כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
היהודי האחרון סירב להתפנות

איש העסקים הישראלי ששיגר מטוס פרטי לאפגניסטן

איש עסקים ישראלי שיגר מטוס פרטי בכדי לחלץ את היהודי האחרון שנותר על אדמת אפגניסטן, אך זה התחרט ברגע האחרון. לטענת הפילנתרופ הוא ניסה לחלץ 15 נשים אפגניות לישראל, אך המדינה סירבה

איש העסקים הישראלי ששיגר מטוס פרטי לאפגניסטן
אילוסטרציה צילום: unsplash

מוטי כהנא, איש עסקים ישראלי - אמריקאי סיפר כי בכוונתו להשתמש במטוסו הפרטי בכדי להציל 15 נשים אפגניות הנמצאות במחבוא, ברגע שהוא ימצא מדינה שתסכים לקלוט אותן.

כהנא סיפר לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle: "ישראל סירבה לקבל אותן, נאמר לי שאני צריך להביא את הנשים לוינה, ואז הרשויות הישראליות ישקלו מה לעשות איתן משם". משרד החוץ בתגובה: "לא מכירים דבר כזה".

הוא אמר שהוא מקווה שאמריקה תיקח את הנשים ושהקהילה היהודית האמריקאית תבטיח מימון שיסייע להן.

כהנא שנמצא בשיאו של מירוץ הצלה באפגניסטן, שלח את מטוסו ביום רביעי האחרון הכדי לחלץ את היהודי האחרון שנותר באפגניסטן, זבולון סימנטוב, אך זה התחרט ברגע האחרון וסירב לעזוב. כך לדברי הפילנתרופ שארגן את תוכנית הבריחה.

כהנא, יליד ישראל, אמר כי הוא השקיע "יומיים של משאבים וסכום עצום" כדי לארגן את התוכנית, אך לקח למר סימנטוב קצת יותר מחצי שעה לשנות את דעתו ולדחות את ההזדמנות לעזוב את אפגניסטן.

על פי הדיווחים, סימנטוב כבר ארז וקרא את 'תפילת הדרך', אך ברגע האחרון שינה את דעתו. למרות שהטאליבן מחשיב את סימנטוב כ"כופר" וקרא לו להתאסלם, הוא טוען שהוא 'אפגני גאה' ומתעקש שלא לעזוב את מולדתו.

החששות של זבולון מבית הכנסת היחיד באפגניסטן גדלו, לאחר שקאבול נפלה בסוף השבוע שעבר בידי הטאליבן במהירות שהפתיעה את מנהיגי המערב. יהודים ברחבי העולם הביעו את חששותיהם לחייו של סימנטוב, וקראו ברשתות החברתיות למנהיגים בעולם להבטיח שהוא יהיה בטוח באפגניסטן.

איש העסקים הישראלי-אמריקאי מוטי כהנא אמר כי זבולון סימנטוב בן ה-62 הסכים בתחילה להתפנות, אך לאחר מכן התנה את יציאתו בקבלת "מימון אישי", אתר 'הארץ' דיווח, כי כהנא אמר: "אני לא משלם ליהודים כדי להציל את חייהם, אני כאן כדי לעזור, אני לא כאן לשלם לך כדי להציל את חייך", אמר כהנא.

על פי הדיווח, סימנטוב טען שיש לו כמה חובות שהוא צריך לשלם לפני שהוא עוזב. "אנחנו לא בעניין של כיסוי חובות של אנשים. אנחנו בעניין של הצלת חיי אנשים אם צריך להציל אותם", כך אמר ל'הארץ' אחד האנשים שמעורב בניסיון חילוצו של סימנטוב.

כהנא התראיין גם ל'ניו יורק פוסט', ואמר על סימנטוב: "התמודדתי עם כל כך הרבה משוגעים והוא נמצא בראש הרשימה". כהנא, המנהל חברת אבטחה פרטית, סייע בפינוי כמה מהיהודים האחרונים שנותרו מסוריה שסועת המלחמה בשנת 2014 וכיום הוא מעורב במספר משימות הצלה מתמשכים ברחבי אפגניסטן - אחד מהם היה סימנטוב. "ביום שלישי הצוות שלי הלך לביתו והוא ארז את חפציו", סיפר כהנא והוסיף כי סימנטוב דרש לפתע 50 אלף דולר כתנאי לעזיבה ולסיכול התוכנית. "אני לא משלם לאנשים כדי להציל את חייהם". שב על המסר.

איש עסקים אפגניסטן מוטי כהנא מטוס פרטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד