ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

איך ש"ס ויהדות התורה מתכוננות לאופזיציה • 7 נקודות לפני הדד-ליין

הדד-ליין של סגירת ההסכמים קרב: ביום ראשון יודיע נתניהו על חלוקת התיקים והתפקידים • 'דיל' עם יחימוביץ' כדי לשפר את מעמדן של ש"ס ויהדות התורה באופוזיציה • הקרב על ראשות הוועדות: מי יקבל איזו ועדה? • וראש הממשלה מחפש יועץ לענייני חרדים כדי לשמר את הקשרים הטובים

נשאר רק להתפלל. הח"כים החרדים בתפילה.צילום: פלאש90
נשאר רק להתפלל. הח"כים החרדים בתפילה.צילום: פלאש90



לראש הממשלה נותר עוד כשבוע להודיע לנשיא המדינה, שמעון פרס, איזו ממשלה הצליח (או לא הצליח) להרכיב.

הרצון הבסיסי של נתניהו הוא לחתום על הסכם עם הסיעות שיצטרפו לקואליציה כבר ביום ראשון, כך ש-48 השעות שצריכות לחלוף מאז ועד להצגת הממשלה בפני הכנסת בדרך להשבעתה, יסתיימו בימים שלישי-רביעי - והליך ההשבעה כולו יסתיים לקראת סוף השבוע.

פגרת הכנסת עצמה תחל השנה מאוחר מאוד, שבוע לאחר מכן, ותימשך כחודש בלבד, כשבועיים פחות מאשר בכל שנה.

לקראת הדד-ליין המתקרב, 7 נקודות שיכולות לשפוך מעט אור על המתרחש כרגע בזירה הפוליטית.

1.

המפלגות החרדיות - נכון לעכשיו - משלימות את הליך ההפנמה עם העובדה לפיה הם באופוזיציה. ברקע הם מנסים למקסם הישגים גם במצב החדש ומנסים לסגור עם יו"ר העבודה על דיל מעניין:

ח"כ שלי יחימוביץ תקבל את תפקיד יו"ר האופוזיציה. לכאורה הוא מגיע לה מתוקף היותה הסיעה הגדולה באופוזיציה, אך באופן מעשי יכולות שתי הסיעות החרדיות לפעול כדי לסכל זאת, בהתחשב בכך שהן תפעלנה כגוש של 18 מנדטים, אולי גם בשיתוף פעולה עם המפלגות הערביות שלא פעם פועלות במשותף עם המפלגות החרדיות בנושאים שונים.

2.

בתמורה, ש"ס תקבל את ראשות ועדת הכלכלה, ועדה יוקרתית ומשפיעה, מה גם שהיא מאפשרת עיבוי של העוזרים בלשכתו.

השאלה מי יקבל את יו"ר הוועדה. שכן, אמנם לשר ישי הובטח התפקיד הבכיר, אך זה בתנאי שאריה דרעי מקבל את תפקיד היו"ר. במצב שנוצר, בו ש"ס נזרקה אל המדבר האופוזיציוני, לא סביר להניח שתפקיד היו"ר יוענק לו. אבל אז יבקש דרעי לעצמו לפחות את ראשות הוועדה. אלי ישי אומר: "אתן את התפקיד לאחד החברים האחרים בש"ס".

מצד שני, יתכן שדרעי יעדיף להתרכז בניהול השטח לקראת הבחירות המקומיות ולא להעסיק עצמו בניהול ועדה בנושא כלכלי (שמעניין אותו פחות מניהול שטח). מצד שלישי, יאמרו אנשיו של דרעי, ובצדק רב, קשה לנהל בחירות מקומיות כשאין לך ביד את תואר היו"ר. עיין ערך השגת 11 מנדטים בלבד בבחירות לכנסת, כאשר את אחת הסיבות להישג הצנוע הם רואים בכך שלא פעל באופן לגמרי עצמאי. כאמור, צפוי מאבק לא פשוט סביב נושאים אלה.

רק ימים יגידו מי ינצח בו.

אגב, את הידיעה על אולטימטום שהציב אריה דרעי בפני בית הגר"ע יוסף, ולפיו יפרוש מהכנסת באם לא יוענק לו תפקיד היו"ר (שלום ירושלמי, מעריב) מכחישים אנשיו של דרעי מכל וכל. לא, הם לא מאיימים, הדברים לא נאמרו מעולם. אבל קשה להשתחרר מהתחושה שהמצב שנוצר מעיק מאוד על דרעי, גם אם לא איים לפרוש.

3.

אחד מחברי מפלגת 'יהדות התורה' יקבל לידיו את ראשות הוועדה לביקורת המדינה, אף היא ועדה יוקרתית השמורה לאופוזיציה.

ושוב מדובר בקרב: הפעם בין קודקוד 'דגל התורה', יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, שיבקש לעצמו את התפקיד, מול סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן. בעוד שבעבר היו דיבורים על אפשרות של הענקת תפקיד שר לליצמן כמינוי אישי של נתניהו, הרי שדיבורים אלו הפכו לבלתי רלוונטיים על רקע מצוקת התיקים הקיימת גם כך בממשלה החדשה אותה ירכיב נתניהו.

בפרט על רקע האולטימאטום של יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד, שלא לחרוג מ-18 שרים.

4.

ברקע נמשכים מאמצים בזירת יו"ר העבודה. כל התותחים הופעלו: כל מי שיש לו השפעה על ח"כ שלי יחימוביץ' - פוליטיקאים, מאכערים, אנשי מעשה - שוגר אל יו"ר העבודה, בניסיון לרכך את התעקשותה שלא להיכנס לממשלת נתניהו. נכון לעכשיו, היא ממשיכה להתעקש ולחשוש מהצעד, מה גם שנתניהו טרם הגיש לידיה מסמך ובו הצעות כלכליות משמעותיות.

שמועה יודעת לספר ש"נתניהו נותן לנערים בנט ולפיד לשחק לפניו, להתקוטט על תיקים, על קווי יסוד, לבטל פגישות עם צוות המו"מ, לתעתע - וברגע האמת כשיתקרב הדד-ליין הוא ישלוף את המסמך אותו דורשת יחמוביץ', יכניס אותה לקואליציה, ויגחך למראה פניהם המאוכזבות של הצמד, שמבקש לנהל אותו בארבע שנים הקרובות ולא יקבל את התענוג". ימים יגידו האם יש שמץ של אמת בתרחיש.

בינתיים נראה שמדובר בעיקר במשאלת לב. שכן, בקדמת הבמה מתבצעים כל הצעדים כדי לסגור עוד בסוף שבוע זה עם לפיד ובנט. בכירים בסביבת נתניהו כבר הבהירו לחברי הליכוד, כי ביום ראשון יודיע נתניהו על חלוקת התיקים והתפקידים, וכן שהתוכנית היא לסגור בשבת-ראשון על מסמך מסכם עם 'יש עתיד' ו'הבית היהודי'.

5.

מסתמן, כי יו"ר 'הבית היהודי', ח"כ נפתלי בנט, יזכה במשרד הפנים, ועל ח"כ אביגדור ליברמן ויו"ר 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד הוטל להחליט ביניהם - מי יקבל את תיק החוץ ומי את תיק האוצר.

בסביבת נתניהו מעריכים כי הנושא פתיר וכי לא יעמוד בדרכה של הקואליציה המתגבשת.

6.

נושא נוסף שמעסיק את הלשכה הראשונה הוא המשך יחסיו של נתניהו עם המגזר החרדי בכלל ועם התקשורת החרדית בפרט.

שמועות עקשניות, שאין להן כל אישור רשמי, מדברות על חיפוש קדחתני אחר יועץ מיוחד למגזר החרדי. עד כה ידוע על שניים שאף הגיעו לפגישות, אך עדיין אין שם מוסכם.

לא הוחלט עדיין האם היועץ יהיה כפוף ליועץ הפוליטי של נתניהו, איש הליכוד גבי קדוש, או למנהל הלשכה, גיל שפר.

7.

סקר ערוץ הכנסת: יש עתיד - 29; הליכוד ביתנו - 23; הבית היהודי - 18; העבודה - 13 ש״ס - 9; מרצ - 7; יהדות התורה - 6; התנועה - 3; חד״ש - 3; קדימה - 3; רע״מ-תע״ל - 3; בל״ד - 3.

מי המועמד המתאים ביותר להיות ראש ממשלה? נתניהו - 43% לפיד - 14% בנט - 6%.

הסקר נערך על-ידי חברת פאנלס פוליטיקס באינטרנט.

קואליציה בנימין נתניהו הסכם יש עתיד הבית היהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד