י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
המעלות והחסרונות

הורדת גיל הפטור: טוב או רע לחרדים?

הורדת גיל הפטור, טוב או רע לחרדים?, תלוי את מי שואלים, ראשי הישיבות מתנגדים בתקיפות ואילו הפוליטיקאים החרדים אפילו מברכים על המהלך שיביא להם קצת שקט לשנים הקרובות | ארי קלמן מסביר על המעלות והחסרונות במהלך של הממשלה

הורדת גיל הפטור: טוב או רע לחרדים?
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: Zack Wajsgras/Flash90

מוקדם יותר היום (ראשון) אישרה הממשלה את נוסח חוק הגיוס שיבוא לאחר חג הסוכות לאישור הכנסת, טרם העברת החוק בממשלה התנהלה מחלוקת בגין סעיף הורדת גיל הפטור, בעוד ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש לממש את הבטחת הבחירות שלו להוריד את גיל הפטור, שר הביטחון בני גנץ התעקש לשמור את הסעיף כפי שהיה בנוסח המקורי.

ראש הממשלה בנט דרש להוריד את גיל הפטור ל-21 ובכך לאפשר לציבור החרדי להשתלב בשוק התעסוקה, אלה ששר הביטחון בני גנץ ביקש לנסות לגייס כמה שיותר חרדים על ידי הורדת גיל הפטור רק לגיל 24 ובכך קיים סיכוי כי הציבור יעמוד במכסות.

הח"כים החרדים עצמם חלוקים האם הורדת גיל הפטור (אמנם לשנתיים בלבד) טובה או רעה לעולם התורה, מחד ראשי הישיבות חרדים מכך שבחורים יצאו לעבוד מוקדם, מנגד הפוליטיקאים מרוויחים שקט ועבודה קלה יותר, כשבחורים לא יצטרכו להגיש מידי כמה חודשים דיחוי ופחות בחורים יסתבכו מול רשויות הצבא.

בפועל, הורדת גיל הפטור תסייע רק למחזור של ילדי 2000 עד 2002 ומשנה לשנה יעלה שוב גיל הפטור ל-23, כך שילדי 2003 לא יהנו מהשינוי בחוק ולא יוכלו להשתלב בשוק העבודה כפי שמבקשים בממשלה עד לגיל 23, אז יקבלו את הפטור המיוחל.

חשש נוסף בקרב הנציגים החררים בכנסת ובעולם הישיבות הוא מ'ריקון הבריכה' כפי שמכנים הנציגים החרדים את המצב, כך בחוק החדש מבקשים לעמוד ביעדי גיוס בכל שנה, ואם מחזור של ילדי 2000 יקבלו פטור גורף אזי יהיו פחות בחורים שיתגייסו ואז יפחתו הסיכויים שהמגזר יעמוד ביעדים שנקבעו בחוק.

בגין כך יוטלו סנקציות כלכליות על עולם התורה בגין אי עמידה ביעד שקובע החוק. כך שהורדת גיל הפטור צפויה לעורר בעיקר קשיים לעולם התורה, גם החשש מסנקציות כלכליות וגם חשש מעשרות תלמידים שינשרו מספסלי בית המדרש לטובת ג'וב נחשק במגזר העסקי.

גיוס בני ישיבות גיוס חרדים לצה''ל יציאה לעבודה פטור מגיוס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד