י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
התקשורת העולמית מפרגנת

קידוש השם: העסקן החרדי התפרסם לאחר שהפך עולמות

אחרי שהפך לגיבור וקידש שם שמים בעולם, העסקן החסידי הרב מורגרטן שדאג לחלץ ארבעה ילדים אפגנים בסיוע איש עסקים יהודי, מספר ל'בחדרי': "אנחנו עושים זאת לפי רמת הסיכון של המבקש, והילדים הצעירים הללו היו בהחלט במצב מסוכן". הוא ממשיך לנסות לחלץ נוספים

קידוש השם: העסקן החרדי התפרסם לאחר שהפך עולמות
הרב משה מורגרטן \\ אפגניסטאן צילום: משרד ההגנה האמריקאי

הרב משה מורגרטן, יו"ר עמותת 'צדק' בניו יורק, שמע בשבוע שעבר על אפגנית בשם סוניטה, המתגוררת בארה"ב מאז 2018, שמחפשת נואשות את ארבעת ילדיה מתחת לגיל 18 המתגוררים לבדם באפגניסטן.

בעלה של סוניטה, עבד כמתורגמן בצבא ארה"ב, נעלם לפני שמונה שנים, ועל פי הדיווחים בתקשורת המקומית, הוא נתפס על ידי הטאליבן ונרצח. לאחר היעלמות בעלה, נמלטה סוניטה עם ילדיה לפקיסטן, אך ילדיה נחטפו מאוחר יותר על ידי גיסה שהחזיר אותם לאפגניסטן למשפחת בעלה המנוח.

כשהטאליבן השיג שליטה על אפגניסטן לפני כמה ימים, סוניטה חששה שילדיה יהיו מטרה של הטאליבן. היא ניסתה לחלץ אותם לארה"ב במשך שנים, אך למרות שארה"ב אישרה את כניסתם של הילדים כפליטים בשנת 2020, היא לא הצליחה להשיג להם אשרות בפועל.

שרה לורי, עורכת דין בוועדה האמריקאית לפליטים ומהגרים שסייעה לסוניטה, אמרה ל-CNN: "אנחנו פשוט מבועתים שלא נצליח להוציא את הילדים האלה. אם יש מדינות אחרות שמוכנות להוציא אותן, אם עדיין יש עיתונאים בעיר שמוכנים להיות פה בשבילם לזעוק את זעקתם, אנו פונים לכולם, בכל מקום, אנא עזרו לנו".

הרב משה מורגרטן לצד הסנאטור טד קרוז באירוע של ארגון צדק

הרב משה מורגרטן, עסקן מחסידי סקווירא, תושב מונסי, החליט לסייע לתחנוניה של סוניטה, לאחר מספר ניסיונות לא מוצלחים להגיע לעורכת דינה שרה לורי, הוא סוף סוף הצליח לשוחח איתה ביום חמישי האחרון. "שאלתי אם יש לה קשר עם הילדים", סיפר מורגרטן ל'בחדרי חרדים', "היא איתרה את הילדים, והאנשים שלנו בשטח יצרו איתם קשר".

"האנשים בשטח" של מורגרטן, הם קבוצה של קצינים אמריקאים לשעבר, יחד עם בעלי ברית אפגנים. הקבוצה הוקמה על ידי הרב משה מורגרטן ומוטי כהנא, איש עסקים ישראלי-אמריקאי מניו ג'רזי, שבעבר סייע להביא סורים פצועים במלחמת האזרחים במדינה לבתי החולים בישראל לשם קבלת טיפול רפואי.

בינתיים, ביצע מורגרטן סבב שיחות עם בעלי צדקה חרדיים ותוך 24 שעות הצליח לגייס 100,000 דולר למבצע החילוץ. לאחר מכן הוא פנה ללשכת מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, שסידר במהירות ויזות לארבעת הילדים האפגניים.

כבר ביום חמישי בלילה, הילדים עלו על טיסת חילוץ ממשלתית לקטאר ומשם הועלו על טיסת המשך לניו יורק כדי להתאחד עם אמם אסירת התודה. "כל כך הרבה אנשים התקשרו אלינו נואשות, בכו לעזרה שנוציא אנשים מאפגניסטן", סיפר הרב מורגרטן ל'בחדרי חרדים' והוסיף: "אנחנו רוצים לעזור לכל מי שאנחנו יכולים, אבל אנחנו עושים זאת לפי רמת הסיכון של המבקש, והילדים הצעירים הללו היו בהחלט במצב מסוכן".

הרב מורגרטן ואיש העסקים מוטי כהנא, עדיין לא עוצרים. הם ממשיכים במאמצים להציל את האפגנים שנמצאים בסיכון מחשש שהטאליבן יפגע בהם. "אני מרגיש שזו חובתי, במיוחד כיהודי", אומר הרב מורגרטן ל'בחדרי חרדים'. "אבותינו עברו מצבים דומים כל כך הרבה פעמים, הם נאלצו להימלט מרדיפות. אנו משתמשים בכל האנרגיה, המשאבים והקשרים שלנו כדי להציל כמה שיותר חיים".

מעשיו של מורגרטן, בייחוד באמצעות עמותת 'צדק' שפועלת למען האסירים בארה"ב זכו לסיקור חם ואוהד בתקשורת האמריקנית בעבר וכעת שוב עם סיפור החילוץ וההצלה המרשים של ארבעת הילדים המוסלמים שכלל לא הכיר מעולם.

קידוש השם טאליבן הנסיגה מאפגניסטן משה מורגרטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד