י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
בנט זוכה לאפס אחוזי תמיכה

סקר דרמטי: החרדים לא יצייתו לסגר בחגים

סקר 'מרכז העניינים' בשיתוף מכון הסקרים 'קנטר' בניהולו של הסוקר הבכיר דודי חסיד, מעלה כי הציבור החרדי לא מתכוון לציית לממשלה, במידה והממשלה תחליט להטיל סגר במהלך חגי תשרי | מתברר: מרבית הבוגרים החרדים התחסנו או החלימו מקורונה

סקר דרמטי: החרדים לא יצייתו לסגר בחגים
מחסום משטרתי בעת הסגר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סקר 'מרכז העניינים' בשיתוף מכון הסקרים 'קנטר' בניהולו של הסוקר הבכיר דודי חסיד, מעלה כי הציבור החרדי לא מתכוון לציית לממשלה, במידה והממשלה תחליט להטיל סגר במהלך חגי תשרי.

יותר משליש מהמשיבים שענו על הסקר, הצהירו על עצמם כי בשנה שעברה שמרו על הנחיות הריחוק החברתי, הבהירו כי הפעם אם יושתו הגבלות, הם אינם מתכוונים למלא אחר ההנחיות.

משתתפי הסקר נשאלו, האם במידה ויוחלט על הגבלת התפילות במהלך החגים בשטח סגור ומעבר לתפילה בשטח הפתוח כפי שהיה בשנה שעברה, האם תישמע להנחיות במקרה זה?.

יותר משליש מהמשיבים שענו על הסקר, הצהירו על עצמם כי בשנה שעברה שמרו על הנחיות הריחוק החברתי, הבהירו כי הפעם אם יושתו הגבלות, הם אינם מתכוונים למלא אחר ההנחיות.

משתתפי הסקר נשאלו, האם במידה ויוחלט על הגבלת התפילות במהלך החגים בשטח סגור ומעבר לתפילה בשטח הפתוח כפי שהיה בשנה שעברה, האם תישמע להנחות במקרה זה?

מסתבר, כי רק מעט יותר מחמישית מהמרואיינים השיבו כי ימלאו אחר הוראות הסגר במידה ויוכרז במהלך חגי תשרי, בעוד 68% מכלל בעלי הדעה שהשתתפו בסקר הצהירו כי אין בכוונתם כלל למלא אחר הוראות הסגר.

נתון מעניין נוסף העולה מפילוח מספר המשיבים הוא כי בקרב 80% מהגברים בציבור החרדי אין כוונה להתפלל במרחב הפתוח ולאכוף את הסגר, בעוד אצל הנשים עומד הנתון על 56% בלבד.

צלילה עמוקה יותר אל מפת התוצאות, מעניקה את הפילוח המרתק הבא: 76% מתוך הציבור החסידי וכן 76% מכלל הציבור הליטאי השיבו באופן זהה לשלילה, על שאלה משמעותית זו, זאת כאשר בקרב הציבור הספרדי המספר מתון יותר ועומד על 49% בלבד שהשיבו כי לא יאכפו את הסגר.

עם זאת, בציבור החסידי נרשם מספר המתלבטים הגבוה ביותר משאר המגזרים בשאלה זו ומספרם עומד על 34.2%, בעוד בקרב הציבור הליטאי עומד הנתון על 28%. בציבור הספרדי לעומת זאת עומד מספר המתלבטים על 27.2% בלבד.

במענה לשאלת הסקר הבאה: בחגי תשרי בשנה שעברה הממשלה הורתה על סגר, האם אז נשמעת להנחיות? מסתבר, כי לעומת 80% שהצהירו כעת, כי אין בכוונתם לאכוף את הסגר אם יושת בחגים, הרי שמכלל משיבי הסקר 7.2% בלבד הצהירו כי בשנה שעברה הפרו אתך הנחיות הסגר. 55.6% השיבו כי מילאו באופן מלא אחר ההנחיות ו 37.3% בלבד השיבו כי בחגי תשרי בשנה שעברה, מילאו "באופן חלקי" אחר ההנחיות.

גם כאן מעניק הפילוח את הנתונים הבאים: מתוך כלל המשיבים כי נשמעו להנחיות "באופן מלא", הציבור הספרדי מוביל עם 66.5%, הציבור החסידי עם 50.7% והליטאי עם 50.3%.

מבין המשיבים כי מילאו אחר הנחיות הסגר בשנה שעברה "באופן חלקי", מוביל דווקא הציבור הליטאי עם 41.4%, הציבור החסידי עם 41.2% והציבור הספרדי עם 30.0% שהצהירו כי נשמעו באופן חלקי להנחיות.

מבין אלו שהצהירו כי לא נשמעו כלל להנחיות הסגר עולה התמונה הבאה: מקרב הציבור הליטאי 8.3% השיבו כי היו אדישים לחלוטין בשנה שעברה להנחיות. מקרב הציבור החסידי עומד הנתון עם מספר זהה של 8.1% ואילו מקרב הציבור הספרדי 3.5% בלבד השיבו כי לא אכפו את הסגר.

טיפול הממשלה בקורונה

הציבור החרדי באופן גורף סבור כי הממשלה הקודמת טיפלה טוב יותר במשבר הקורונה מאשר הממשלה הנוכחית, 87.9% מהמשתתפים השיבו כי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו טיפל טוב יותר במשבר הקורונה, בעוד 1.7% בלבד מהמשיבים אמרו כי נפתלי בנט מטפל טוב יותר במשבר.

גם במענה לתשובה זו הפילוח הוא חד משמעי. 92.8 אחוזים מהציבור החסידי רואים בנתניהו כמי שטיפל טוב יותר במשבר, נתונים זהים עולים גם מפילוח המשיבים מהציבור הספרדי, שם זוכה תפקודו של נתניהו במשבר ל 91.3 אחוזים כאשר בשני המגזרים הללו זוכה נפתלי בנט ל- 0 אחוזי תמיכה.

מסתבר, כי היה מי שעוד פקפק ותלה תקוות במאבק הבלתי מתפשר של יו"ר ש"ס אריה דרעי למען בנימין נתניהו בארבעת סבבי הבחירות. לפי תוצאות הסקר, גם בסבב החמישי והשישי, ש"ס אינה מתכוונת להרפות מנתניהו, שכן בקרב תומכיו נמצא הבסיס המבטיח של מצביעי ש"ס.

אם תהיתם, בציבור הליטאי זוכה בנימין נתניהו לציון של 84.1% על תפקודו במשבר הקורונה ואילו בנט זוכה לציון של 3.7% תמיכה על תפקודו.

התפקוד של בנט

שאלה נוספת שנשאלו משתתפי הסקר: באיזו מידה אתה שבע רצון מתפקודו של ראש הממשלה נפתלי בנט?

התשובות חד משמעיות וברורות ואינן מותירות מקום לפרשנות. אחוז אחד בלבד מכלל הציבור החרדי, השיב במענה לשאלת הסקר, כי הוא מרוצה מתפקודו של רה"מ בנט.

11.8% השיבו כי הם "לא כל כך מרוצים" מתפקודו של רה"מ בנט, 82.8% אמרו כי הם "בכלל לא מרוצים", ואילו 4.3% בלבד השיבו: "לא יודע". בסך הכל 94.7 אחוזים מכלל משתתפי הסקר אמרו כי הם אינם מרוצים מתפקודו של בנט כראש ממשלה.

יצוין, כי מכלל משיבי הסקר שהביעו תמיכה בנפתלי בנט כראש ממשלה, 0.2% השיבו כי הם "מאוד מרוצים מתפקידו", בעוד 0.8% השיבו כי הם "מרוצים" מכהונתו של בנט כראש הממשלה.

החיסון השלישי

בימים בהם הממשלה מבקשת לעודד את האזרחים בני 40 ומעלה לצאת ולקבל את מנת החיסון השלישי, הסקר בדק מה אחוזי המתחסנים במגזר החרדי בהתאמה לקבוצות המגזר אליו הוא משתייך כאשר הנתונים המפתיעים מנתצים לראשונה את 'מיתוס' מכחישי הקורונה שדבק בציבור החסידי.

ולהלן התוצאות המלאות: מסתבר כי בניגוד להערכה הרווחת כי מרבית האוכלוסייה החרדית כבר נדבקה בנגיף והחלימה, הרי ש 35.6% בלבד מכלל הציבור החרדי חלה עד כה בנגיף והחלים. 49.3% התחסנו בשני מנות חיסון, 4% בלבד התחסנו עד כה במנת החיסון השלישית, ו-11.1% הצהירו כי לא התחסנו ולא חלו בקורונה.

ראש הממשלה נפתלי בנט טען בשבוע שעבר כי הוא רואה בהתחסנות הבעת אמון בו. אלא שלפי תוצאות הסקר, 90 אחוז מהחרדים התחסנו נגד הנגיף או החלימו מקורונה, חרף העובדה שבעיניהם הוא אדם לא אמין.

מפילוח נתון זה נמצא, כי בקרב הציבור החסידי, 31.8 הצהירו כי חלו בנגיף בעבר והחלימו, 56.3% התחסנו בשני מנות חיסון, 2.3% התחסנו במנת קיבלו את מנת החיסון השלישית, ורק 9.7% השיבו כי לא מעולם לא חלוק בנגיף ואף לא התחסנו מפניו.

בקרב הציבור הספרדי 38.0% השיבו כי חלו והחלימו מהנגיף, 48.6% הצהירו כי כבר התחסנו בשני מנות חיסון, 2.1% כבר קיבלו את החיסון השלישי ו- 11.2% הצהירו כי לא התחסנו ואף לא חלו בקורונה.

מפילוח המשיבים המזוהים עם הציבור הליטאי עולה, כי 35.7% כבר חלו בנגיף והחלימו. 46.2% כבר קיבלו שני מנות חיסון, 5.9% כבר התחסנו במנה השלישית, 12.1% אמרו כי מעולם לא חלו בנגיף ולא התחסנו.

עורך 'מרכז העניינים', שניאור ובר, אומר ל'בחדרי חרדים': "עלינו לשמור על הנחיות הקורונה, למרות הממשלה הרעה הזו ושריה, אשר חיי אדם שווים בעיניהם כקליפת השום ומבחינתם ניתן "להכיל" מתים מהנגיף הארור, רחמנא ליצלן. בד בבד, אסור שנהפוך למרמס בידי מי שמקדשים את חופשת יולי-אוגוסט, נזהרים בכבודו של חג הקרבן, ומנגד דורסים ברגל גסה את חגי ומועדי ישראל הקדושים, משיקולים פוליטיים וכלכליים צרים".

"נתוני הסקר הדרמטיים", מוסיף ובר, "הפתיעו גם אותנו. בתוך עמנו אנו יושבים ולא צריך היה לערוך סקר כדי להכיר את השפל במצב האמון בממשלה. כל בר דעת מבין שהתנהלות הממשלה חובבנית ולא מקצועית. אולם, גם אנחנו לא האמנו עד כמה המשבר עמוק וחריף. שפשפנו עיניים בתדהמה כשקיבלנו את התוצאות החד-משמעיות".

"אנחנו לא אנרכיסטים. תופעות של אנרכיזם זרות לנו ותורתנו הקדושה מזהירה אותנו מפניהן. הצהרתם של הנסקרים לפיה יסרבו לשתף פעולה עם סגר שתטיל הממשלה, נובעת ממשבר אמון עמוק שפרץ בשל התנהלותה הכושלת מול התפשטות הקורונה ובעקבות יחסה המזלזל כלפי האוכלוסייה החרדית במישורים רבים", מסיים ובר.

סקר סגר מרכז העניינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד