י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

"באמצעות אשפוז בית לחולי קורונה, אנחנו מפחיתים את העומס מבתי החולים"

ד"ר איתמר עופר נשיא ויו"ר צבר רפואה מדגיש: "אשפוז בית לחולי קורונה הוא פתרון עדיף גם לחולים וגם למערכת, ומהווה תחליף מלא ואיכותי לאשפוז בבית חולים." • הגב' חתונה אנוכשוילי, מנהלת סיעוד מחוז מרכז בכללית שירותי בריאות, מסבירה: "אנחנו נותנים מעטפת רפואית מלאה בבית לחולי קורונה במצב קל או בינוני, תוך זמינות מלאה של הצוות."  

"באמצעות אשפוז בית לחולי קורונה, אנחנו מפחיתים את העומס מבתי החולים"
אשפוז צילום: Uri Lenz/FLASH90

גל הקורונה הרביעי בעיצומו ומספר המאומתים היומי שובר שיאים חדשים. תמונת המצב בבתי החולים מדאיגה, שכן גם מספרם של החולים הקשה הולך ועולה והעומסים על מחלקות הקורונה בבתי החולים מורגש היטב.

לצבר רפואה, המתמחה באשפוז בית מזה שנים, יש הפתרון המושלם הן עבור החולים שזכאים לטיפול במסגרת אשפוז ביתי והן עבור מערכת הבריאות המתקרבת לסף ספיקה של חולים ומונשמים. הפתרון מוצע למבוטחי קופות החולים במימון מלא של הקופה.

ד"ר איתמר עופר, נשיא ויו"ר צבר רפואה מספר על היתרונות באשפוז בית, בייחוד בימים אלו כאשר אנו בעיצומו של הגל הרביעי וחלק מבתי החולים נמצאים בתפוסה מלאה במחלקות הפנימיות ובמחלקות הקורונה: "הרעיון של אשפוז בית נולד כדי לאפשר לאנשים להישאר בסביבה הטבעית שלהם, גם כשהם זקוקים לרפואה מתקדמת. צבר רפואה מתמחה באשפוז בית, באמצעות קופות החולים. בייחוד בעת הזו, כאשר מדובר באשפוזים קצרים של מספר ימים שנועדו להחליף באופן ישיר את האשפוז במחלקות הפנימיות ובמחלקות הקורונה".

"אשפוז בית כמוהו כאשפוז בבית חולים", מוסיף ד"ר עופר, "כולל תהליך הטריאז', קבלת החולה, ביקורי רופאים, ביקורי אחיות, שבעה ימים בשבוע. כאשר היתרון באשפוז ביתי הוא שהחולה נשאר בסביבה הטבעית שלו ומאפשר לו להחלים באופן מהיר יותר. מה גם שבמחלקות קורונה בבתי החולים, רבים מהמאושפזים נמצאים בבידוד ואפילו בני המשפחה לא תמיד יכולים לבקר אותם. כשהם מתאשפזים בביתם, הם נשארים בסביבה הטבעית שלהם, אוכלים את האוכל שהם רגילים, ובני המשפחה נמצאים איתם באותו בית".

הגב' חתונה אנוכשוילי, מנהלת סיעוד מחוז מרכז בכללית שירותי בריאות, מספרת על היתרונות באשפוז בית אקוטי: "כבר מעל שנה כללית נותנת מענה רפואי וסיעודי במסגרת אשפוז ביתי למטופלים הזקוקים לאשפוז קצר בבית חולים. המטופלים שוהים בביתם, כשכל אחד מהם מקבל את כל המעטפת הרפואית הכוללת ביקור רופא ואחות ברמה יומית, לעיתים אף מספר פעמים ביום. על בסיס שירות זה נבנה אשפוז ביתי לחולי קורונה. מסגרת זאת מתאימה לחולי קורונה במצב קל ובינוני. המטופלים מקבלים את שירותי רפואה וסיעוד, בזמינות של 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. בנוסף, אנחנו מציידים את המטופל בכל הציוד הנדרש הכולל מד סיטורציה, מחולל חמצן, מדחום, בדיקות מעבדה במידת הצורך ועוד".

"יתרון נוסף באשפוז ביתי," מסביר ד"ר עופר, "מעבר לביקורי רופאים ואחיות, הוא המענה הישיר של צבר רפואה שפועל 24 שעות ביממה שבעה ימים בשבוע", מוסיף ד"ר עופר. "בכל נושא, בכל שאלה, ניתן להתקשר ישירות לאחות המטפלת. לא דרך מוקד, לא דרך מענה קולי, אלא היישר לאחות שמכירה את המטופל ואת התיק הרפואי, יודעת בדיוק מהן הנחיות הרופא המטפל ומה מצבו של החולה".

ד"ר עופר מדגיש שאשפוז במחלקת קורונה בבי"ח הוא רק במקרה שאין אפשרות אחרת: "בגל הקודם וגם בגל הנוכחי התחלנו לטפל במאושפזי קורונה בבית והניסיון הוכיח שהם מקבלים טיפול רפואי מלא. כמובן שאם הרופא סבור שמצבו של החולה מחייב פינוי לבי"ח, אנחנו מזמינים אמבולנס ומעבירים אותו לבי"ח עם כל הפרוטוקול הרפואי. טובת החולה ובטיחות החולה קודמת לכל שיקול דעת אחר. אנחנו פועלים בדיוק כמו בכל מחלקה בבית חולים עם רופאים מומחים, אחיות, כוננים ופרוטוקולים טיפוליים זהים לאלו שבבתי החולים".

"השירות הוא שירות ציבורי והוא במימון קופות החולים", מציין ד"ר עופר. "כל מי שמקבל הפניה מהרופא לאשפוז, צריך לדעת שהוא זכאי לאשפוז בבית. חלק מרופאי המשפחה כבר ממליצים על אשפוז ביתי, אבל גם אם הרופא לא מציג את האופציה הזו, תמיד אפשר לבקש את השירות הזה. חוק זכויות החולה קובע שהחולה זכאי לדעת מה מגיע לו ולאפשר לו לבחור מתוך חלופות. היום גם קופות החולים מעדיפות במצבים מסוימים שהחולה יאושפז בבית. זה מפחית את העומס מבתי החולים. כל אשפוז ביתי מאפשר לבתי החולים מרחב תמרון נרחב יותר, בייחוד בתקופה זו של עומסים בלתי רגילים בבתי החולים."

הגב' אנוכשוילי מוסיפה כי "כללית נערכת לקליטה בו זמנית של כ-300 מטופלים, שזה שווה ערך ל-10 מחלקות פנימיות. כלומר שירות האשפוז הביתי של כללית, חוסך פתיחה של עשר מחלקות קורונה וכך מוריד עומסים משמעותיים מבתי חולים. קבלת הטיפול באשפוז הביתי הוא מהיר יותר מאשר המתנה במיון, משום שמרגע הקמת ההפניה ע"י הרופא המטפל, תוך 4 שעות צוות המטפל נכנס לבית המטופל למתן מענה מקצועי ".

אבי וייס מנהל מגזר חרדי במחוז מרכז מציין ששירות מיוחד זה הינו חלק ממהלכים מקצועיים המבוצעים על ידי הנהלת כללית, המשקיעים משאבים רבים וחשיבה בלתי פוסקת לייעול והנגשת השירות הרפואי לחולים, והטיפול המסור בביתו של המטופל.

הגב' אנוכשוילי מבטיחה ש"השירות יימשך גם לאחר הקורונה. המודל של אשפוז בית אקוטי שהתחיל לפני שנה ועליו נבנה אשפוז בית לחולי קורונה, ימשיך גם לאחר שתסתיים מגיפת הקורונה ".

אשפוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד