י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
יקיימו את ההבטחות?

20 שנה אחרי: החייל האחרון עזב והטאליבן חזר לשלוט באפגניסטן

היסטוריה: בשעה 22:29 המריא המטוס האחרון מאדמת אפגניסטאן. אחרי 20 שנה - הסתיימה הנוכחות האמריקנית | דובר הטאליבאן הכריז על "עצמאות ושחרור המדינה מהכיבוש" | יותר מ-122 אלף איש פונו במבצע החילוץ - אך בצבא ארה"ב הודו: "לא כל האזרחים האמריקנים חולצו"

20 שנה אחרי: החייל האחרון עזב והטאליבן חזר לשלוט באפגניסטן
לוחמי הטליבאן באפגניסטן צילום: צילומסך

אחרי 20 שנה, תם עידן ארצות הברית במדינה שסועת המלחמות, הטיסה האמריקנית האחרונה המריאה אתמול (שני) משדה התעופה בקאבול.

הפנטגון הודיע אתמול ​​אחר הצהריים (שעון מקומי) בארה"ב, כי החיילים האמריקאים האחרונים עזבו את שדה התעופה בקאבול כמעט 24 שעות לפני המועד המתוכנן, וסיימו את מלחמת ארה"ב באפגניסטן לאחר 20 שנה ומותם של כ-2,500 חיילים אמריקאים, ו-3,800 קבלנים אמריקאים נהרגו במהלך המלחמה של כמעט 20 שנה. עדי ראייה בקאבול אמרו כי הטליבאן ירה ירי חגיגי לאחר שהתפרסמה הידיעה כי הטיסה האחרונה של ארה"ב יצאה.

על פי הדיווחים, החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן הוא מייג'ור גנרל כריסטופר טוד דונהיו, מפקד הדיוויזיה המוטסת ה-82 של צבא ארה"ב.

היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ייק סאליבן, אמר אתמול כי הממשל האמריקני ימשיך לעבוד מול משטר הטליבאן "להבטחת מעבר חופשי של אפגנים ואחרים שרוצים לעזוב את המדינה", גם אחרי 31 באוגוסט, אך לא ברור אם הטאליבן יקיימו את ההבטחות שלהם.

החייל האמריקני האחרון שעזב את אפגניסטן\\צילום: הטוויטר הרשמי של הפנטגון

המשמעות היא שהנשיא ביידן הצליח לעמוד בתאריך ה-31 באוגוסט שקבע, אך במחיר של לתת לקבוצה הקיצונית לכבוש את המדינה ולאחר מותם של 13 חיילים אמריקאים בשבוע שעבר בפיגועי טרור.

"אני כאן כדי להודיע ​​על השלמת נסיגתנו מאפגניסטן, ועל סיום המשימה הצבאית לפינוי אזרחים אמריקאים אזרחי מדינה שלישית ואפגנים שנמצאים בסכנה", כך אמר גנרל חיל הנחתים קנת' מקנזי ג'וניור, מפקד פיקוד מרכז של ארה"ב.

לאחר הודעת ארצות הברית הכריז הטליבאן על "עצמאות" אפגניסטן. דובר ארגון הטאליבאן הכריז על "שחרור המדינה מהכיבוש האמריקני" כלשונו, "אחרון חיילי ארה"ב עזב את נמל התעופה בקאבול והמדינה השיגה עצמאות מוחלטת", אמר דובר הטליבאן זביהוללה מוג'היד.

לוחמי הטליבאן צפו במטוסים האמריקנים האחרונים ממריאים ולאחר מכן חגגו את את הניצחון בירי באוויר. "חמשת כלי הטיס האחרונים עזבו, זה נגמר!", צהל חאמד שרזאד, לוחם טליבאן שהוצב בנמל התעופה בקאבול. "אני לא יכול להביע את האושר שלי במילים. 20 שנות הקורבן שלנו עבדו" אמר.

עזיבת הכוחות האמריקאים פירושה שהסכסוך מסתיים בכך שהטליבאן חוזרים לשלטון והאפגנים לא יודעים מה צופן להם העתיד תחת שלטון הטאליבן. השעות האחרונות של הפינוי היו המתוחות ביותר מחשש לפיגועי טרור מצד דאעש.

עבור אפגנים שחייהם בסכנה מכיוון שהם עבדו עם כוחות אמריקאים או בעלי ברית, הנסיגה האמריקאית סימנה רגע מחריד, סוף עגום לשבועות של מאמצים נואשים לתפוס מקום בטיסת פינוי אמריקאית. למרות שכוחות עזבו את אפגניסטן, ארה"ב עדיין פועלת להוציא את האזרחים האמריקאים שנותרו מהמדינה כ-200 עד 300 איש.

טליבאן ארה"ב ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד