י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"פגיעה בכיס"

העליון: עובד ציבור שהורשע בשחיתות - ישיב את הכסף למדינה

בהחלטת בית המשפט העליון נקבע כי עובד מדינה שהורשע בעבירות שחיתות שלטונית ישיב את כספי השוחד שנטל למדינה | "אם בהליך הפלילי מושגת ההרתעה באמצעות ענישה, הרי שבהליך האזרחי מדובר בהרתעה המושגת באמצעות פגיעה בכיס", נכתב בהחלטה

העליון: עובד ציבור שהורשע בשחיתות - ישיב את הכסף למדינה
כסף צילום: Rahim Khatib/Flash90

בפסק דין אשר התקבל אתמול קיבל בית המשפט העליון את ערעור המדינה וקבע בהחלטה תקדימית, כי עובד מדינה שהורשע בעבירות שחיתות שלטונית ובכללן שוחד, מרמה והפרת אמונים, ישיב את כספי השוחד שנטל למדינה.

שופטי בית המשפט העליון קיבלו את ערעורה של המדינה וקבעו, כי עובד ציבור המועל בתפקידו, פוגע באמון ונוטל כספים אסורים, אינו רשאי להוסיף ולהחזיק בכספים אלו. בכך, קיבל בית המשפט העליון את טענת המדינה העקרונית לפיה, אסור לעובד ציבור להתעשר במסגרת תפקידו, שלא כדין, וכי מעשים אלו עלולים להוביל לתביעות אזרחיות כלפיו בנוסף על ההליכים הפליליים שיינקטו נגדו.

בית המשפט הוסיף וקבע, כי אם בהליך הפלילי מושגת ההרתעה באמצעות ענישה, הרי שבהליך האזרחי מדובר בהרתעה המושגת באמצעות פגיעה בכיס. בית המשפט קבע, כי "מקבל השוחד התעשר על חשבון המדינה, וזאת למרות שכספי השוחד עצמם לא יצאו מהקופה הציבורית. השוחד שולם מתוך הרווח שצמח לעבריינים כתוצאה מפעילותו המושחתת של עובד המדינה והוא מהווה מעין 'עמלה' בתמורה למידע שקיבלו ממנו, ובכך דמי השוחד מהווים נתח מהשלל, ומכאן שבמעשיו הפסולים התעשר עובד המדינה שלא כדין על חשבון המדינה".

ברקע הדברים, פרשה שהחלה לפני כעשור ועניינה עובד מדינה (צבי אבנון) אשר כמפקח קיבל שוחד ותמורתו נתן התראות למפעילי מחצבות על תהליכי הפיקוח ואפשר להם לבצע חציבה בלתי חוקית וגזלת משאבי טבע. עובד המדינה הועמד לדין והורשע בגין קבלת השוחד, ובגזר הדין הוטל עליו לרצות שישה חודשי מאסר שירוצו בדרך של עבודות שירות וקנס כספי בסך של 20 אלף ₪. עם זאת, אבנון, שהפיק רווחים בסך עשרות אלפי ₪ ממעשיו הפסולים, נותר עם כספים אלו בכיסו.

לצד הדין הפלילי, פרקליטות המדינה נוקטת מזה כעשור במגוון הליכים אזרחיים, מנהליים וכלכליים בכדי להתמודד עם עבריינים ותופעות פשיעה. במסגרת זו וכחלק מסל הכלים המצוי בראשותה של המדינה, הגישה הפרקליטות האזרחית תביעה אזרחית כלפי צבי אבנון, נוכח חומרת מעשיו, הנזק שגרם לציבור, וכספי השוחד האסורים שנותרו כאמור בכיסו. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את טענות המדינה בעניין ולפיכך הוגש ערעור לבית המשפט העליון.

 

שחיתות שוחד כספי ציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד