כ"ב אייר התשפ"ד
30.05.2024

בתי דין

בתי דין

הנחיות חדשות של היועץ המשפטי מבשרות על מלחמה נגד "כתבי סירוב" המוצאים בידי בתי דין.

ההנחיות, אותן הוציא היום (ג') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, מדברות על "כתבי סירוב"נגד אזרחים המבקשים לפנות לבתי המשפט או לרשויות המדינה האחרות. המדובר הוא בכתבי סירוב כאלו הכוללים נידוי או חרם נגד מי שעליו הם מוטלים ולא לאלו שמטרתם להתיר לצד שביקש אותם להתדיין בבית משפט.

בהנחיותיו קובע היועץ כי הוצאת כתב סירוב המכיל סנקציות חברתיות, גינויים ואיומים בחרם בגין הגשת תביעה לערכאות המדינה או בגין מסירת עדות במשטרה וכיו"ב עלולה להוות עבירה פלילית של שיבוש מהלכי משפט, הדחה בעדות, הדחה בחקירה והטרדת עד, וכן, במקרים החמורים יותר, אף עלולה לעלות לכלל עבירה של איומים או סחיטה באיומים.

בין השאר נקבעו בהנחיה שיקולים שלפיהם יוחלט באם לפתוח בחקירה פלילית או להעמיד לדין בגין הטלת כתב סירוב, כאשר ההנחיות מופנות בעיקר לגורמי אכיפת החוק המתבקשים להתמודד עם הנושא.בין השאר קובעות ההנחיות מתי ואם יש לפתוח חקירה פלילית או להעמיד לדין. בין הגורמים שצריכים להילקח בחשבון: חומרת הסנקציות הכלולות בכתב הסירוב, חשיבות זכויות היסוד הנפגעות כתוצאה מכתב הסירוב, עוצמת הפגיעה בזכויות אלה, כמות המקרים בהם הוצאו כתבי סירוב, וכיוצא בזה.

ככל שהסנקציות הכלולות חמורות יותר, וזכויות היסוד הנפגעות עקב כך משמעותיות יותר, תגדל הנטייה לפתוח בהליך פלילי. במקביל, הותוו גם השיקולים אשר בגינם תפחת הנטייה לפתוח בהליך פלילי. כך למשל, אם מושא כתב הסירוב נתן מלכתחילה הסכמתו להתדיין בבית הדין הדתי, תפחת נטייה זו. בדומה, ככל שמדובר בסכסוך פנים קהילתי, הקשור לאורחות חייה הייחודיים של הקהילה שבית הדין אשר הוציא את כתב הסירוב פועל בקרבה, כך יינתן משקל רב יותר לצורך בהכרה מסוימת באוטונומיה השיפוטית של הקהילה ויפחת העניין הציבורי בנקיטה בהליך פלילי.

יחד עם זה ההנחיות לוקחות בחשבון את רגישות הנושא ואת ערכי המסורת, ולכן נקבע כי החלטה על פתיחה בחקירה או העמדה לדין טעונה אישורו של המשנה לפרקליט המדינה, וכן, במישור המשמעתי, הוצאת כתב סירוב עלולה להוות עילה להגשת קובלנה משמעתית, בין אם החותם על כתב הסירוב הינו דיין בבית דין רבני ממלכתי, ובין אם הוא דיין בבית דין פרטי, הממלא במקביל תפקיד ציבורי, כגון תפקיד של רב המכהן במשרה שלטונית או כל עובד ציבור אחר.

במישור המנהלי נקבע כי במקרה בו תתנהל חקירה פלילית בעקבות הוצאת כתב סירוב נגד נושא משרה במוסד ציבורי נתמך או מבקש תמיכה, או במקרה שבו נושא המשרה הורשע בעבירה פלילית בעקבות הוצאת כתב סירוב, תיבחן האפשרות לעכב או לקזז את התמיכה הניתנת למוסד, בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לממשלה הקיימת בנושא זה.

כן נקבע, כי גוף ציבורי לא יעמיד נכס ציבורי העומד לרשותו לשימושו של בית דין פרטי המוציא כתבי סירוב, ולא יעשה שימוש במשאביו של הגוף הציבורי לקידום ענייניו של בית הדין, כגון על ידי מתן חסות, פרסום, שירותי משרד ומזכירות וכיוצא בזה.
יועץ משפטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד