י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"בלי טנקים בבני ברק"

סוף לסאגה: הממשלה אישרה את חוק הגיוס, גיל הפטור לבחורי ישיבות ירד ל-21

הממשלה הגיעה היום להסכמות בנוגע לחוק הגיוס, אחרי שעורר סערה בקרב השרים במהלך השבועות האחרונים | בנט אחרי אישור החוק: "מסירים את החסמים ומאפשרים את חופש הבחירה לרבבות צעירים חרדים, בלי כפייה ובלי טנקים בבני ברק" | גיל הפטור ירד באופן מיידי ל-21

סוף לסאגה: הממשלה אישרה את חוק הגיוס, גיל הפטור לבחורי ישיבות ירד ל-21
חרדי בלשכת גיוס צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

הממשלה אישרה היום (ראשון) את חוק הגיוס והורדת גיל הפטור משירות בצה"ל עבור תלמידי ישיבה לגיל 21. כזכור, סעיף הורדת גיל הפטור עורר מחלוקת פוליטית בין שר הביטחון לשאר השותפים. גנץ ביקש להוריד את גיל הפטור ל-24  בלבד, אלא שראש הממשלה ושרי יש עתיד ביקשו להוריד אותו לגיל 21 כדי לאפשר שילוב חרדים בתעסוקה.

לפי עקרונות המתווה שאישרה הממשלה,  גיל הפטור יירד באופן מיידי לגיל 21 למשך השנתיים הקרובות. כעבור 24 חודשים יועלה גיל הפטור לגיל 22, וכעבור 12 חודשים נוספים יועלה גיל הפטור לגיל 23.

במקביל, לפי ההחלטה שאישרה הממשלה, גם כאשר יועלה גיל הפטור לגילאי 22 ו-23, יוכל צעיר חרדי להשתחרר משירות חובה בצה"ל כבר בגיל 21, באם יצטרף לשוק התעסוקה ע"י ביצוע מסלול הכשרה מקצועית או הכשרה לפעילות ביטחונית בארגוני ההצלה השונים

בנוסף, יוקם צוות שבו יהיו חברים נציגי ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, שיהיה אמון על בחינת הסדרי השירות בצה"ל ובשירות הלאומי והאזרחי, ולבניית מתווה חדש, רחב ועדכני התואם את צרכי הביטחון, המשק והחברה בישראל. הצוות יגיש את מסקנותיו עד לחודש נובמבר 2022.

מתווה הורדת גיל הפטור ייכנס לתוקף לאחר השלמת הליך החקיקה בכנסת. ועדת השרים לחקיקה הוסמכה לטיפול בנושא. "במשך עשרות שנים מדינת ישראל בחרה באופן עקבי 'לחתוך לעצמנו את האוזן כדי להעניש לעצמנו את האף'", אמר ראש הממשלה לאחר אישור החוק.

"כלומר - מרוב שכעסו על זה שהחרדים לא מתגייסים, גם אילצו אותם לא לצאת לשוק התעסוקה עד גיל מאוחר. היום אנחנו שמים לזה סוף, ופותחים את שער העבודה והתעסוקה לצעירים חרדים. אנחנו מסירים את החסמים ומאפשרים את חופש הבחירה לרבבות צעירים חרדים, בלי כפייה ובלי טנקים בבני ברק. זו הדרך הארוכה והנכונה למען האינטרס הלאומי. שילוב החברה החרדית בשוק התעסוקה הוא יעד ראשון במעלה, של כולנו. אני מתרגש באופן אישי, מדובר במהלך היסטורי לעתיד ישראל", הוסיף בנט.

שר הביטחון גנץ אמר: "המתווה אומר שאנחנו לא מוותרים על אף אחד ולא מוותרים לאף אחד, והוא גשר למתווה השירות שבכוונתי להביא לממשלה בחודשים הקרובים שיסדיר את סוגיית השירות במדינת ישראל. אנחנו מאפשרים לחרדים לצאת לתעסוקה איכותית, שומרים על ערך השוויון ועל צבא העם. הצטרפות החרדים ואוכלוסיות נוספות במסגרת מתווה השירות למערך ההצלה, החירום והחסד של מדינת ישראל, הוא צורך אסטרטגי של מדינת ישראל".

שר החוץ יאיר לפיד אמר בתגובה לאישור חוק הגיוס בממשלה: "חוק הגיוס עבר בממשלה. גיל הפטור ירד לגיל 21. אחרי שנים שהממשלות הקודמות לא הצליחו להעביר חוק גיוס - עכשיו זה קורה. הבטחנו וקיימנו!".

חוק גיוס גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד