כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מנהיג 'נטורי קרתא' נפטר בגיל 98 בלונדון • סיפור חייו

בלונדון הלך לעולמו הגה"ח ישראל ירחמיאל יצחק דומב • רבו של חוג ה'נטורי קרתא' • גאון ובקי משרידי תלמידי ישיבת 'חכמי לובלין' • שלמה גרינברג על גאון, גביר וקנאי

הגאון רבי ישראל ירחמיאל דאמב זצ"ל
הגאון רבי ישראל ירחמיאל דאמב זצ"ל



'נטורי קרתא' איבדו את אחד ממנהיגיהם ומורי דרכם, הגאון רבי ישראל ירחמיאל יצחק דאמב זצ"ל מלונדון, שנפטר בשיבה טובה בגיל 98 שנה.

המנוח זצ"ל נולד בפולין למשפחה מחסידי אלכסנדר והוא נקרא על שם הרה"ק בעל ה'ישמח ישראל' מאלכסנדר זצ"ל. בזכות כישרונותיו, התקבל לישיבת 'חכמי לובלין' ועד מהרה נחשב כאחד העילויים שבה. היה מאחרוני תלמידי המהר"ם שפירא מלובלין זצ"ל.

הרב דאמב גם ספג מניחוחו של משגיח הישיבה, הגה"צ רבי שמעון הלוי אנגל מזליחוב הי"ד, בו היה דבוק בכל נימי ליבו ונפשו. מאוחר יותר אף הוציא לאור את ספריו, ביניהם הספר 'נהרי אש' שהיה ספון אצלו בכתב-יד.

כמי שהיה אמון על משנתו של ה'עקדת יצחק' מלאכסנדר הי"ד, שנודע כרבי שלא נמנה עם אנשי אגודת ישראל ואף נחשב לקנאי בדעותיו, ורבי שמעל'ה זליחובער, שאף הוא נודע בהשקפתו הקנאית - המשיך הרב דאמב לדבוק בדעותיהם.

לאחר המלחמה, דבק בשיטת 'נטורי קרתא', בה ראה כנושאת דגל הקנאות הבלתי מתפשרת ועבר לגור באנגליה. לארץ ישראל היה מגיע לבקר, כלוחם וכאנטי אגודאי, רק לקראת מערכות הבחירות, כדי להניף את דגל המאבק בהשתתפות בבחירות. כמו כן הוציא לאור שני ספרים - האחד בשם 'עת ניסיון' והשני בשם 'העתקות', ובהם מאמרי השקפה והגות על-פי דרכו הקנאית.

נודע בעיקר כגאון ובקי בכל מכמני התורה. אם מישהו ביקש לדעת היכן מופיע מאמר תלמודי כלשהי בירושלמי או בבלי (עוד לפני עידן ה'גוגל' והתוכנות למיניהן) היה עולה לביתו של הרב דאמב ומקבל תשובה על אתר.

כמו כן היה נואם בחסד. בלילות שישי, נהג למסור שיעור בחומש ורש"י בבית המדרש של חסידי מונקאטש בלונדון. מאות נהרו לאותם שיעורים שלעתים נמשכו כארבע שעות. הציבור היה מרותק ולא חש בחלוף הזמן. מכריו מספרים, על זכרונו הפנומנלי. "באחד מלילות יום הכיפורים, התקבצה קבוצת אנשים לאחר התפילה, שהחלה להגות במשניות. הרב דאמב ישב ממול, והקריא בעל פה את כל המשניות, כשהוא מסביר בטוב טעם ודעת".

סביב הרב דאמב התקבצה קבוצה גדולה של קנאים שהתגוררה בלונדון, והוא היה מורה דרכם ומנהיגם. באחרית ימיו אף קיימו מקורביו ותלמידיו מניין מיוחד בביתו.

קנאי, גביר, בעל צדקה

למרות שיכול היה לקחת על שכמו משרה תורנית, נמנע הרב דאמב מלעשות תורתו קרדום לחפור בה ועסק במסחר בזהב ועשה חיל בעסקיו. התעשר ונודע לגביר גדול. כמו כן, ידוע היה כבעל צדקה וכאדם שליבו ודלתו פתוחות תמיד בפני כל דכפין.

בשונה מכמה מאנשי 'נטורי קרתא', סלד הרב דאמב מקשר עם מנהיגים ערבים ופלסטינים, והשתתפות בהפגנות של מוסלמים כנגד ישראל. הוא הוקיע את משה הירש שהתרברב בתואר 'שר לעניני יהודים בממשלה הפלסטינית', ואת הביקור ההזוי אצל השייח' ראאד סלאח כששהה בלונדון, ובביקור המתוקשר אצל נשיא איראן אחמדיניג'אד. הוא יצא בגילוי דעת פומבי, האומר: "האנשים האלה אינם חלק מן נטורי קרתא... המה בודדים מטורפים".

הוא הוזמן פעם על-ידי השגרירות המצרית בלונדון, למסיבה מיוחדת היא ערכה לשגרירים מרחבי העולם. השגרירות, ששמעה על הרב דאמב הקנאי והלוחם בציונות, ביקשה ממנו להשתתף בהתכנסות ולשאת בה דברים נגד המדינה.

הרב דאמב דחה את ההצעה ונימק זאת: "מה שהם רוצים לשמוע, אני לעולם לא אומר. מה שיש לי להשמיע הם לעולם לא יבינו. מה מבינים הם ב'מפני חטאינו גלינו מארצנו'...?"

הרב דאמב הותיר אחריו שני בנים ושתי בנות, ועשרות רבות של צאצאים ההולכים בדרכיו.

הלוויתו יצאה הערב מביתו בלונדון בשכונת סטמפורד-היל לבית החיים המקומי שם נטמן.

יהי זכרו ברוך.
הרב דומב נטורי קרתא לונדון פטירה ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד