כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הבית היהודי: ש"ס סירבה לגוש חוסם דתי • ש"ס: מעולם לא עמד על הפרק

בעוד אנשי בנט טוענים כי נדחו על-ידי אריה דרעי כשביקשו יצירת בלוק חוסם - בש"ס מכחישים • ח"כ אורי אריאל: "אני שונא את הסיטואציה הזו, מה יצא מהקטטות בינינו?" • "אין ולא צריכה להיות החרמה. החרדים יכולים להיכנס בשלב שני" • "גיוס בנות לא על הפרק, למרות שהרעיון עלה"

בנט במיר
בנט במיר



היריבות בין 'הבית היהודי' לבין המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה - מתפתחת ותופסת מקום בלתי מכובד גם בכלי התקשורת.

הבוקר (ב) מסרו בכירים בבית היהודי לערוץ 7, כי במהלך קמפיין הבחירות - וגם בשבועות האחרונים - הם פנו מתוך מצוקה לח"כ אריה דרעי, והתחננו בפניו ליצור בלוק דתי חוסם, אך דרעי סירב להיפגש איתם ואמר, כי לדעת נתניהו מקומם באופוזיציה.

לדבריהם, "דרעי זרק אותנו וגלגל אותנו מכל המדרגות, אז נאלצנו לפנות ליאיר לפיד. מהרגע ששמעו החרדים כי נוצרה 'ברית' עם לפיד, הם ביקשו להיפגש. היום הם מייצרים מצג-שווא כאילו הפקרנו אותם".

בלשכתו של אריה דרעי לא נותרו חייבים: "כנראה שלעסקני המפד"ל המצפון ביממה האחרונה לא שקט, וכצעד נואש של הגנה הם מפיצים שקרים. מהבחירות לא נעשתה שום פנייה לדרעי מצד בנט, הפגישה היחידה ביניהם הייתה ביוזמת דרעי ולא עלה בה נושא הבלוק".

גם השר אלי ישי, שנפגש מספר פעמים עם בכירים בבית היהודי וגם עם יו"ר המפלגה ח"כ נפתלי בנט עצמו, עומד על כך שמעולם לא ביקשו במפלגה הדתית ליצור גוש עם המפלגות החרדיות או עם ש"ס.

בראיון שערכנו עם ח"כ מאיר פרוש עוד לפני הבחירות, עלה נושא פגישתו בביתו עם בנט. גם בראיון הובן היטב כי כל דבר מעשי לא יצא מהפגישה, בוודאי לא הסכמה של בנט ליצור גוש עם המפלגות החרדיות.

אריאל. צילום: פלאש90צילום: אריאל. צילום: פלאש90
אריאל. צילום: פלאש90


"בכל ההצבעות בכנסת הצבעתי עם החרדים"

בשיחה עם ח"כ אורי אריאל מהבית היהודי, הוא מודה שלא היה חלק משיחות שבהן עלה נושא גוש חוסם בתקופת הבחירות או לאחריהן, אך מזכיר שבארבעת השנים האחרונות עלה נושא הגוש בין המפלגות החרדיות למפלגת הימין לא אחת.

"במשך ארבע שנים פניתי לשר ישי, וגם לאחרים, שבתי ואמרתי: 'אנחנו כוח גדול שלא בא מספיק לידי ביטוי'. הסכמתי שהשר ישי יעמוד בראש הגוש, כראש המפלגה הגדולה, והצעתי לפעול כחזית אחת בשלושת הנושאים המעניינים את כולנו: עולם התורה, השבת וארץ ישראל". הוא נענה, כמובן, בשלילה.

"אני לא אומר שלא הייתה עזרה הדדית, אבל אף פעם לא פעלנו כחזית. הרי בנושא השבת, לדוגמה, דעותינו שוות, אז כל אחד עשה ממקומו את שיכול היה לעשות, היה בהחלט שיתוף פעולה פורה, אבל גוש? לפעול כעשרים מנדטים פלוס מינוס מאוחדים? זה לא היה!"

לא, הוא לא יודע על מה דיברו נפתלי בנט ואלי ישי, או נפתלי בנט מול אריה דרעי, אבל הוא אישית הציע לא פעם, גם לח"כ מאיר פרוש וגם לשר אלי ישי: "בואו ניצור מצב שבו אחד לא נכנס בלי השני" - ולא נענה, לדבריו.

הוא מכיר טובה למאיר פרוש, שעזר למתיישבים מאוד "גם כשהיה שר הבינוי והשיכון וגם אחר כך בכל תפקידיו"; מכיר טובה לנציגים האחרים שסייעו ועזרו, "אני גם לא מטיל אשמה על איש, פשוט לא הצלחנו ליצור חזית בין המרכיבים השונים.

"הם הרי מודים שבכל ההצבעות בכנסת אני הצבעתי יחד איתם, אולי אריה אלדד לא תמיד, אבל כל שלושת החברים האחרים ב'איחוד הלאומי' דאז הצביעו יחד איתם במאת האחוזים!"

הבטיח. לפיד. צילום: פלאש90צילום: הבטיח. לפיד. צילום: פלאש90
הבטיח. לפיד. צילום: פלאש90


"אז מה? עכשיו נתקוטט וכולם ימחאו כפיים?"

לא, הוא באמת לא אוהב את הסיטואציה אליה נקלענו. "אני שונא אותה", הוא אומר בגילוי לב. "אז מה? עכשיו נתקוטט בינינו ובצד כולם ימחאו כפיים? מה ייצא לנו מזה?"

בכל מה שתלוי בו, מהיום והלאה בכל דבר שנוגע למפלגות החרדיות, "הם יכולים לראות בי שותף מלא, דלתי תהיה פתוחה בפניהם. גם בנושא גיוס בני הישיבות. ישבנו איתם, עם מאיר פרוש, עם אלי ישי, גם עם האחרים, כשייצאו הפרטים על חוק הגיוס המוצע ברור לי שהם לא יוכלו להסכים לו, אני לא מצפה להסכמתם. אבל מדובר בבחירה בין אלטרנטיבות! הרי יש בג"צ, יש חוק טל שנגמר, בג"צ מחייב את המדינה לעשות מעשה, הגענו למתווה משותף שבו כל אחד מוותר. לא עולה על הדעת ואין כזה מצב שיגייסו מישהו בכוח! זה לא עולה אפילו לדיון! גיוס בנות גם הוא לא על הפרק, למרות שמדובר ברעיונות שעלו פה ושם".

אמרת את זה לנפתלי בנט? - אני שואלת, והוא לא משיב ישירות.

"כשאמר מרן הרב את מה שאמר עלינו, אמירות קשות ויוצאות דופן בחריפותן, אמרנו משפט קצר ולפיו אנחנו מכבדים את הרב ואת גדלותו בתורה. נקודה. לא פגענו ולא השמצנו אפילו פעם אחת. לא בש"ס, לא באגודה, לא ברבנים שלהם, פעלנו מתוך כבוד. אז נכון שהשוויון בנטל הביא לחיכוכים, כי מדובר בעניין קונקרטי, אבל בסוף מדובר במציאות פוליטית שנוצרה.

"אין מישהו שאשם או מישהו שכיוון שכך יקרה. נוצרה מציאות. ש"ס ואגודה מעולם לא אמרו 'בלי בנט לא נכנסים לקואליציה'. לפיד, לעומתן, אמר גם אמר. אז נוצרה קונסטלציה שהביאה למציאות העכשווית".

"נקלענו למציאות פוליטית, השאלה אם אפשר לתקן"

מבחינתו, עוד לא נאמרה המילה האחרונה. המפלגות החרדיות יכולות להיכנס לקואליציה, בשלב שני.

"הם אומרים שהם לא רוצים, ואני גם מבין אותם. הם לא גלגל רזרבי, אבל זה לא נכון, כי אפשרי בהחלט שיכנסו אחרי שיחוקק חוק השוויון בנטל ואולי גם התקציב. עדיין יש להם מה לעשות בממשלה, איך להשפיע ואיך לקבל דברים".

• התחושה שלהם היא שהם מוחרמים.

"אין ולא צריכה להיות החרמה".

• אבל הייתה, וגם נאמרה בקול. תאר לעצמך שבפעם הקודמת נתניהו היה אומר: 'ממשלה בלי מתנחלים' - איך הייתם חשים?

"את צודקת שהבעיה היא באמירה, לא בעשייה. אבל הפתרון הוא בכניסה בשלב ב'. נקלענו למציאות פוליטית, השאלה אם אפשר לתקן אותה. החכמה היא לא לנבור בעניין. השאלה היא איך ממשיכים מכאן הלאה".
הבית היהודי שס קואליציה אריאל מפלגות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד