י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
חיסל טרוריסטים רבים

תם עידן השימוש במערכות נשק ישראליות באפגניסטן

ממל"טים ועד טילים וכלי רכב משוריינים, מערכות נשק מתוצרת ישראל סייעו לכוחות הקואליציה נגד לוחמי הטליבאן לאורך השנים האחרונות, אך עם נסיגת כוחות נאט"ו, השימוש בנשק ישראלי הגיע לסיומו

תם עידן השימוש במערכות נשק ישראליות באפגניסטן
חייל באפגניסטן צילום: pixabay

חיילים ישראלים מעולם לא היו בשטח ההררי של אפגניסטן, מדינה הממוקמת במרכז אסיה שסועת המלחמה, אך מדינות הקואליציה השתמשו רבות במערכות ישראליות במהלך 20 שנות הלחימה נגד ארגון הטרור אל קעידה ונגד הטאליבן. על פי דיווחים רבים, מדינות כמו בריטניה, גרמניה, קנדה ואוסטרליה השתמשו בנשק ישראלי במשך שנים. כך מדווח ה'ג'רוזלם פוסט'.

מדינות רבות השתמשו בכלי טיס מרחוק כדי לאסוף מודיעין, וטילים שונים מתוצרת ישראל שימשו בקרבות. הכוחות הצליחו גם להסתובב בבטחה באזורים מסוכנים בכלי רכב מיוחדים צבאיים עמידים לירי ממארב וכולם תוצרת ישראל. אחת ממערכות הנשק הישראליות העיקריות בהן השתמשו צבאות זרים באפגניסטן היו מל"טים.

דיווחים זרים מציינים כי ישראל נחשבת למובילה בתחום המל"טים, ומכרה מערכות כאלה למדינות רבות, כולל אוסטרליה, קנדה, צ'ילה, קולומביה, צרפת, גרמניה, הודו, מקסיקו, סינגפור ודרום קוריאה.

ה'ג'רוזלם פוסט' מדווח, כי חיל האוויר הגרמני החל להפעיל את המל"ט מסוג Heron TP המיוצר על ידי התעשייה האווירית הישראלית, באפגניסטן בשנת 2010. המל"טים היו מעורבים באלפי משימות, ורשמו אלפי שעות טיסה. הטייסים הגרמנים הוכשרו בישראל בנוגע לתפעול ולמדו על יכולות המעקב והתקיפה שלו. כמה מהם התרסקו באפגניסטן.

לפי כמה דיווחים, לא רק מערכות נשק ישראליות היו באפגניסטן. למרות שישראל אינה מגיבה על דיווחים זרים, התקשורת האיראנית דיווחה בשנת 2019 כי כוחות ישראליים נשלחו לאפגניסטן כדי לאסוף מודיעין על התנועה הצבאית האיראנית. דיווחים שלא אומתו מעולם.

אתר 'ספוטניק ניוז' ברוסיה דיווח אז כי הישראלים פועלים תחת דגלי ארצות הברית ואיחוד האמירויות. ספוטניק ציטט מומחה לישראל שאמר כי הכוחות הישראלים פעלו במסגרת הכוחות האמריקאים המוצבים שם, וכי הפעילות בוצעה בידיעת ואישור ממשלת אפגניסטן. גם כאן דיווחים שלא אומתו מעולם.

עכשיו כשהכוחות המערביים עוזבים את אפגניסטן והטליבאן השתלט על המדינה, השיגה הקבוצה הג'יהאדיסטית גם היא, נשק אמריקאי מתקדם, כולל כמה רחפנים. אך מכיוון שהקנדים, הבריטים והגרמנים סיימו את הלחימה לפני מספר שנים, לא סביר שהטליבאן שם את ידיהם על המערכות הישראליות שצדו אותם כל כך הרבה זמן.

כלי נשק אפגניסטן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד