונים חופשיים או יונים נקראת פלזמה.


סכנת הפלורסנט • קרדיט: freepik

מה הסיכון שטמון בה?

הנורות מהוות גם מפגע בטיחותי. הן מכילות כספית לצורך יצירת הקרינה האולטרה סגולה שמאירה את הציפוי הזרחני. כאשר נורת פלורסנט, רגילה או קומפקטית נשברת, משתחררים אדי כספית לחלל החדר.

כספית הינה המתכת השנייה ברעילותה לאחר פלוטוניום ושאיפת אדי הכספית מסוכנת בטווח הארוך. למעשה,הכספית נוטה להצטבר בגוף ויש לה השפעות רבות שליליות על הבריאות, הזיכרון, מצב הרוח ועוד.

שאיפת אדי כספית או שאיפה ובליעה של מתיל-כספית עלולים לגרום להרעלה בבני אדם, המתבטאת בעיקר בפגיעה במערכת העצבים. הסימפטומים העיקריים של הרעלת כספית הם פגיעה בשדה הראייה, פגיעה בזיכרון, נדודי שינה, פגיעה בשמיעה, רעד ועקצוצים. כמו כן, הכספית חודרת דרך מערכות ההגנה בעורקים ומגיעה למוח, וכן חודרת לעוברים ברחם אמם. כמו כן, כספית גם מסווגת כמסרטן אפשרי בבני אדם. הסיכון שטמון בה כל כך מוחשי וחמור עד שבעבר משרד הבריאות בחן את האפשרות לאיסוף מרוכז של מדחומי הכספית מבתי תושבים ברחבי הארץ. במכתב שהעביר לבתי המרקחת, סגן מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות אלי מרום, נבחנה האפשרות להציב מכלים לאיסוף מרוכז של המדחומים המכילים כספית, שהוכרזה כמתכת רעילה לסביבה.

לפי אומדן שהוערך במשרד הבריאות, מדחומים המכילים כספית ומשווקים בארץ מכניסים לישראל מדי שנה כ-200 ק"ג כספית שברוב המקרים מושלכת לפחי זבל כאשפה רגילה ועלולה לחלחל למי תהום.

המשרד מבקש לבצע פינוי מרוכז של פסולת רעילה זו לאתר הטמנה ייעודי שלא יסכן את מקורות המים הארציים והמקומיים.

כיצד ממחזרים נורות פלורסנט?

נורות פלורסנט אינן ממוחזרות, אלא עוברות תהליך של נטרול החומר הפעיל הרעיל בהן {כספית}. התהליך מורכב מכמה שלבים.

ראשית, הנורות נאספות ומוכנסות לתוך מיכל בו הם מרוסקות, כאשר במקביל, אדי הכספית נאספים נספגים לתוך פחם פעיל. בשלב הבא, הפחם הפעיל שספוג בכספית מועבר לשריפה, זאת מכיוון שיש לו ערך קלורי גבוה שמאפשר הפקת אנרגיה ממנו {השבת אנרגיה}. בשלב הבא,הזכוכית משונעות להטמנה באתר פסולת רעילה. תשומת הלב כי אין מדובר בהטמנה באתר פסולת רגילה שכן שאריות הכספית שנמצאות בשברי הנורה עשויות לזהם את הקרקע וליצור מפגע אקולוגי.

בנוסף, מעבר לזה שהכספית מחלחלת למי התהום ופוגעת במערכות מים ומערכות אקולוגיות רבות בטבע. הזרחן, שקיים גם הוא בנורות, שמשמש גם בתעשיות מזהמות ורעילות כמו ייצור ושימוש בדשנים, מהווה בעצמו חומר מסוכן שגורם למגוון תופעות לוואי ופגיעה בטבע – לא בצורתו הטבעית כמובן כי אם בתרכובות למיניהן.

כיצד מטופלת הפסולת התעשייתית ?

באתר אשפה רגיל הסוללה מתבלה לאחר מספר שנים וכך גם המטמנה הרגילה. מה שאומר שאם זרקת סוללת בשנת 1980 לפח - בשנת 2021 אתה שותה אותה מהברז, אחרי שהחומרים בה חלחלו למי התהום. הטיפול הנכון בחומרים מסוכנים מתבצע באופן הבא: הפסולת מועברת לאתר הפסולת ברמת חובב. הפסולת עוברת טיפול שכולל מספר שיטות לריסון את המפגע הסביבתי, בהן שריפה בתנור מיוחד או הטמנה אטומה כך שאין חלחול חומרים למי התהום. חלק מהחומרים חוזר לשימוש חוזר בתעשייה וחלק מנוטרל על ידי הליכים כימיים מבוקרים שמבוצעים באתר.

לסיכום, עינכם הרואות כי למוצר שמיש ותמים כל כך כמו נורת פלורסנט, יכולה להיות השלכה בריאותית משמעותית ביותר, מה שמצריך מכולנו חובת זהירות מיוחדת, שמועגנת גם בציווי  "שמירת הנפש" שמנחה אותנו להישמרות מסיכונים פיזיים וסביבתיים, בגדר  "ונִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד לְנַפְשֹׁתֵיכֶם"

פלורסנט נורות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד