י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מדהים: גידול משמעותי באוכלוסיית העוף הנדיר • צפו

עליה באוכלוסיית החוברות, 225 פרטים נספרו בספירה השנתית באזור חצרים | בתיעוד נצפתה אחת החוברות כשהיא מטיילת להנאתה בבסיס חצרים • צפו

מדהים: גידול משמעותי באוכלוסיית העוף הנדיר • צפו
חוברה צילום: שמוליק יערי

אמש (שני) בוצעה ספירה שנתית של אוכלוסיית החוברות, מין עוף נדיר, המרוכזת בעונה זו רובה בתוך בסיס חצרים הסמוך לבאר שבע ומיעוטה בניצנה. בספירה שנעשתה ע"י רשות הטבע והגנים, נספרו 225 פרטים של החוברה באזור חצרים ועוד 21 באזור ניצנה-עזוז. זאת לעומת 193 פרטים שנספרו בשנה שעברה בשני האתרים יחדיו.

מניתוח תוצאות הספירה של החוברות בעשור האחרון עולה כי האוכלוסייה באזור חצרים וסביבתו בסך הכל שומרת על יציבותה ונעה סביב כ-200 פרטים באזור זה.

ספירה וניטור זה של אוכלוסיית החוברות הם חלק מהפעולות שמבצעת רשות הטבע והגנים, הגוף הממלכתי בישראל האמון על שמירת הטבע בישראל,  על מנת לשמר ולהגן על מין זה, המצוי בסכנת הכחדה. בתוך כך לפני כשנה חתמה רשות הטבע והגנים באמצעות הקרן לשמירת הטבע והמורשת בישראל על מסמך הבנות עם 'הקרן הבינלאומית באבו דאבי לשימור החוברה' לשיתוף פעולה ראשון מסוגו לקידום מחקרים משותפים להצלת החוברה באזור.

לדברי ד"ר אודי קולומבוס, אקולוג הנגב הצפוני ברשות הטבע והגנים: "הספירה האחרונה שבוצעה בבסיס חצרים וסביבתו, בתיאום וסיוע עם חיל האוויר, מראה כי אוכלוסיית החוברות באזור הנגב הצפוני שומרת על יציבות במהלך העשור האחרון ועומדת על כ-200 פרטים השוהים במהלך חודשי הקיץ בשטחי הבסיס ובשמורת פארק הלס הסמוכה.  למען שמירה על עוף מיוחד זה המצוי בסכנת הכחדה חשוב לטייל באופן אחראי ולא לרדת משבילים מסומנים, בעיקר עם רכבי שטח".

החוברה נחשבת לאחד העופות הנדירים, הגדולים והמרשימים בישראל. אורך גופה הוא כ- 60 ס"מ ומוטת כנפיה היא כ- 140 ס"מ. גבה של החוברה חום בהיר, בטנה לבנה ולצידי צווארה נמתח פס שחור. 

החוברה מצויה בסכנת הכחדה בארץ ובעולם בשל ציד בלתי חוקי וצמצום משמעותי בשטחי המחיה והקינון שלה (תפוצתה מישראל במערב ועד מונגוליה וקזחסטאן בצפון ובמזרח). בין היתר כתוצאה מפיתוח לתשתיות ובנייה, הרחבת שטחים חקלאיים ושטחי מרעה והפרעות שמקורן בפעולות האדם, כגון נסיעת רכבי שטח  באזורי המחייה שלהן.

עד תחילת שנות השבעים קיננו החוברות באזורים נרחבים בנגב המרכזי, המערבי והצפוני, בשפלת יהודה עד אזור רמלה, בבקעת הירדן ובערבה. בעשורים האחרונים נעלמו החוברות לחלוטין מכל האזורים הנמצאים צפונה לבאר-שבע, ואף בנגב ובערבה הן הפכו לנדירות.

כיום על פי ההערכה נותרו בישראל כ-400 מהן. כ-200 מהן מרוכזות בתקופת הקיץ באזור בסיס חיל האוויר חצרים במקום בו הן מוגנות מהפרעות.

עוף נדיר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד