כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

הארבה בא: נחיל גדול באזור ניצנה

המכה השמינית חצתה את גבול ישראל מכיוון סיני: להקה של מיליוני פריטים כבר הגיעה לניצנה • במועצות המקומיות דורשים הדברה מיידית, כדי למנוע נזקים

צילום: יואב מוטרו - משרד החקלאות
צילום: יואב מוטרו - משרד החקלאות

להקה גדולה של מיליוני פריטי ארבה חצתה בשעות הצהרים את הגבול הדרומי של ישראל - מכיוון סיני, ופשטה על ניצנה שבמערב הנגב, והיא מתקדמת לכיוון שדה בוקר ומדרשת בן גוריון.

בעקבות כך, משרד החקלאות הזניק לאוויר מטוס תצפית במטרה לעקוב אחר תנועתם של המזיקים, מתוך כוונה לרסס אותם בהמשך.

שמוליק ריפמן, ראש המועצה האזורית רמת הנגב, דורש ממשרד החקלאות להעלות מטוסי ריסוס להדברת הארבה. "אין לי ספק שניתן למנוע מהארבה להשמיד שטחי חקלאות ירוקים, אך צריך לעבוד במהירות ובהחלטיות כדי למנוע נזקים".

גם בצפון ובמרכז ניצפו אתמול נחילי ארבה, אך מספרם קטן יחסית. יצוין, כי הנחילים אינם מסוכנים כלל לבני אדם - אלא רק לגידולים החקלאיים.

עוד בנושא:
מכת מצרים: 'כוננות ארבה' הוכרזה בישראל
אֶרֶץ מִצְרַיִם בָּאַרְבֶּה • צפו: מיליוני חגבים על קהיר

ארבה המדבר (בשמו המדעי: Schistocerca gregaria), הוא המזיק החקלאי הבולט ביותר מאז שהאדם החל בגידול תרבותי של צמחים. הוא מוזכר בכתבים עתיקים, בתנ"ך ובקוראן. הארבה הינו עדיין אויב רציני של המגדלים במדינות רבות ומהווה גורם קובע בין מזון לבין רעב. הדבר תלוי, בין היתר, במזג אויר, בלהקות ארבה, גודלן ומהירות נדידתן.

הנזק בשנים מסוימות הגיע לרבע מיליארד דולר, בשל מספר סיבות, ביניהן: הארבה ניזון מטווח רחב ביותר של מיני צמחים; כל פרט אוכל ביום כמות השווה למשקלו, הכמות גדלה באופן הדרגתי מהזחלים הקטנים עד לבוגר ומגיעה ל-2 גר', 2-3 שבועות לאחר התפתחות הבוגר. להקות צעירות גורמות לנזק רציני; מספר הבוגרים יכול לנוע מ- 40 ועד 80 מיליון בלהקה על כל קמ"ר. קיימות להקות המגיעות גם לגודל של 1,000 קמ"ר.

טון אחד של ארבה (זהו חלק קטן מהלהקה) אוכל מזון כמו 2,500 בני-אדם; הארבה ניזון מעלים, פרחים, פירות, זרעים וקליפות עצים. בנוסף לכך, כנזק עקיף שובר עצים עקב המשקל כאשר מתיישב למנוחת לילה ומשחית צמחים על ידי הפרשותיו; תפוצתו נרחבת, קרוב ל- 30 מיליון קמ"ר ב-60 מדינות.

משרד החקלאות קורא לציבור לגלות ערנות ובמידה שנתקלים בנחילים המכילים אלפי פרטים, להתקשר ל"קו הארבה" במשרד החקלאות, בטלפון: 03-9681500, בין השעות 7:30 בבוקר ל- 19:00 בערב.
ארבה חקלאות סיוע הדברה מזיקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד