י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
האמריקאים בהלם

גורמים רשמיים מסרו לטליבאן שמות של אזרחים ובני ברית אפגנים

זעם בארה"ב: במטרה לזרז את פינויים של עשרות אלפי בני אדם שעוד נותרו באפגניסטאן העבירו גורמים רשמיים של ארה"ב רשימה מעודכנת ללוחמי הטליבאן בכדי שיאפשרו להם כניסה לשדה התעופה בעיר

גורמים רשמיים מסרו לטליבאן שמות של אזרחים ובני ברית אפגנים
יחידת הקומנדו של הטליבאן צילום: מתוך הסרטון

גורמים רשמיים של ארה"ב בקאבול העניקו לטליבאן רשימה של שמות של אזרחים אמריקאים, בעלי גרין קארד ובעלי ברית אפגניים בכדי שיאפשרו להם כניסה לשדה התעופה בעיר, החלטה שעוררה זעם מצד מחוקקים ופקידי צבא בכירים.

המהלך המסוכן דווח באתר POLITICO על ידי שלושה פקידי ארה"ב וחבר קונגרס, נועדה לזרז את הפינוי של עשרות אלפי בני אדם מאפגניסטן כאשר התעורר כאוס בעיר הבירה של אפגניסטן בשבוע שעבר לאחר שהטליבאן השתלט על המדינה. ממשל ביידן סומך על הטליבאן שיספק ביטחון מחוץ לשדה התעופה.

מאז נפילת קאבול באמצע אוגוסט פונו כמעט 100,000 איש, שרובם נאלצו לעבור במחסומים הרבים של הטליבאן. אבל ההחלטה לספק שמות ספציפיים לטליבאן, שיש לה היסטוריה של רצח אכזרי של אפגנים ששיתפו פעולה עם ארה"ב וכוחות קואליציה אחרים במהלך השנים עוררה זעם של מחוקקים ופקידי צבא.

"בסופו של דבר, הם פשוט שמו את כל אותם אפגנים ברשימת מוות", אמר גורם ביטחוני, שדיבר בתנאי אנונימיותבנושא הרגיש. "זה פשוט מזעזע וגורם לך להרגיש נבזי".

כשנשאל על הדיווח של 'פוליטיקו' במהלך מסיבת עיתונאים ביום חמישי, אמר הנשיא ג'ו ביידן כי הוא לא בטוח שישנן רשימות כאלה, אך גם לא הכחיש כי לפעמים ארה"ב מוסרת שמות לטליבאן. "היו מקרים שהצבא שלנו יצר קשר עם עמיתיהם הצבאיים בטליבאן ואמר להם למשל, "האוטובוס הזה מגיע עם כך וכך מספר אנשים עליו" המורכב מקבוצת האנשים הבאה.... אנחנו רוצים שתאשרו לאוטובוס לעבור לשדה התעופה" אמר. "אז, כן היו מקרים כאלה. למיטב ידיעתי, ברוב המקרים האלה, הם נתנו להם לעבור".

דוברת היועץ לביטחון לאומי, אמילי הורן הוסיפה: "מצער כי הבית הלבן לא התבקש להגיב או להסביר בנושא כה רציני. אילו 'פוליטיקו' היה שואל אותנו היינו נותנים את אותה התשובה שהנשיא שיתף את האומה, שבמקרים מוגבלים שיתפנו מידע עם הטליבאן שהקל בהצלחה על פינויים מקאבול".

פקידי ביידן טענו כי זו הדרך הטובה ביותר לשמור על ביטחון האמריקאים והאפגנים ולמנוע מלחמת ירי בין לוחמי הטליבאן לאלפי החיילים האמריקאים המוצבים בשדה התעופה.

לאחר נפילת קאבול, בימיו הראשונים של הפינוי, צוות התיאום הצבאי והדיפלומטי של ארה"ב בשדה התעופה סיפק לטליבאן רשימה של אנשים שארצות הברית התכוונה לפנות. שמות אלה כללו אפגנים שעבדו עם ארה"ב במהלך 20 השנים האחרונות.

"הם היו צריכים לעשות את זה בגלל המצב הביטחוני שהבית הלבן יצר על ידי כך שאיפשר לטליבאן לשלוט בכל מה שנמצא מחוץ לשדה התעופה", אמר גורם רשמי בארה"ב.

טליבאן אפגניסטאן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד