ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שוק הסלולר בישראל: אפל נחלשת, סמסונג עולה

נתונים של חברת המחקר IDC שמתפרסמים בבלעדיות ב"גלובס": ב-2012 נמכרו 430 אלף אייפונים, לעומת 700 אלף סמסונג גלקסי

גלקסי. צילום: סמסונג
גלקסי. צילום: סמסונג



ענף הסלולר בישראל נשלט על-ידי 3 יצרניות - סמסונג, נוקיה ואפל - שמכרו בשנת 2012 יותר מ-1.47 מיליון מכשירים, מתוך 2.4 מיליון מכשירים שנמכרו בשוק כולו. הנתונים, שלוקטו על-ידי חברת המחקר IDC ישראל, מתפרסמים בבלעדיות ב"גלובס".

בשנת 2012 נמכרו 1.6 מיליון סמארטפונים, לעומת 1.5 מיליון ב-2011. כמות הטלפונים הפשוטים עמדה על 797 אלף יחידות בשנה החולפת, לעומת 1.06 מיליון מכשירים בשנה שקדמה לה. מכירות הטלפונים בחנויות הפרטיות הגיעו ל-500 אלף יחידות, כאשר רוב הצרכנים מעדיפים עדיין לקנות טלפונים אצל המפעילות הסלולריות.

במקרה של האייפון, 90% מהמכשירים נמכרו אצל המפעילות. "לאפל יש יתרון במכירה דרך המפעילות הסלולריות, כי יש התחייבות לכמויות", אומרת שי הורוביץ, אנליסטית ב-IDC ישראל, "היבוא המקביל במקרה של האייפון מצומצם".

הנתונים של IDC מפתיעים לטובה בנוגע לנוקיה. למרות שהחברה נכנסה באיחור לשוק הסמארטפונים, היא מכרה ב-2012 כ-450 אלף מכשירים, רובם טלפונים פשוטים. אפל מכרה 430 אלף אייפונים ב-2012, הרבה פחות מהמכירות ב-2011 שעמדו על 550 אלף יחידות.

חברת סמסונג היא ללא ספק מלכת הסלולר של ישראל, עם מכירות של 910 אלף סמארטפונים וטלפונים פשוטים - מתוכם כ-700 אלף סמארטפונים.

המכירות המרשימות של סמסונג הן תוצאה של ההנהלה בקוריאה, שהחליטה למכור מכשירים בכל רמות המחירים. לעומת סמסונג, אפל עדיין משחקת רק בקטגוריית הסמארטפונים היקרים. האייפון הוא אולי מכשיר נחשק מאוד בקרב הלקוחות, אולם לא כולם יכולים לקנות אותו ולכן בוחרים באופציות זולות יותר, שקיימות רק אצל המתחרים.

נוקיה מפרסמת

סמסונג הצליחה למנף בצורה מוצלחת מאוד את המותג גלקסי שלה ובמיוחד את דגם הגלקסי S3 שהפך לנחשק, ממש כמו האייפון של אפל. נתח השוק של סמסונג עלה מ-24.5% ב-2011 ל-38% ב-2012. סמסונג התחזקה על חשבון נוקיה שמדורגת במקום השני בענף עם נתח שוק של 18.8% לעומת 29.7% בשנה הקודמת.

נתח השוק של נוקיה כנראה יגדל השנה בזכות סדרת מכשירי הלומיה שלה, שמגיעים עם מערכת ההפעלה ווינדוס פון 8 וגם בזכות השקעה של מיליוני דולרים בפרסום. לכך צריך להוסיף את העובדה שיורוקום, יבואנית נוקיה בארץ, מתגמלת בתקופה האחרונה נציגי שירות של המפעילות, אשר מוכרים את מכשירי הלומיה.

למרות הפופולריות של אפל והביקוש העצום לדגמי האייפון, נתח השוק של החברה דווקא ירד ב-2012 ל-17.9% לעומת 21.6%.

המותג סוני אריקסון, ששינה את שמו לסוני, ספג ירידה מינורית, כאשר סופרים את שני המותגים. נתח השוק של סוני ב-2012 עמד על 6.9% לעומת 7.3% ב-2011. סוני ממוקמת כרגע במקום הרביעי בישראל, נתח שוק שכנראה יעלה ב-2013, לאחר שהחברה הבינה שהיא צריכה להתרכז בדגמים בודדים ולא לשחרר מספר רב של סמארטפונים.

מותג LG החזיק ב-2011 נתח שוק של 6.8%, והוא ירד ב-2012 ל-5%. ככל הנראה, אחת הסיבות לירידה היא ההודעה על החלפת היבואן המקומי באמצע השנה, שפגעה במכירות לארגונים, שחששו שלא יהיה להם מקום לפנות אליו בנוגע לאחריות על המוצר. המצב הזה נפתר לאחר כניסת היבואן החדש - רונלייט.

נתון מפתיע מאוד במחקר של IDC נוגע לחברת מוטורולה מוביליטי, שהוציאה את הנציגות המקומית שלה מישראל, לאחר קיצוצים שערכה חברת-האם - גוגל. למרות שאין אף נציג רשמי של מוטורולה בישראל מאז השנה שעברה, מכירות החברה עלו. נתח השוק של מוטורולה מוביליטי עומד על 4.6% לעומת 1.5% ב-2011.

מי שנתח השוק שלה נחתך בצורה משמעותית היא בלקברי (לשעבר RIM). ב-2012 החזיקה החברה נתח שוק של 3.2% לעומת 6.3%. השנה החברה צפויה להגדיל את המכירות, לאחר שהסמארטפונים החדשים של בלקברי עם מערכת ההפעלה בלקברי 10 יגיעו לישראל. מערכת ההפעלה החדשה של החברה זוכה לביקורות חיוביות מאוד.

הסינים הגיעו

"ישראליים לא שוקלים לרכוש טלפון סיני, והם גם לא בודקים אותו. בגלל עצם העובדה שהמכשיר סיני, הם לא רוצים אותו. דברים כאלו ניתנים לשינוי, על-ידי ביקורות חיוביות בתקשורת ותמיכה של המפעילות", אומרת הורוביץ.

חברת ZTE הסינית, שנכנסה לישראל רק לפני מספר חודשים, הצליחה להגיע לנתח שוק של 0.5%. מדובר בנתון יפה לחברה חדשה ולא מוכרת לקהל בארץ. לשם השוואה, HTC הגדילה את נתח השוק שלה ל-0.7% לעומת 0.6% ב-2011. מדובר בנתון נמוך מאוד לחברה שהמוצרים שלה זוכים לסקירות חיוביות מאוד.

מבחינת מספרים, HTC מכרה רק 15 אלף סמארטפונים ב-2012. HTC סגרה עסקה בסוף השנה שעברה על מכירות של 10 אלף יחידות סמארטפונים מסוג One S לחברת חשמל, ולא ברור כמה מהם נכנסו לתוך התחשיב הסופי של אותה שנה.

הדוח מציג אם את השחקנית החדשה בשוק הסלולר ב-2012, מיקרוסופט, שהשיקה סמארטפונים עם מערכת ההפעלה ווינדוס פון 8 תחת היצרניות HTC וסמסונג החל מאמצע נובמבר. מכירות מכשירי הווינדוס פון עמדו רק על 5,000 יחידות ברבעון הרביעי של השנה, כאשר ביחד עם טלפונים מבוססי ווינדוס פון 7.5, הגיעו לנתח שוק של 0.3%.

הורוביץ צופה כי הנתון הזה יעלה השנה ל-5%. "בשביל שמיקרוסופט תגיע לנתח שוק הזה, היא צריכה שארגונים ירכשו את המכשירים שלה. לווינדוס פון יש יתרון בתחום הארגוני מבחינת אבטחה" אומרת הורביץ. "מיקרוסופט היא אנדרדוג בעולם הסלולר, אבל צריך לזכור כי בתי-הקברות הטכנולוגיים מלאים באנשים שזלזלו במיקרוסופט".

בינתיים נתח השוק של אנדרואיד עלה מ-37% ב-2011 ל-61.3% ב-2012. נתח השוק של אפל ירד מ-37% ל-26.7%.
גלקסי אייפון אפל מכירות סלולר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד