י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מלחמות בלתי נגמרות

הקרבות בזירה המוניציפלית: הפילוג המתמשך בסיעת ש"ס באלעד

שנה וחצי של קרבות בלתי פוסקים בסיעת ש"ס האלעדית: יו"ר הסיעה מתנהל כאופוזיציה בתוך הקואליציה. הסיעה מחולקת לשלושה פלגים. דרעי כינס את הנציגים וביקש לא לדבר עם התקשורת. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים על הסכסוך שמותיר את מצביעי ש"ס ללא מענה ופתרון

הקרבות בזירה המוניציפלית: הפילוג המתמשך בסיעת ש"ס באלעד
אליאס/בוטבול/ישראל פרוש צילום: צלמי פלאש 90

המריבות והתככים בתוך סיעת ש"ס באלעד לא פוסקות: סכסוך שהתחיל לפני כשנה וחצי, הולך ומחריף ככל שחולף הזמן, כאשר יו"ר סיעת ש"ס בעיר, יהודה בוטבול, שאמנם הצטרף לקואליציה של ראש העיר ישראל פרוש, מתנהל בכל זאת כאופוזיציה ומנהל נגדו מאבקים, ומן הצד השני, חברי מועצה מטעם ש"ס שעובדים בשיתוף פעולה עם פרוש, כעמדתו של רב העיר הספרדי, הרב מרדכי מלכה. גורמים לא-פוליטיים ניסו במהלך השנה וחצי האחרונות לסיים את הסאגה ולהשרות שלום בין הפלגים, אך התנגדותו של בוטבול מנעה זאת.

המלחמה בתוך סיעת ש"ס המקומית כוללת הרבה תככים ופילוגים, כאשר לצד בוטבול נמצא חבר המועצה חנן זגדון - ומולם חברי המועצה יונתן אליאס ובן ציון סימן טוב. פלג נוסף, של איש אחד, כולל את חבר המועצה אליהו קרעי, שנחשב כמי שאינו משתייך לאחת הקבוצות, אלא לפעמים מצביע עם פלג כזה ובפעמים אחרות עם פלג אחר.

לטענת גורמים המעורים בפרטים ששוחחו עם 'בחדרי חרדים', ראשי תנועת ש"ס הזניחו את הטיפול במריבות הפנימיות באלעד במהלך השנה וחצי האחרונות. "רק באופן חד-פעמי , לפני כחודש, ניסה דרעי להתערב כאשר כינס את הנציגים לאסיפה, אך גם לאחר מכן, המאבקים נמשכו כהרגלם".

הסכסוך התחיל לפני כשנה וחצי כאשר שלושה חברי מועצה של ש"ס - אליאס, סימן טוב וקרעי - הצביעו בעד החלטתו של רה"ע ישראל פרוש שלא לפתוח מוסד ספרדי חדש, בהתאם לעמדתו של המרא דאתרא הרב מרדכי מלכה. אך יו"ר סיעת ש"ס בעירייה יהודה בוטבול, שהיה כבר בתוך הקואליציה של פרוש, התנגד להחלטה והצביע עם יחד עם חבר מועצה נוסף נגד ההחלטה, ולפי עמדתו של נשיא מועצת חכמי התורה הגאון רבי שלום כהן.

ההחלטה אושרה בסוף, אך מאז, הפילוג הולך ומחריף כאשר בוטבול, לטענת גורמים בסיעת ש"ס המקומית, נוקט בפעולות נגד המרא דאתרא, שהתנגד ליצירת אופוזיציה בתוך הקואליציה, זאת אחרי שסיעת ש"ס כבר חברה לפרוש. בין הצעדים האחרונים שנקט נגד הרב מלכה, הוא אי-הזמנתו של הרב למעמד סיום ישיבות בין הזמנים לבני הישיבות הקטנות והגדולות בעיר, בהשתתפות חבר מועצת חכמי התורה הגר"ד יוסף. בוטבול קיים את האירוע, הזמין רבנים ואישי ציבור אך התעלם מהרב מלכה, מה שהתפרש כפגיעה ברב ובתלמידיו.

בוטבול עצמו אמר ל'בחדרי חרדים' כי הוא עלה אל בית הרב מלכה והזמין אותו אישית אל האירוע הגדול, אך בבית הרב טוענים כי "בוטבול לא עלה אל בית הרב כבר כמעט שנתיים...".

ההשלכות של הפילוג הגדול משפיעות על הסיעה עצמה, על מוסדות החינוך ועל מצביעי ש"ס בעיר. שורש הסכסוך הוא המאבקים של בוטבול נגד רה"ע ישראל פרוש ולעומתם, העמידה של הרב מלכה לצד פרוש. הסאגה האחרונה בעירייה הסתיימה רק בשבוע האחרון כאשר בוטבול, המכהן גם כיו"ר ועדת הכספים, התנגד לבקשת רה"ע ישראל פרוש לאשר תב"ר (תקציב בלתי רגיל) של 2.5 מיליון ש"ח עבור תקציב פתיחת שנת הלימודים. בוטבול הוריד את הסוגיה מסדר היום, זאת, כשהחלק הגדול של התקציב מיועד לשיפוץ מוסדות ספרדיים.

בנוסף לכך, גם כשרה"ע פרוש, מחוסר ברירה, העלה את הסוגיה לדיון בישיבת מועצה, ואף הצליח להעביר את התב"ר - בוטבול נמנע מלהצביע בעד התקציב שרובו מיועד בכלל למוסדות של מצביעי ש"ס בעיר. בוטבול, לעומת זאת, טוען כי הוא לא התנגד לתקציב, אלא ביקש פירוט מדויק של חלוקת התקציב.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי הקרע בסיעת ש"ס המקומית הולך ומתרחב, ובין בוטבול לשאר נציגי ש"ס שוררת מתיחות גדולה. לטענת גורמים המעורים בפרטים, בוטבול נמנע מלהזמין אותם לישיבות סיעה ובמהלך השנה האחרונה כמעט ולא התקיימו ישיבות משותפות בין פלגי הסיעה.

גם על הטענה הזאת בוטבול חולק וטוען כי הוא כן מזמין את שאר חברי המועצה לישיבות משותפות. וכי הוא "מסתדר" איתם.

בעקבות הטענות הסותרות, 'בחדרי חרדים' פנה אל חברי המועצה של ש"ס כדי לברר האם בוטבול מזמין אותם לישיבות משותפות, אך התשובה שהתקבלה הייתה כי יו"ר התנועה אריה דרעי כינס את כל נציגי ש"ס באלעד לפני כחודש וחצי וביקש לא לענות לפניות של התקשורת בעניין ש"ס באלעד. "היית מאוד שמח לענות לך אבל מכיוון שלפני חודש ישבנו כולנו אצל אריה דרעי והוא אמר שיש לו כמה דברים שהוא רוצה לסדר ושיהודה בוטבול יצטרך להתנצל בפני רב העיר כנראה. עד אז אף אחד מאיתנו לא מדבר", פירט לנו אחד מחברי המועצה.

הקרבות בתוך סיעת ש"ס משפיעות באופן ישיר על המצביעים; לפי עדויות מנהלי מוסדות חינוך ספרדיים, פניות ובקשות לסיוע למען מוסדות החינוך אל לשכת בוטבול נותרו ללא מענה. "כבר מזמן הפנמתי כי כדאי לקבל סיוע אני חייב לפנות ישירות ללשכת רה"ע. לבוטבול פחות מעניינים מוסדות החינוך - הוא מחפש שליטה, כתוצאה מכך הוא מסוכסך עם חלק גדול מחברי מועצת העירייה, והנזקים שנוצרים בעקבות כך לתושבי העיר ולמנהלי המוסדות, קשים מאוד", אומר אחד המנהלים ל'בחדרי חרדים'.

בוטבול הכחיש גם את הטענה הזאת ופירט רשימה של מנהלי מוסדות שנוהגים לפנות אליו לבקשת עזרה וסיוע, אך "מטבע הדברים, העניינים צריכים בסופו של דבר אישור של ראש העיר, ולכן זה מגיע גם לשולחנו של פרוש".

מקרה נוסף בו הייתה התנגשות בין הצדדים, היה לקראת יום ההילולה האחרון של מייסד תנועת ש"ס מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, כאשר תוצאות המאבקים הגיעו עד כדי פגיעה וזלזול בשורה של כ-40 רבנים ספרדים בעיר.

היה זה כאשר עשרות רבנים בעיר יצאו במבצע כתיבת חבורות לציבור הספרדי לרגל ההילולא של מרן הרב עובדיה זצ"ל. אבל בוטבול, ככל הנראה, לא ראה זאת בעין יפה, והגה תוכנית חליפית ללא תיאום עם רבני העיר; הוא יזם פרויקט "חבורות עסק התורה", במסגרתו ישלחו בחורי הישיבות חיבורים תורניים מתורתו של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל. אחרי מאמצים, בוטבול גנז את המבצע.

בוטבול טען בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי הוא פרסם את התוכנית יומיים לפני פרסום המבצע של רבני העיר, וכשראה כי גם רבני העיר יוצאים בפרויקט דומה, הוא ביקש מרה"ע לגנוז את המבצע שלו כדי שלא יחשבו שקיימת מחלוקת בש"ס.

גורם אחר בש"ס טוען כי בוטבול שמע על התוכנית של רבני העיר ומיהר לפרסם מבצע דומה: "התוכנית הייתה של רבני העיר, בוטבול שמע על כך והקדים לפרסם כדי לסכל את המבצע, אך עשה זאת ללא הסכמה או תיאום עם רבני העיר, ובסוף אכן גנז אותו".

יהודה בוטבול ש"ס אלעד הרב מרדכי מלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד