כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

מאבק בבירה: הפנינג שבת במחנה יהודה ובגבעת רם

קבוצת צעירים יוזמת: הפנינג המוני רווי חילולי שבת, בשוק מחנה יהודה ובאוניברסיטה • ב'עדה בחרדית' מאיימים: נסיר הכשרות מעשרות חנויות בשוק

שוק מחנה יהודה. צילום ארכיון: קובי הר צבי
שוק מחנה יהודה. צילום ארכיון: קובי הר צבי

פרצה חדשה בחומות השבת בירושלים, מאיימת לשבש את האיזון במרקם החיים המשותפים בעיר: מדובר ביוזמה חדשה של צעירים המבקשים לפתוח מקומות בילוי בעיר בשבת, בצעד שקיבל את אישורו של ועד סוחרי השוק והאוניברסיטה בעיר. לחברי פרויקט 'ירו-שלם', המטרה לאפשר את פתיחתם של שוק מחנה יהודה והאוניברסיטה העברית גם בשבתות, למורת רוחם של תושביה הדתיים של הבירה.

הדיווח האמור התפרסם בסוף השבוע שעבר בעיתון 'מעריב'. על פי התכנית כפי שפורסמה, כבר בשבוע הקרוב ייפתח השוק במחנה יהודה, לצורך אירוח מופעי אלתור, מסיבות המוניות ומרצים אורחים שהיזמים מתכוונים להביא למקום. ובהמשך, בכוונת המארגנים להפוך את היוזמה למסורת קבועה בכל סוף שבוע. הן בשוק מחנה יהודה והן באוניברסיטה העברית שבגבעת רם. שם ייערך הפנינג מדע למשפחות בארגון מוזיאון המדע.

כדי לתת ליוזמה סטיגמה של רוח פייסנית ודו קיום בין רבדי החברה, טוענים המארגנים, כי 'יפתחו בתי כנסת בעיר למפגשים משותפים של דתיים וחילוניים ברוח חג הפסח המתקרב'. "השבת בירושלים היא עניין נפיץ", הם מתגוננים, "עד כה המרחב הציבורי בשבת הירושלמית היה בידי מגזר אחד. כל אזרח ישראלי ידע שאין לו מה לחפש בבירה בשבת כי העיר סגורה, אבל לא עוד".

אישים חילונים נוספים הקשורים למיזם אומרים: "הרעיון הוא להפיח רוח חיים בתרבות הבילוי ובחיי הצעירים בישראל".

היוזמה זכתה מיד לביקורת מצד הציבור החרדי, יו"ר הוועדה למען השבת של העדה החרדית, הרב יוסף רוזנפלד, הודיע כי היוזמה לא תקום ולא תהיה. "נפעל בכל האמצעים, זו הפרה חמורה של הסטטוס קוו ללא ספק. השוק אמור להיות סגור בשבת, בלילה או ביום, באופן מוחלט".

בין הסנקציות שהעדה החרדית תטיל, בנוסף להפגנות הסוערות הצפויות, מבהירים שם כי הכשרות תוסר באורח מיידי מעשרות חנויות הנושאות את השגחת הבד"ץ. סביר להניח, כי לפחות הסוחרים הללו לא ישבו בחיבוק ידיים, וינסו לטרפד את המהלך העשוי להתסיס את העיר ולגרום חילול שבת המוני.
חילול שבת מחנה יהודה שוק בילוי חילונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד