י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
סדר בנושא זן ה'דלתא'

עד שיבוא השלישי ויכריע: שו"ת החיסונים מאת פרופ' רן בליצר

שו"ת חיסונים מיוחד עם פרופ' רן בליצר, מנהל מכון המחקר ומערך החדשנות בכללית וראש צוות המומחים של קבינט הקורונה שעושה סדר בפרטים • השו"ת הוצג למאות משתתפי מבצע החיסונים בעיר בני ברק • כל מה שרציתם לדעת על אופן ההתמודדות מול זן הדלתא, ההבדל בינו לגלים והזנים הקודמים וההחלטה התקדימית לתת את מנת החיסון השלישית

עד שיבוא השלישי ויכריע: שו"ת החיסונים מאת פרופ' רן בליצר
פרופ' רן בליצר צילום: יח"צ

שאלה: האם מי שחווה תופעות לוואי קשות בחיסון ראשון או שני, יחווה את אותן תופעות שוב בחיסון השלישי?

תשובה: הסיכוי שתופעות הלוואי ישנו שוב, אכן קיים. בתשאול שערכנו בקרב אלפי מתחסנים שבוע לאחר שקיבלו את מנת החיסון השלישי, שמונים ושמונה אחוזים מהם אמרו שהתופעות היו דומות אך מוחלשות מהחיסון הראשון והשני. רק עשרה אחוזים דיווחו שתופעות הלוואי היו קשות יותר. אלו הנתונים הראשוניים שיש לנו כעת וניתן להסתמך עליהם ככאלה.

שאלה: מהי רמת ההגנה של החיסון השלישי מול הסיכון לחלות במחלה קשה?

תשובה: הסיכון של אדם מחוסן בשתי מנות לחלות במחלה קשה, נמוך בהרבה מאשר של אדם לא מחוסן. התוצאות מהעבר, הציגו יעילות של תשעים וחמישה אחוזים במניעת מחלה קשה כנגד זן אלפא (הזן הבריטי) מיד לאחר החיסון. כלומר שהסיכון של אדם לא מחוסן לחלות במחלה קשה היה גבוה פי עשרים מאשר אדם מחוסן.
בגרפים ובנתונים של משרד הבריאות, ניתן לראות שהתחלואה הקשה למאה אלף איש גבוהה משמעותית (פי ארבעה ואף פי חמישה), בקרב הלא מחוסנים מאשר בקרב המחוסנים. אנו מקווים שמנת הבוסטר השלישית, תקטין עוד את הסיכון לתחלואה קשה לשיעור דומה יותר לזה שראינו בעבר, לאחר המנה השנייה.
אדם מבוגר או חולה כרוני מחוסן בשתי מנות, שלמרות ההגנה החלקית נדבק בקורונה, סיכוייו לחלות במחלה קשה מגיעים לכ-10%. אנו מקווים שהחיסון השלישי יקטין משמעותית גם סיכון זה.

שאלה: כמה זמן נמשכת היעילות הוודאית של שתי מנות החיסון הראשונות?

תשובה: לגבי יעילות החיסון אנו יודעים לומר, כי במהלך ששת החודשים לאחר קבלת המנה השנייה, אנו רואים שיש היחלשות של ההגנה בכל הנוגע לזן דלתא. במצב הנוכחי אנחנו צריכים להתמודד עם זן זה, שמדבק מאד ומתפשט באופן מאוד מהיר. לאור עדויות מחקריות מחו"ל אנחנו מצפים שמנת חיסון שלישית ('בוסטר') תעלה את רמת הנוגדנים באופן גורף ותקטין את שיעור התחלואה והתחלואה הקשה בכל הזנים. זהו קו ההגנה האחרון שלנו אל מול המחלה שממשיכה להתפשט ומאיימת להדביק יותר ויותר מהאוכלוסייה שלא נדבקה עד היום.


תחנת חיסונים בכללית • קרדיט: יח"צ

שאלה: במה שונה זן האלפא מזן הדלתא?

תשובה: השוני המרכזי והבעייתי ביותר של הדלתא מול האלפא, הוא קצב ההדבקה. ההערכות הן שכמות הנגיפים של אדם שנדבק בזן הדלתא, גבוהים אלף מונים מזן אלפא (הזן הבריטי), והוא מדבק הרבה יותר.
נכון להיום, אין הוכחות שזן דלתא גורם למחלה קשה יותר, מאידך הרושם הוא שההגנה שמקנה החיסון כנגדו כעת, מספר חודשים לאחר החיסון השני, נמוכה יותר מאשר ההגנה שהייתה מול זן אלפא לפני מספר חודשים.
לסיכום: זן דלתא מדבק הרבה יותר וההגנה של החיסון שניתן לפני מספר חודשים לזנים הקודמים, פחות טובה. כעת אנחנו עובדים לברר במחקר, האם ההגנה פחתה בגלל עמידותו של זן דלתא או בגלל הזמן שחלף מאז מתן המנה השנייה של החיסון. כך או כך, מנת חיסון שלישי עתידה לסייע.

שאלה: ראינו כבר ארבעה זנים משמעותיים שונים, האם יש חשש שיבואו עוד זנים בהמשך?

תשובה: הנחת העבודה היא שיבואו עוד זנים בהמשך ויאתגרו את המערכת הרפואית באופנים שונים. מעדויות מעבדתיות וניסויים קטנים, אנו מתרשמים שהחיסון מייצר הגנה נרחבת לזנים נוספים שונים ולא רק לזן שעבורו הוא הורכב.

שאלה: בשבועות האחרונים החלו לחסן גם בחיסונים של חברת מודרנה וישנם אנשים שחוששים מהחיסון של מודרנה, מהם ההבדלים בין שני החיסונים?

תשובה: כדי להבין את ההבדל בין החיסון של פייזר לזה של מודרנה צריך לעשות חלוקה מסודרת: מנת הבוסטר השלישית הניתנת למי שחוסן בעבר, ניתנת באותו החיסון של חברת פייזר בלבד - מי שהתחיל בחיסון מסוים משלים באותו חיסון עד הסוף.
מי שצריך לקבל מנה ראשונה – מופנה לקבל החיסון של מודרנה וימשיך עם מודרנה לאורך כל הדרך. אין סיבה לחשוש מהחיסון של מודרנה, גם החיסון של פייזר וגם של מודרנה, שניהם חיסונים שאושרו ע"י כל גורמי הבריאות ובראשם ה-FDA האמריקאי והינם חיסונים מסוג mRNA שהוכיחו יעילות דומה בכל המחקרים שבוצעו עד היום (ואמנם, בחלק מהמחקרים יש יתרון לחיסון פייזר ובאחרים למודרנה), ואין סיבה להעדיף אחד על פני השני.

שאלה: אדם שחוסן פעמיים ולאחר מכן חלה בקורונה, האם צריך לקבל את מנת החיסון השלישית?

תשובה: אדם שחוסן פעמיים וחלה אינו צריך חיסון שלישי.

שאלה: כמה אחוזים באוכלוסייה צריכים להתחסן כדי להוריד את רמת התחלואה?

תשובה: אין סף אחוזים של מתחסנים שעד אליו אין תועלת או שממנו יש תועלת. ככל שמספר המחוסנים יהיה יותר גדול, כך מספר החולים בקורונה יפחת מהר יותר. השיפור הינו מתמיד ככל שיתחסנו יותר, בפרט צעירים. ולגבי המבוגרים, החיסון הוא קודם כל כדי להגן עליהם ממחלה קשה ופחות סביר שיקטין משמעותית את הפצת המחלה.

שאלה: בישראל נותנים את החיסון השלישי למרות שברוב העולם לא התחילו בכך, מדוע?

תשובה: אנחנו בישראל היינו הנחשונים לתת את החיסון השלישי במהירות לפני כל מדינות העולם, כי אנחנו היינו המדינה היחידה שבה רוב האוכלוסייה של בני השישים ומעלה נמצאת כעת יותר מחמישה חודשים מהמנה השנייה ולכן אין להשוות את המצב שלנו למדינות אחרות. מדינות שונות יצאו בהכרזה בשבועות האחרונים כי הם מתכוונים ללכת בעקבות ישראל ולתת אף הם את המנה השלישית לבני שישים ומעלה. בבריטניה צפויים להתחיל לתת את המנה השלישית כבר מהחודש הבא.


"החיסון השלישי יכריע" • קרדיט: יח"צ

שאלה: כמה זמן צריך לחלוף בין חיסון שני לשלישי?

תשובה: ההנחיה כעת היא שכדי לקבל את החיסון השלישי, צריך להמתין תקופה של חמישה חודשים לפחות בין חיסון שני לשלישי.

שאלה: האם המחקרים של כללית מצביעים על השפעה משמעותית בקרב המחוסנים בפעם השלישית?

תשובה: כללית יצאה במבצע חסר תקדים בארץ, לתחקר את כל המחוסנים בפעם השלישית, שעבר עליהם שבוע מאז החיסון השלישי. כללית ניתחה את הנתונים. תוצאות ראשוניות מהמחקרים שלנו בכללית, מצביעות על מגמת שיפור ברורה ומרשימה בקרב המחוסנים במנה השלישית. אנחנו עדיין אוספים את הנתונים כדי לתת הערכה כמותית מסודרת, ואנחנו ממתינים שיחלוף די זמן מהמנה השלישית, כדי לייצר את התגובה החיסונית המלאה שהמנה השלישית אמורה לייצר. תהליך זה לוקח מספר ימים, והציבור עדיין מתחסן כך שהמספרים מצטברים והולכים.

שאלה: האם בני נוער מרגישים פחות את תופעות הלוואי לחיסון?

תשובה: פרופיל תופעות הלוואי שונה בקבוצות הגיל השונות. תופעת הלוואי המרכזית שנחקרה באופן המהותי ביותר, לאחר שנחשדה כי יש לה סיכון משמעותי אצל הצעירים יותר, היא דלקת בשריר הלב. תופעת הלוואי הזו נמצאה בשכיחות של בערך 1 ל-10,000 נערים. זה שיעור תחלואה גבוה יותר מאשר בגילאים מבוגרים יותר. אולם לאחר בדיקה, מצאנו שתופעה זו הייתה באופן גורף בדרגת חומרה לא גבוהה והרוב המכריע (למעט מקרה אחד שאנו בכללית מכירים), חלפו ללא הותרת משקעים. מן הצד השני אנו יודעים, כי גם התחלואה בקורונה מובילה לעיתים לתופעת לוואי של דלקת בשריר הלב, כך שיש סיכון משמעותי יותר לחלות בדלקת בשריר הלב וסיבוכים משמעותיים של מערכת הלב וכלי הדם לאחר מחלת הקורונה.

שאלה: להערכתך מתי תסתיים הקורונה?

תשובה: הנחת העבודה שלנו היא שהקורונה תישאר לשנים ארוכות, רק שבהמשך היא כנראה תהיה כמו מגפת השפעת שמתמודדים איתה מדי שנה ומתחסנים כל שנה לזן הנפוץ יותר. כך כנראה נמשיך לחיות עם הקורונה - כולנו כנראה בסופו של דבר נחשף לקורונה, רק שאנחנו צריכים לייחל שאנחנו נגיע לפגוש את נגיף הקורונה כשאנחנו מחוסנים ומוגנים ואז המחלה רק תעלה את רמת הנוגדנים בגוף, ולא נחלה במחלה קשה או סיבוכים מתמשכים.

שנה טובה מתוך בריאות איתנה

שירותי בריאות כללית חיסון שלישי פרופ' רן בליצר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד