י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
תוכנן ואורגן בידיעת חמאס

תחקיר: המחבל הסתיר את אקדחו במכנסיים וירה 3 כדורים

תחקיר התקרית בה נפצע אנוש לוחם צה"ל כאשר מחבל ירה בו מטווח אפס בגדר הגבול עם עזה: המחבל ירה בצלף יחידת המסתערבים מטווח אפס, אחרי שהסתיר את אקדחו במכנסיים לאורך כל הדרך. כך המחבל גם מנע את חשיפתו לכוחות שסרקו את האזור מהאוויר. בצה"ל מעריכים כי ההתפרעויות היו מתואמות עם חמאס

תחקיר: המחבל הסתיר את אקדחו במכנסיים וירה 3 כדורים
הלוחם בראל שמואלי צילום: דובר צה"ל

מתחקיר התקרית שבה נפצע אנוש לוחם מג"ב בראל חדריה שמואלי, עולה כי המחבל הסתיר את האקדח במכנסיו ושלף אותו כמה שניות לפני הירי, ולכן לא זוהה על ידי כוחות צבא אחרים. עוד עלה מהתחקיר שפורסם היום (ראשון) כי המחבל ירה שלושה כדורים דרך החרך שבחומה ממנו כיוון שמואלי את נשק הצלפים שלו.

מהתחקיר עולה כי אחד הכדורים שאותם ירה המחבל פגע בראשו של שמואלי מטווח אפס – והוא נפל לאחור. ברשת הקשר החטיבתית הספיקו הכוחות לצעוק "כדור", אך בדקות הראשונות לא הבינו אם מדובר בירי דו צדדי, או בירי מהצד העזתי.

לצד שמואלי עמד צלף נוסף וגם מפקדו, כשמאחוריהם מפקד החטיבה הצפונית של אוגדת עזה, אל"מ יואב ברונר. שמואלי הוא נפל לאחור, קיבל טיפול מיידי מחובש שעמד בקרבת מקום, והועבר תוך שניות לרכב פינוי ממוגן, שהעביר אותו לצומת סעד. משם בליווי פרמדיקים הגיע לבית החולים סורוקה תוך פחות משעה.

כמו כן, מספר דקות לפני הירי, צלף אחר של הימ"ס השתמש באקדחו שלו כדי לירות מטווח אפס על מחבל שניסה לחטוף את נשקו ובכך סיכל את האיום. המחבל שירה עם אקדחו על שמואלי הוא פעיל ארגון הטרור חמאס. בצה"ל מעריכים כי הפרת הסדר כולה, לרבות השימוש בנשק חם במהלכה כרימוני רסס ומטעני חבלה, תוכננו ואורגנו מראש, בידיעת חמאס.

יתרה מזאת, כשהפרת הסדר החלה, חמאס עיבה את עמדותיו במרחב שבין שכונת סג'עיה העזתית לגדר הגבול. באזור השעה 16:30, כאילו באות מוסכם, כ-400 מפרי סדר התפרצו לעבר הגדר. הכוחות הפלסטינים שנועדו לרסן את ההפגנה נמלטו מהמקום. כוחות צה"ל, שנערכו מראש, התקרבו אף הם לקו המגע. בשלב הראשוני העדיפו הכוחות להשתמש ברימוני גז, אך כאשר ההפגנה הסלימה וכללה ניסיונות לחתוך ולפרוץ את גדר המערכת, אישרו באוגדת עזה לצלפי ימ"ס לירות 15 כדורים חיים לעבר מסיתים מרכזיים.

לפי נתוני צה"ל, לפחות 45 מפרי סדר נפגעו מכדורי הצלפים, בעיקר בגפיהם. החיכוך האלים מטווח אפס בגדר הגבול נמשך כ-45 דקות, ללא כל פעולת ריסון מצד חמאס. בכך, מעריכים בצה"ל, צומצם היתרון של כוחות הצבא להתמודד יחסית מטווח ביטחון ממפרי הסדר.

לקח מרכזי מהפרת הסדר, הוא להקדים את שלב התגובה האגרסיבית לעבר מפרי הסדר שמגיעים לקו גדר המערכת. באוגדת עזה יגבשו שיטות נוספות, מעט מרוחקות ומתוחכמות יותר להרחקת מפרי הסדר שמגיעים לגדר, עם מעט סיכון ללוחמים. גם השימוש בחרכי הירי שמגבילים את קו הראייה של הלוחמים, ייעשה בצורה אחרת.

בצה"ל מעריכים גם כי ייתכן שהיה נכון להפעיל את הצלפים מקו אחורי יותר, כמו מסוללות האדמה שנפרסו בשנים האחרונות בגבול עזה למען מטרה זו.

רצועת עזה צה"ל פצוע אנוש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד