י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לא סופרים את ארה"ב

צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הגרעיני הראשי

על פי דו"ח סוכנות אטומית בינלאומית, צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הראשי שלה המשמש לייצור נשק גרעיני | גורם בכיר בממשל ביידן: "הדו"ח מדגיש את הצורך הדחוף בדיאלוג ודיפלומטיה"

צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הגרעיני הראשי
אילוסטרציה צילום: Pixabay

צפון קוריאה הפעילה מחדש את הכור הראשי שלה המשמש לייצור פלוטוניום לנשק גרעיני, כך על פי סוכנות אטומית בינלאומית, שכינתה אותו "סיבה לדאגה רצינית".

הסוכנות מסרה, כי "האינדיקציות החדשות להפעלת הכור בגודל 5 מגה-ואט והמעבדה הרדיו-כימית מטרידות מאוד", וכינתה את "הפעולות הגרעיניות" שהתגלו "סיבה לדאגה רצינית". הסוכנות IAEA הסתמכה על תמונות לוויין מכיוון שפקחיו גורשו על ידי צפון קוריאה בשנת 2009.

"מאז תחילת יולי 2021, היו אינדיקציות, כולל הזרמת מי קירור, התואמות את פעולת הכור", נכתב בדו"ח של הסוכנות. הכור מייצר פלוטוניום, אחד משני המרכיבים המרכזיים המשמשים לבניית נשק גרעיני. היא עשויה גם לייצר את המרכיב השני, אורניום מועשר, לדעת הסוכנות, האורניום מיוצר במתקנים אחרים.

"נראה שהתיאבון של צפון קוריאה לראשי נפץ גרעיניים עדיין לא שבע", כך אמר ג'ושוע פולק, חוקר לפצצות גרעיניות במרכז ג'יימס מרטין. גורם בכיר בממשל הנשיא ביידן אמר לסוכנות הידיעות 'רויטרס', כי "הדו"ח מדגיש את הצורך הדחוף בדיאלוג ודיפלומטיה".

לי ג'ונג-ג'ו, דוברת משרד האיחוד של דרום קוריאה, המקיימים קשר עם הצפון, אמרה ביום שני כי דרום קוריאה עוקבת מקרוב אחר פעילות הגרעין והטילים של צפון קוריאה. אך סירבה להגיב אם דרום קוריאה רואה בכך סימנים שהצפון מפעיל מחדש את מתקני הגרעין.

האירוע המשמעותי האחרון של צפון קוריאה בכל הנוגע לניסוי טילים, אירע במרץ השנה, צפון קוריאה שיגרה שני טילים בליסטיים לטווח קצר. כך דיווחה אז סוכנות הידיעות רויטרס, אך בארה"ב המעיטו בחשיבות שיגור הטילים מאז נכנס ג'ו ביידן לבית הלבן. ומסרו שהם עדיין "פתוחים לדיאלוג" עם המדינה צפון קוריאה.

שני הטילים שוגרו מאזור העיר אונצ'ון שבחופה המערבי של צפון קוריאה. לטענת צבא דרום קוריאה, הם עקבו אחר הטילים בזמן אמת. מטעם ממשל ביידן אמרו לאחר השידור, כי הטילים הצפון קוריאניים היה חלק מניסוי רגיל, ו"לא צריך לנפח יותר מדי את האירוע".

צפון קוריאה כור גרעיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד