י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ציטוטים מהדיון הדרמטי

המשנה ליועמ"ש מתריע מפסילת חוק הגיוס; השר מציע פטור גורף

שעות לאחר ששרי הממשלה אישרו את חוק הגיוס כולל הורדת גיל הפטור, נחשפים ציטוטים מתוך הישיבה הסגורה שבה נשמעו דברים מפתיעים דווקא מצד 'יש עתיד' מי שחרתה על דגלה את השוויון בנטל. השר שטרן הציע לפטור חרדים מגיוס כבר בגיל 18 וגם, החשש של המשנה ליועמ"ש

המשנה ליועמ"ש מתריע מפסילת חוק הגיוס; השר מציע פטור גורף
ישיבת הממשלה הראשונה צילום: ישי ירושלמי

הממשלה אישרה היום (ראשון) את נוסח חוק הגיוס המחודש ובו 'הבשורה' על הורדת גיל הפטור לגיל 21 ועלייה מחודשת בהדרגה, אלא שהמשנה ליועמ"ש לממשלה, עו"ד רז נזרי, הממונה על התחום החוקתי התריע מפסילה של החוק החדש.

על פי ציטוטים שהודלפו מהדיון בישיבת הממשלה, עו"ד נזרי התריע בפני השרים, כי "לגבי מה שמצביעים כאן היום – זה חתיכת אירוע". לטענתו, "נוסח החוק לא הוצג בפני השרים. זה מהלך לא פשוט. היו עתירות בטענה לפגיעה בשוויון ועכשיו מורידים עוד יותר".

‏שר האוצר אביגדור ליברמן שעמד מאחורי גיבוש נוסח החוק המקורי בעת כהונתו כשר הביטחון, השיב לו: "זה עם היגיון כלכלי כמהלך ביניים שבסופו נגיע לשוויון", כשהערכה שבקרוב יערך דיון בבג"צ בגין עתירה שתוגש נגד החוק והחשש הוא מפני פסילה נוספת.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בדיון הסגור: "שנים מדינת ישראל בחרה לכלוא בבית אנשים. אנחנו פותחים את שער התעסוקה לרבבות חרדים. בלי כפייה ובלי טנקים בבני ברק. יש ערך בלימוד תורה, ויש ערך בשירות בצה"ל".

שר החוץ יאיר לפיד אמר: "מדינת ישראל לא השכילה להביא למצב שבו צעירים חרדים מתגייסים. אנחנו אכלנו אותה פעמיים, גם כלכלית וגם ביטחונית". בדיון הפתיע שר המודיעין אלעזר שטרן, לשעבר ראש אגף כוח האדם בצה"ל, והציע להעניק פטור גורף לחרדים: "אני חשבתי שצריך לתת פטור מגיל 18. אני חושב שאנשים ייצאו החוצה, וזה גם יעלה את אחוזי הגיוס. יש בכך תרומה גדולה למשק", אמר.

מנגד, חברת סיעתו שרת הכלכלה אורנה ברביבאי אמרה במהלך הדיון: "אנחנו צריכים להמשיך לעשות מאמץ לגייס חרדים. הגיע הזמן להפסיק את המצב שהם לא בשוק התעסוקה ולא בצבא. המודל שמוצע כאן שגוי. למה לרדת לגיל 21 ואחר כך לחזור אחורה?".

שרת הפנים איילת שקד הייתה פסימית יותר לגבי היעילות בהחזרת גיל הפטור לגיל מבוגר יותר (23) ואמרה: "עשינו את הניסוי הזה ב-2014 כשקבענו גיל פטור ב-22. אנשים עזבו את הישיבות ויצאו לעבוד".

חוק הגיוס שרי ממשלה גיוס חרדים צה"ל נפתלי בנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד