ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

ש"ס בתדהמה: יהדות התורה רוצה להילחם באפליה

חבר מועצה בירושלים קרא להילחם באפליית הסמינרים: "הורים במצוקה קשה" • אשר מישאלי מש"ס: "מעריך שמכיר בהשפלה של מאות. המנהלים מחפשים רק את היופי ולא האופי"

תלמידות סמינר. צילום: פלאש90
תלמידות סמינר. צילום: פלאש90



חברי סיעת ש"ס בעיריית ירושלים שפשפו אתמול (ב') את עיניהם בתדהמה: בתיבת הדואר האלקטרוני שלהם נחת מכתב ששיגר אליהם משה גורא, חבר בסיעת 'יהדות התורה', בו קרא להילחם באפליה העדתית במוסדות החינוך.

"אני רואה חובה לעצמי לדרוש מראשי סיעות יהדות התורה וש"ס לקיים ישיבת סיעות בהקדם, כדי לדון בנושא טעון ורגיש של אי קבלת תלמידות לסמינרים", כתב גורא במכתב, שתוכנו הגיע ל'בחדרי חרדים'. "אני מקבל יום יום פניות - ואני מאמין שגם אתם מקבלים - מהורים לתלמידות העולות לסמינרים, הנמצאים במצוקה קשה, כאשר חלקם עדיין לא קיבלו תשובות מהסמינרים, וחלקם קיבלו תשובות שליליות".

גורא חושף נתון מעניין: "ישנם כיום כ-15 אחיות שלא התקבלו לסמינרים שאחיותיהם לומדות בהן". הוא גם הוסיף כי ביקש לקיים ישיבת סיעות ביום ראשון הקרוב ולזמן אליהן את הגורמים העירוניים הרלוונטיים. "לאחר הישיבה תצא משלחת מהחברים, יחד עם ועדת הרבנים, לגדולי ישראל, לעדכנם במצב ולקבל מהם הוראות כיצד עלינו לנהוג".

מיד לאחר הפגישה, טוען גורא, יוכלו חברי המועצה "לדרוש בתוקף ממנהלי הסמינרים לקבל את אותם הוראות ככתבם וכלשונם". הוא הוסיף כי הפעילות צריכה להיעשות "בגיבוי כל החברים" והסביר: "אינו דומה פניה או לחץ של חבר מסוים, יהיה אשר יהיה, מפניה ולחץ מכל חברי סיעות יהדות התורה וש"ס".

את מכתבו חותם גורא בתקווה לשיתוף פעולה עם חברי הסיעות: "חובתנו כלפי אותם הורים ותלמידות כאובים שאינם מדירים שינה מעיניהם, כאשר פתאום באמצע החיים נופל עליהם צרה, ואינם יודעים על מה ולמה, לעמוד לימינם בעת צרתם, ולומר להם - עשינו את כל שלאל ידינו, ולומר כלפי שמיא – ידינו לא שפכו את הדם הזה. ויפה שעה אחת קודם".

אשר מישאלי עם הגר"ע יוסףצילום: אשר מישאלי עם הגר"ע יוסף
אשר מישאלי עם הגר"ע יוסף


"מנהלי סמינרים עושים כבתוך שלהם"

מכתבו של חבר המועצה נחת בלשכות הנציגים החרדים, שבועיים לאחר שוועדת הכספים של עיריית ירושלים עצרה תקציב בסך 10 מיליון שקל שיועד לבניית מבנה במתחם תמיר בשדרות גולדה מאיר - שיוקצה בעתיד לסמינר 'מנדלסון', המפלה לכאורה בנות ספרדיות.

המכתב של גורא גרר תגובות רבות. יעקב הלפרין, יו"ר סיעת 'יהדות התורה', כתב לגורא: "כל הכבוד על כך שאתה מרים את הכפפה". גם אלי שמחיוף מש"ס כתב: "אני מצטרף אליך ומבקש לתאם עם לשכתי מועד לישיבה זו בשמחה רבה".

גורם אחר בסיעת ש"ס הגיב בתחושה מעורבת: "אני שמח מאוד שיש מי שביהדות התורה הבין כי נושא האפליה צריך להיעקר מן השורש, אך חבל שהדבר נעשה רק בתקופה זו כשאנחנו נמצאים מספר חודשים לקראת הבחירות המקומיות".

אשר מישאלי, חבר מועצה מטעם ש"ס, שיזם את עצירת התקציב לסמינר 'מנדלסון', לא מיהר להתרגש מהמכתב של גורא. לטענתו, מאות בנות טרם מצאו מסגרת מתאימה בסמינרים החרדיים, וזאת לקראת סגירת הרישום לשנת הלימודים הבאה. "הכפפה מורמת והיד מושטת, אולם לצערנו ראינו איך מנהלי סמינרים עושים כבתוך שלהם והבל פיהם חורצים גורלות כאשר ועדת הרבנים אפילו לא חותמת גומי, כלום, אוויר", הגיב.

"אני מאוד מעריך את גלוי ליבו של חבר סיעת יהדות התורה ואשר מבין ומכיר כעת בערך ההשפלה של מאות הורים לכלל הסמינרים, אך לצערי יש מנהלי סמינרים אשר מחפשים רק את המצוינות שבבנות ולא ערכים, ואף אוסיף גם את היופי ולא האופי, מיוחסות ולא יחסיות.

"בשלב זה אבקש בכל לשון לתת גיבוי למהלך שבוצע בוועדת הכספים האחרונה בעצירת תקציב למוסד מפלה, מאחר והדבר נעשה בגיבוי ובאישור שתי ועדות הרבנים ועל דעתם. הגדיל אחד הרבנים ואמר לי בפירוש שאם במידה ואכן זה יעבור בעקבות לחץ כזה או אחר, לא יהיה יותר שיניים וכוח לוועדות לקבוע ולהשפיע".
ירושלים אפליה ש''ס יהדות התורה סמינרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד