י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עד לפרטים הקטנים

צפו: כך מתרגלים הלוחמים בלב בסיס הקומנדו, פלישה לבית פלשתיני

מתקן ראשון מסוגו יהפוך את לוחמי חטיבת הקומנדו למתשאלים שיחקרו חשודים ומחבלים. המבנה נראה כמו בית בעזה וכולל ירידה לפרטים הקטנים ביותר. רס"ל ביחידה: "השאיפה היא לבנות גם מנהרה שמובילה למסגד" | צפו

צפו: כך מתרגלים הלוחמים בלב בסיס הקומנדו, פלישה לבית פלשתיני
הדמיה מדוייקת צילום: מתוך הסרטון

בלב בסיס בית ליד הוקם לאחרונה מבנה יוצא דופן וראשון מסוגו שנועד להכשרת לוחמי חטיבת הקומנדו לאחד מהתפקידים המאתגרים ביותר – מתשאלים שיחקרו חשודים ומחבלים וישיגו את המידע שימנע בזמן אמת פיגוע או מתקפה על כוחות צה"ל. כך מפרסם הבוקר, חנן גרינווד ב'ישראל היום'.

בניגוד לקורס המתשאלים הסטנדרטי של חיל המודיעין, שמלמד לוחמים מכל צה"ל ערבית ברמה בסיסית, בקומנדו לקחו את הנושא עשרה צעדים קדימה ומכשירים עשרות לוחמים בשנה באופן עמוק לידיעת השפה, ההתנהגות והמבנים. בניגוד למצב בעבר, שבו היה מתשאל אחד ביחידה – דובדבן, אגוז ומגלן, כיום מוכשרים שני מתשאלים לכל צוות ולוחמים נוספים על בסיס מקום פנוי, במטרה לספק לכמה שיותר לוחמים את היכולת לתקשר עם הסביבה בשטח אויב.

רס״ל ר׳, קצין המודיעין של בית הספר לקומנדו וראש מדור ערבית בחטיבה, שהוביל את בניית הסימולטור החדש מספר כי: "בעבר היו מגיעים מתשאלים ומצטרפים ליחידות, אבל מבחינתנו, למרות שמתשאל הוא כלי מודיעיני שמגיע לשטח – הוא בראש ובראשונה לוחם. ללא מתשאל המפקד חסר אונים. כמה אפשר להפעיל אנשים בלי לדבר את השפה? זה מה שאנחנו באים לשכלל ולייעל".

הירידה לפרטים בתוך המתקן מרשימה, החל בדלת הכניסה המעוצבת, חדר השינה, הסלון והמטבח, ועד לווילונות והשטיחים, התמונות, ואפילו כלי מטבח או מיקרוגל. "כשאני עברתי את קורס המתשאלים הכניסו אותי למבנה ריק בלשבי"ה (מבנים לאימון בשטח בנוי) והייתי צריך לדמיין איך ייראה בית. המתשאלים היו נכנסים לשטח, פוגשים בהלם את הבתים ונכשלים כמה פעמים עד שלמדו. זה האקס פקטור המשמעותי בבית החדש. הלוחמים פוגשים את השטח בחוויה מאוד דומה למציאות, בית בעזה שנמצא בפועל בבית ליד. אספנו את הפריטים אחד אחד – ספה, כורסה, סכינים, דברים ישנים שאנשים זרקו, וככה בנינו את המבנה. ולא מדובר בסוף פסוק – השאיפה היא לבנות גם מנהרה שמובילה למסגד. נכון, זה תיאורטי עכשיו, אבל כשדיברתי על המתקן הזה לפני חצי שנה חשבו שאני צוחק".

במשך שישה שבועות אינטנסיביים מאוד עוברים הלוחמים את הקורס המתקדם – הם לומדים ערבית ברמה טובה, מתרגלים בתוך הסימולטור החדש ופוגשים את המציאות בעיניים. "אנחנו לא מלמדים משפטים כמו תוכי, אלא מספקים את כל הכלים לשפה ולאוצר מילים צבאי. בנוסף אנו עושים רענונים בשטח מתוך הבנה שהלימוד אף פעם לא נגמר. בתוך הבית יש המון סליקים ומקומות שבהם החבאנו דברים, כמו סכין או רובה. אתה כל הזמן צריך להיות חד ולזהות את הקשר, אפילו לכיתוב על הקיר".

פלסטינים קומנדו צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד