י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

כתוצאה מחוסר משאבים למשטרה - אגף התנועה הפחית האכיפה

האם יכולות האכיפה של משטרת ישראל תרמו לצמצום הקטל בדרכים? • מה נדרש מהמשטרה לעשות עוד כדי לצמצם את מספר ההרוגים, ומהו יעד בדיקות האלכוהול שיש להציב?

משטרת תנועה. צילום אילוסטרציה
משטרת תנועה. צילום אילוסטרציה

יש שמייחסים חלק מסוים בירידה הגדולה במספר ההרוגים בתאונות דרכים, בשנת 2012, לאכיפת המשטרה. מנתוני "אור ירוק", המבוססים על נתוני אגף התנועה של משטרת ישראל עולה, כי בשנים האחרונות, עלתה אכיפת המשטרה במספר תחומים, הקשורים ישירות למלחמה בתאונות הדרכים.
במהלך השנים, כתוצאה מדוח ועדת שיינין, הגביר אגף התנועה את מספר הבדיקות שהוא מבצע בכבישים, וביצע מהפכה של ממש.

בשנה האחרונה החליטו במשטרת ישראל להתמקד בעבירות המוגדרות כעבירות איכות (בריונות בכביש, חגורות בטיחות, קסדות, מעבר האור אדום, אי מתן זכות קדימה, אי ציות לתמרור עצור ועוד). לכן, אגף התנועה של משטרת ישראל כבר לא מציב לעצמו יעדי אכיפה כמותיים במספר נושאים מרכזיים.

השבתת כלי רכב – עד שנת 2006 לא נהגה משטרת ישראל להשבית כלי רכב. לאחר התקנת תקנות מתאימות, החלה המשטרה לאכוף את החוק ובשנת 2007 השביתה 4,597 כלי רכב. מאז ישנה עליה במספר כלי הרכב המושבתים. בשנת 2010 הושבתו 12,520 כלי רכב, עלייה של כ-270% במספר כלי הרכב שהושבתו.

השבתת כלי רכב מתקיימת במספר מקרים: נהיגה עם רישיון שאינו בתוקף, נהיגה בזמן פסילת רישיון, הסעת נוסעים בניגוד לחוק, הובלת מטען בעומס יתר, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, מעורבות בתאונת פגע וברח, אי ציות לתקנת שעות עבודה ומנוחה, נהיגת נהג חדש ללא ליווי או הסעת יותר משני נוסעים.

מפגשי שוטר נהג - בתכנית שיינין, נקבע כי על משטרת ישראל לקיים כארבעה מיליון מפגשי שוטר נהג. בשנת 2007 התקיימו כ-163 אלף מפגשי שוטר נהג, ואילו בשנת 2011, קיימה משטרת ישראל שניים וחצי מיליון מפגשים.

בדיקות אלכוהול – במהלך השנים החל אגף התנועה במשטרת ישראל להגביר את האכיפה כנגד נהגים שיכורים.

בשנת 2005 ביצע אגף התנועה במשטרת ישראל 3,000 בדיקות אלכוהול. בשנת 2006 עלו מספרי הבדיקות ונרשמו 30 אלף בדיקות. בשנת 2007 התקיימו כ-175 אלף בדיקות אלכוהול, כאשר במהלך שנת 2010 קיימה המשטרה כ-940 אלף בדיקות אלכוהול. משנת 2011 הפסיקו באגף התנועה במשטרה, לספור את מספר בדיקות האלכוהול שהם מקיימים, ולמעשה לא ניתן לדעת כמה בדיקות אלכוהול מבצעת המשטרה.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק הגיב: "את מגמת הירידה במספר ההרוגים בשנים האחרונות, ניתן לייחס גם להגברת האכיפה בכבישי ישראל. על המשטרה להגדיר יעד של מיליון בדיקות אלכוהול בשנה, כנהוג במדינות המתקדמות בעולם. הגברת הנראות של שוטרי אגף התנועה בכבישים, תגביר את ההרתעה בכבישים ותסייע להמשך צמצום מספר ההרוגים".
אכיפה בדיקות אלכוהול משטרה כבישים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד