י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בת ים: בית המשפט תקף הקצאת קרקע לחרדים

עיריית בת ים הקצתה קרקע עבור כולל, למרות ש-6 שנים לא נעשה בה שימוש • תושבים עתרו לבית המשפט, שתקף את העירייה • "חריגה קיצונית מכללי המנהל התקין"

אברכים לומדים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
אברכים לומדים. צילום אילוסטרציה: פלאש 90

בשנת 2005 הקצתה עיריית בת ים קרקע לעמותת ישיבת כולל אברכים 'בית יעקב' לשם בניית מרכז תורני ברחוב סמטת הכרמל בבית ים. קודם להקצאה פעלו במקום שני גני ילדים. גני הילדים נסגרו ומאוחר יותר נהרסו.

בחלוף כ-6 שנים, ומשלא בוצעו כל עבודות תשתית במקום, פנו תושבי המקום לעירייה בבקשה לשקול מחדש את ההקצאה, לאור חקיקת חוק חינוך חינם מגיל 3 והדרישה לגני ילדים בעקבות זאת. העירייה דחתה את הבקשה ואישרה מחדש את ההקצאה, ללא כל דיון בטענות העותרים.

בפסק הדין נמתחה ביקורת על התנהלות העירייה, ונקבע כי זו פעלה תוך הפרה בוטה של נוהל הקצאת קרקעות של משרד הפנים, ובניגוד לקריטריונים שהיא עצמה קבעה. השופטת, ד"ר אגמון גונן, הצביעה על כך שההקצאה נעשתה ללא פרסום מתאים לתושבים, ללא פרוגראמה הכוללת סקר שימושים כנדרש בנוהל, וללא שהובאו נימוקי המתנגדים להקצאה בפרוטוקול.

זאת ועוד, בית המשפט קבע כי היתר הבניה הוצא על שם העירייה ולא על שם העמותה כמתחייב בחוק, ככל הנראה כדי לחסוך באגרות, וכי לאחר פניית העותרים החלה העמותה בבנייה שלא על פי ההיתר. רק פניה של התושבים הביאה לכך שהעירייה הורתה על הפסקת העבודות.

השופטת אגמון גונן הדגישה בפסק הדין כי הפגמים שנפלו בהליך ההקצאה אינם "פגמים קלים בלבד", כנטען על ידי העירייה. "המדובר בפגמים אינהרנטיים המשקפים התנהלות ציבורית בחריגה קיצונית מכללי המנהל התקין".

בסייפא של פסק הדין ציינה השופטת את החומרה בהתנהלות הרשות והורתה להעביר העתק פסק הדין למבקר העירייה ומבקר המדינה.
פסק דין הקצאה קרקע פגמים כולל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד