י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"הייתי הופך לכופר"

הראיון המפתיע של עמית סגל ל'ידיעות'

בראיון שהעניק הפרשן הפוליטי הכי מפורסם במדינה, עמית סגל, הוא חשף לא מעט על חייו האישיים ויחסו לדת וכמובן איך לא פוליטיקה. בפרק שבו דיבר על יחסו לדת הפתיע עד כדי הרמת גבה. כך למשל הוא מודה: "אם הייתי מתחתן עם מישהי דתייה זה היה הופך אותי לכופר", מפתיע סגל ומסביר, "יש לי כזאת פוסט־טראומה מהדתיות, ברמה שלא נגעתי בדף של גמרא 15 שנה, הסתובבתי בלונדון בלי כיפה"

הראיון המפתיע של עמית סגל ל'ידיעות'
עמית סגל צילום: הדס פרוש, פלאש90

הפרשן הפוליטי עמית סגל העניק בסוף השבוע ראיון ייחודי לעיתון 'ידיעות אחרונות' שבו חשף לא מעט על תכונותיו האישיות, דעותיו הפוליטיות וגם על ההסתכלות על הדת.

כך למשל מתארת המראיינת דנה ספקטור, "הטראומה שלו התחילה כשהיה בן 14, ונשלח ללמוד בישיבת נתיב מאיר בירושלים". סגל מתאר את היום שבו נכנס ללמוד באותה ישיבה: "כשאני נזכר בישיבה, אני רואה אותה בשחור־לבן, עד כדי כך זה היה מקום עצוב בשבילי. אני זוכר את הרגע הראשון שהגעתי. אבא שלי הסיע אותי, אמא שלי לא באה. אולי לא ראתה מה יכול להיות כל כך קשה לי. כשהגענו לפנימייה אבא שלי אמר - 'תראה כמה השישיסטים (תלמידי כיתה י' - ק.ע.) מרוצים פה', אבל לא רציתי להישאר שם אפילו שנייה".

את החיים כ'תלמיד ישיבה' מתאר סגל בראיון: "המקום הזה היה התגשמות הרעיון של בית הספר כמטחנת בשר... אין לי מילים לתאר כמה אנחנו התלמידים היינו לא רלוונטיים. שנים אחרי זה, בכל מוצאי שבת, אני הייתי בדיכאון קליני, כי מוצאי שבת זה או שאתה בבית אבל כבר בדרך לחזור לפנימייה, או שאתה מסיים עוד שבוע בפנימייה ואתה בדרך לעוד שבוע כזה".

עוד הוא מתאר: "לא הייתי בן אדם שם. רק עוד מספר. בדיעבד, אני חושב שהייתי שם בדיכאון. שישה נערים בחדר, אין פרטיות. קמים ב־06:40, תפילה עד ארוחת בוקר. ואז משם, חמש שעות לימודי גמרא. אין אף אדם בעולם שיכול ללמוד חמש שעות רצוף גמרא. בטח לא חבורת ילדים בני 14. אחרי זה ארוחת צהריים וחוזרים ללימודים שוב, הפעם לימודים רגילים של תיכון. בשמונה בערב ארוחת ערב, בעשר כיבוי אורות, זהו. ככה נראה היום. כל יום".

עמית סגל מציג ביקורת על עולם הישיבות הדתי הלאומי, שאינו עצמאי מספיק ומתערבב עם זה החרדי: "הרבנים והמורים היו כולם חרדים וזה אוקסימורון שאני לא מבין. הרי אם את טבעונית, לא היית שמה את הילדים שלך אצל אוכלי בשר. אז למה ילדים דתיים־לאומיים אצל חרדים? זה מין עיוות שהתפתח עם השנים". כך סגל.

עוד בנושא הדת. סגל בן ה-39, נשוי לרעות ואב לשניים, עברי וענר משה. בראיון הוא מספר על אשתו החילונית לגמרי. "היא לא נוסעת בשבת ושומרת על כשרות בשבילי ואני מניח שזה קורבן בשבילה". 

על כך שבחר לחיות את חייו עם אישה חילונית חרף היותו חובש כיפה והוריו דתיים הדוקים מאוד, "עמוק בפנים הם מבינים שזה טוב שהתחתנתי עם אישה חילונית. כי אני משוכנע שאם הייתי מתחתן עם מישהי דתייה זה היה הופך אותי לכופר", מפתיע סגל ומסביר, "יש לי כזאת פוסט־טראומה מהדתיות, ברמה שלא נגעתי בדף של גמרא 15 שנה, הסתובבתי בלונדון בלי כיפה. אני עד היום לא מסוגל להיכנס לבית כנסת שבו המשפחה שלי מתפללת, זה כאילו חונק אותי, לא רוצה. הכפייה מעוררת בי כזו רתיעה. אז הקוסמוס או התת־מודע שלחו אליי מישהי חילונית, ועכשיו אני צריך להגדיר לעצמי את מה שחשוב לי. ככה, כשאני חופשי לבחור, פתאום אני מוצא את עצמי אומר לילד דברים כמו 'בירכת?'".

מעריץ של נתניהו?

כאשר נשאל מי הוא הפוליטיקאי הכי טוב במדינה, השיב הפרשן הפוליטי המפורסם והמשפיע במדינה: "נתניהו מקום ראשון. בנט הוא ראש ממשלה עם שישה מנדטים, זה הפך אותו מבחינתי לפוליטיקאי־על. שני רק לנתניהו. אז נתניהו, בנט, לפיד, וסער".

המראיינת הציגה בפני סגל כי הוא נתפס בציבור כמי שמעריץ את בנימין נתניהו: "לא מעריץ אף אחד", מזים סגל את ההנחה ופורש את משנתו, "המנהיג הגדול מכולם היה בן־גוריון, למרות שאצלנו בבית הוא היה שנוא במיוחד. ומי ראש הממשלה הכי טוב שהיה לנו בכל הזמנים? לוי אשכול. אשכול, הגדולה שלו הייתה שהוא ידע להנהיג בטמפרטורת החדר. אבל אין ספק שביבי הוא סוג של גאון, היו לנו שני גאונים אמיתיים בפוליטיקה, הוא ואהוד ברק".

לדבריו, "ביבי הוא לא הפופוליסט הטראמפי שהשתקף ברשתות החברתיות. הוא לא כמו בולסונארו וטראמפ ובוריס ג'ונסון. הוא היחיד מביניהם שלא נדבק בקורונה ודאג להביא חיסונים. אני באמת חושב שהדבר הכי גדול שנתניהו עשה בכל שנותיו זה החיסונים האלו. על זה ההיסטוריה תזכור אותו בסוף. אבישי בן חיים אמר שהוא פגש זקנה תימנית שאמרה – 'הם חטפו לנו את הילדים, אנחנו חטפנו להם את הילד הכי מוכשר'. זה הסוד הבסיסי. מה, אתם באמת חושבים שהימין עלה לשלטון בגלל הפוסטים המשתלחים של רגב או של אמסלם בפייסבוק? לא, הימין עלה לשלטון כי הציבור הלך עם הדעות שלו, וכי נתניהו ייצר תוכניות. וככה הוא גם יחזור לשלטון".

עוד הרחיב סגל על בנימין נתניהו כי "צריך לזכור שיש שתי ישויות ביבי, המדינאי והפוליטיקאי. כמדינאי, גם בבריאות וגם בכלכלה, הוא פשוט מעולה. אני כן חושב שבשנים האחרונות נתניהו הגזים. חד וחלק. הנה אני אומר את זה. לא יכול להתכחש לעובדה שאנשים בכנסת שאני מעריך, חוו בשנים האחרונות מנתניהו בעוצמה הולכת וגוברת את התחושה שהוא יעשה הכל כדי לחסל אותם. בגלל זה הוא הלך, לא על מדיניות" קובע סגל. "לכל פוליטיקאי יש תאריך תפוגה. במרוצת השנים יתרונותיו של נתניהו ייזכרו יותר מאשר חסרונותיו".

עמית סגל דף גמרא כפייה דתית ידיעות אחרונות בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד