י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
לפיד ושקד מתחשבים בחרדים

סוער בקבינט: "מתעלמים מפצצה מתקתקת"

דיונים סוערים בקבינט הקורונה: השר לביטחון פנים מגדיר את הנסיעה לאומן "פצצה מתקתקת. יש כאן מגה אירוע". שקד דואגת לחרדים, לפיד מגלה התחשבות ורוצה לערב את רב הכותל, פרופ' וקסמן מדבר על האטה בעליית התחלואה, המשנה ליועמ"ש מדבר על בעייתיות ב'תו הירוק' וברביבאי תוקפת את ההדלפות תוך כדי הדיון

סוער בקבינט: "מתעלמים מפצצה מתקתקת"
ראש הממשלה, נפתלי בנט צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

קבינט הקורונה התכנס הערב (שני) לדיון על רקע נתוני התחלואה הגבוהים כתוצאה מהתפרצות נגיף הקורונה, זאת לצד מגמת הבלימה בתחלואה שהחלה בימים האחרונים. חלק מהשרים המשתתפים בדיון הביעו דאגה לקראת פתיחת שנת הלימודים וחגי תשרי, וחוששים כי התקהלויות המוניות יובילו לעלייה נוספת של מאומתים וחולים קשים.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב הזהיר בישיבה מפני מה שצפוי בעקבות נסיעת חסידי ברסלב לאומן, לקראת התפילה בראש השנה על קבר רבי נחמן מברסלב זצ"ל. לדבריו, מדובר ב"מגה אירוע" שעלול לגרום לנזק גדול להתמודדות הלאומית נגד התפרצות הנגיף. "נראה לי מוזר שאנחנו מתעלמים מפצצה מתקתקת. אומן, 100 אלף איש שם בצפיפות עולים על מטוס, מתפזרים לבתים, אחר כך מתפזרים לבתי כנסת. יש כאן מגה אירוע. קחו בחשבון ש-15 אלף כבר מזמן שם", צוטט בר-לב על ידי ירון אברהם, הכתב המדיני של 'חדשות 12'.

השר לביטחון פנים התייחס גם לאכיפה של משטרת ישראל על מפירי הגבלות הקורונה. "משטרת ישראל עושה את המקסימום, אני בצער רב אומר שהאכיפה היא בצורה הכי מקסימלית, אבל שאף אחד לא ישלה את עצמו שזה תחליף סביר לצעדים האחרים. בטח לא אחרי אומן ושנת הלימודים", צוטט בר-לב על ידי הכתבת המדינית של גל"צ, מוריה אסרף וולברג.

שר החוץ יאיר לפיד התייחס לדבריו של בר-לב, ואמר: "דיברתי עם שר החוץ של אוקראינה, הם הבטיחו שיעזרו לנו ויהיה מערך בדיקות כמו שאנחנו רוצים וחושבים שצריך להיות".

שרת הפנים איילת שקד הגנה על הציבור החרדי והדתי, ואמרה כי "אם עושים מתווה מגביל על הכותל - אני רוצה מתווה גם על התפילות בהר הבית".

בר-לב ענה לשקד: "יהיה דיון, בדיוק על זה, מחר".

לפיד גילה התחשבות בציבור החרדי ואמר: "אני ממליץ לערב את רב הכותל כדי שזה לא יראה שאנחנו באים להגיד לחרדים איך לחיות, אלא שיבינו שאנחנו דואגים לבריאותם. אין סוג אחד של התקהלויות - אין דין חתונה לתאטרון גשר. יש סוגים מאוד מבולגנים של התקהלויות, ויש כאלה מאוד מסודרים והפוך, דווקא צריך לתגמל התקהלויות כאלה".

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר כי הוא מעריך שעד ראש השנה יהיו בישראל שלושה מיליון מחוסנים במנה החיסון השלישית.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין אמר: "אנחנו לא יודעים מה ההשפעה של פתיחת שנת הלימודים, ולכן אני חושב שחייבים לעשות צעדים יותר מחמירים בעניין התקהלויות וחתונות - אחרת אנחנו עלולים להיות במציאות מאוד מאתגרת ולהגיע לצעדים מחמירים בהרבה".

פרופ' אלי וקסמן מ'מכון ויצמן' אמר: "אנחנו רואים האטה משמעותית מאד בגידול התחלואה אבל עדיין יש עלייה ובמקביל לזה מספר הקשים ממשיך לעלות. אנחנו לא בירידה ולא בלמנו. אם העלייה של המאומתים תתחדש בצורה מהירה אז אנחנו נראה עלייה מהירה גם בקשים. הפתיחה של הלימודים והחגים עלולים להביא עלייה כזו. קשה להיערך האם המשך החיסונים יקזז את העלייה הזו. זה יכול להיקזז ויכול גם לא להתקזז. יש סיכון שהמספרים לא יתקזזו ולזה אנחנו צריכים להעירך. אנחנו לא צריכים להתכונן לתרחיש האופטימי אלא לתרחיש שאנחנו לא יכולים לשלול. לכן יש סיכון בפתיחת הספר ואירועי החגים. לכן חייבים לצמצם את הסיכון ככל הניתן: הגבלת תוקף של התו הירוק, צמצום התקהלויות".

המשנה ליועמ"ש עו"ד רז נזרי התייחס לבעייתיות חוקית ב'תו הירוק': "התו הירוק זה אירוע לא פשוט אבל אנחנו מגבים אותו. כשאנחנו מדברים על תו ירוק לעובדים זה מורכב יותר כי אתה נכנס למורכבות של חופש העיסוק. חשבנו שזה אפשרי בגלל בריאות הציבור וגם הזכות לקניין והזכות לכבוד - שאם נגיע לסגר הזכות הזו תפגע".

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי התייחסה לדבריו של נזרי ואמרה כי "יש מידתיות בין בריאות הציבור לבין אכיפת התו הירוק. שנת הלימודים מתחילה ביום רביעי וכולם חייבים לדעת מה הם עשו".

"במקביל", אמרה ברביבאי, "אני רואה הדלפות - אני חושבת שזה מביך אותנו".

אומן קורונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד