י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"לא מדובר במזוודות דולרים"

כך ימנעו את העברת הכסף הקטארי לפקידי חמאס

המענק הקטארי למאה אלף המשפחות הנזקקות בעזה יחולק בחודש ספטמבר בהדרגה. בסיכום שהושג בין קטאר לשליח האו"ם לאזור, תור ונסלן, אין תשלום משכורות לפקידי ארגון הטרור חמאס | כך תתבצע החלוקה

כך ימנעו את העברת הכסף הקטארי לפקידי חמאס
חלוקת כסף בעזה צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90

המנגנון החדש להעברת הכסף הקטארי לרצועת עזה אמור למנוע העברת משכורות לפקידי ארגון הטרור חמאס. על פי תיאור המנגנון החדש, שכתב גל ברגר ב'כאן 11', בסיכום שהושג בין קטאר לשליח האו"ם לאזור, תור ונסלן, אין תשלום משכורות לפקידי ארגון הטרור חמאס.

ברגר כתב בטורו כי אולי תימצא דרך אחרת להכניס את הכסף עבורם בעתיד, והרחק מאור הזרקורים. אך מנגנון הכסף הקטארי המחודש אינו כולל רכיב כזה לפי שעה. האו"ם הבהיר לא פעם בעבר שאין לו שום כוונה לשלם משכורות לפקידי חמאס בעזה. מה שישראל הסכימה לעשות לפני כמה שנים, האו"ם סירב בתוקף.

"המנגנון המחודש שונה מקודמו: לא מדובר עוד במזוודות דולרים במושב האחורי של איש עסקים בסצנה שכאילו לקוחה מהסופרנוס", תיאר ברגר, "לא מדובר עוד בכסף קטארי שמממן את משכורות פקידי חמאס ברצועת עזה. במנגנון הקודם, שהיה פעיל עד ערב 'שומר החומות', הכניסו הקטרים כ-30 מיליון דולר לעזה מדי חודש. 10 מיליון דולר שאיתם רכשו דלק ישראלי לתחנת הכוח בעזה, 12-10 מיליון דולר ששולמו במזומן ליותר מ-100 אלף משפחות עניות בעזה שקיבלו 100 דולר כל אחת, ו-7-6 מיליון דולר ששולמו כמשכורות לפקידים ועובדי הציבור שחמאס מינה ברצועה ב-14 שנות שלטונו שם".

לדבריו, האו"ם דרש בתחילה עמלת תיווך של 8% על העברת הכסף דרכו למשפחות העניות בעזה, אבל הרשות הפלסטינית הסכימה על עמלת תיווך של 1.5% בלבד - מה שהביא את הקטארים לבדוק גם את האופציה הזו, ואפילו נחתם מזכר הבנות ראשוני בנושא. הרשות הפלסטינית, בניגוד לאו"ם, גם הסכימה איכשהו לבלוע את התשלום לפקידי חמאס בשלב מאוחר יותר, בתנאי שיוגדר כסיוע ולא כמשכורות. אבל הבנקים הפלסטיניים חששו מתביעות בגין מימון טרור אם הכסף יעבור דרכם, והערוץ דוחא-רמאללה, לא הניב תוצאות. קטאר שמה פעמיה שוב אל האו"ם.

לאחר מאמצים, ישראל הצליחה להוריד את האו"ם לעמלה בגובה 3.5%. עדיין יותר מפי שניים מזו שדרשה הרשות הפלסטינית, אבל זה המסלול שהסתמן כזה שיש לו יותר היתכנות וסיכוי. מי שתפר את הקצוות בצד הישראלי, הוא אלוף רסאן עליאן, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, כאשר גם האמריקאים לחצו מהכיוון שלהם.

ברגר טען כי המנגנון המחודש אינו נטול פגמים. זה נכון שהכסף לא יעבור עוד במזוודות דולרים ובמזומן, ובשלב הזה לפחות גם לא ילך לפקידי חמאס. אבל בסוף, הוא משאיר את הקטארים בתמונה, מותיר אותם כמנוף השפעה ברצועת עזה. אותה קטאר שהיא לא גורם נייטרלי אלא מדינה שמחבקת את האחים המוסלמים, מארחת את צמרת חמאס בשטחה ואף נתנה למנהיג הארגון במה במהלך "שומר החומות" לשלהב את הלהבות משם. קטאר זה רעל, בטווח הארוך. אך בטווח הקצר – בגלל מחשבוני קאסיו פוליטיים – יש כאן בצמרת המדינה עדיין כאלה שמוכנים לשתות את הרעל הזה בחדווה.

רועי קייס דיווח ב'כאן 11' כי המענק הקטארי למאה אלף המשפחות הנזקקות בעזה יחולק בחודש ספטמבר בהדרגה, ורק בחודש אוקטובר יחולק בפעימה אחת ב-25 באוקטובר. הסיבה שייקח זמן להנפיק את הכרטיסים שבאמצעותם המוטבים יקבלו את הכסף. כי על הכרטיס יהיה סמל של קטאר ושל האו"ם.

ייתכן שהשליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל-עמאדי, יגיע בחודש הבא לרצועה. בימים אלה הוא נמצא בנופש בטורקיה וניהל את המו"מ בעניין המענק עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן.

שומר החומות רצועת עזה קטאר או"ם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד