כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ברכתו של שר התורה מתממשת

כולל שישי בממלכת התורה 'ש"ס אידן' במודיעין עילית

הכולל מצטרף לחמשת הכוללים הקודמים בירושלים, בני ברק, בית שמש, ביתר ולונדון | בסך הכל מדובר בכמאה גאונים ששולטים בכל הש"ס ונבחנים על כולו בע"פ מדי שנה

כולל שישי בממלכת התורה 'ש"ס אידן' במודיעין עילית
מבחן ש"ס אידן עם הגרח"צ שפירא צילום: שוקי לרר

זה היה רק ​​לפני ארבע שנים, במבחן של 'ש"ס אידן' על כל הש"ס בביתו של נשיא 'ש"ס אידן', שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי, כשרבי חיים פנה למייסד הארגון הגאון ר' אברהם אייזען גאב"ד פוזנא, וביקש ממנו שיפתח כולל של 'ש"ס אידן' בבני ברק. הרב אייזען עשה זאת, והמיזם צבר תאוצה עם מנין של אברכים גאונים.

בהזדמנות נוספות כעבור כמה שנים, סיפר גאב"ד פוזנא למרן שר התורה כי הוא התבקש על ידי רבנים בירושלים וקהילות תורניות אחרות לפתוח כוללי 'ש"ס אידן' נוספים. "הם ראו עד כמה התוכנית ייחודית, במיוחד כאשר כל אחד מהאברכים המצוינים משלים ונבחן על כל הש"ס מדי שנה", אמר גאב"ד פוזנא, אך הוסיף כי "בפרויקט כזה, מלבד איתור אברכים גאונים ומתאימים, זו תהיה אחריות אדירה, בגלל ההוצאות הכספיות הגדולות". הוא ביקש לשמוע את חוות דעתו של מרן שר התורה, ולקבל את ברכתו למהלך.

בלי להניד עפעף ועם חיוך רחב, רבי חיים נתן את ברכתו החמה ואמר לגאב"ד פוזנא כי צריך לשאוף לפתיחת עשרה(!) כוללים כאלה. הגר"ח, שמכיר היטב את הערך והתוצאות הברוכות של מיזם 'ש"ס אידן', הורה את הוראתו ואף אמר: "אני יכול להגיד שהם מכירים את ש"ס!".

כולל 'ש"ס אידן' שישי

כעת, לקראת חודש אלול הקרוב, נפתח כולל שישי של ממלכת התורה 'ש"ס אידן' בקרית ספר – מודיעין עילית. ההתרגשות מההתפתחות וייסוד 'ש"ס אידן' בקהילה התורנית של מודיעין עילית עוררה את לבם של עשרות אברכים, החפצים לדעת וללמוד כיצד לשלוט בש"ס בעל פה. יחד הם צפויים להיבחן על 13,555 דפי גמרא בשנה - כל הש"ס 5 פעמים(!). המטרה היא גם לשלוט ברש"י ובתוספות בעל פה. לא מעט מועמדים נרשמו על 12 מקומות בלבד, ואלו שהתקבלו הם אלו שעמדו במבחני הכניסה מפרכים.

לפני 12 שנה, 'ש"ס אידן' נפתח בבית שמש עם 6 אברכים מצטיינים בלבד, שם לומדים כבר כיום 23 אברכים. בירושלים לומדים 15 אברכים, בבני ברק 18 אברכים, בביתר 12 אברכים, בלונדון 13 אברכים, ויחד עם הכולל החדש בקרית ספר, מספר האברכים ב'ש"ס אידן' יעמוד על 93 בלע"ה, כאשר בראש הכוללים עומד הגאון רבי משה אייזיק סאמעט.

מבחן אצל גדולי ישראל

והאם יש דרך טובה יותר לחגוג את פתיחתו של כולל נוסף של 'ש"ס אידן' מאשר עם עוד מבחן לכל אברכי הכוללים? כחלוף חודשיים בלבד מאז המבחן האחרון, אברכי הכוללים המצוינים התכנסו בבני ברק ונבחנו אצל גדולי ישראל על שאלות שונות מכל סוגיות הש"ס. לכל 'אברך ש"ס' היה מיקרופון משלו, והתשובות לשאלות המורכבות הגיעו כמו גל תורני אדיר. כמו כן, האברכים התעמקו ודנו עם הבוחנים בסוגיות מורכבות ומעניינות.

כל אחד מהגאונים הבוחנים הגיע עם סגנון בחינה משלו. חלקם ביקשו מהאברכים לזהות קטעים מתוך סוגיות בש"ס ואחרים בחנו את האברכים על ציטוטים ספציפיים מתוך מסכתות שונות. היו בוחנים שאף ירדו יותר לעומק וביקשו הסברים ופירושים מהראשונים. אחד הבוחנים היה הגאון חיים צבי שפירא , רב קהל חסידים רמת אהרן המשמש גם כחבר בד"ץ 'מחזיקי הדת' וראש ישיבת בעלז בבני ברק. בוחן נוסף היה הגאון רבי מצליח מאזוז, מראשי ישיבת כסא רחמים בבני ברק.

דברי גדולי ומאורי הדור

הגרח"צ שפירא סיפר כי אינו לתאר את פליאתו והפתעתו שהיו לו כאשר בחן את אברכי 'ש"ס אידן'. "לא רק שהם מכירים את ש"ס, אלא גם את המפרשים, ובבהירות מדהימה. אשרי העין ראתה זאת". לאחר מכן פנה לתומכי 'ש"ס אידן' שנכחו במקום, והכריז: "עליכם לדעת כי התמיכה ב'ש"ס אידן' היא ההשקעה הטובה ביותר בחייכם - בעולם הזה ובעולם הבא".

לאחר מכן המשיך הגרח"צ שפירא ואמר: "בשבילי, הזה היום הוא כמו חג. לא הייתה שאלה ששאלתי, מכל הש"ס כולו, שהם לא ידעו לענות לי. בין אם זה נוגע לבקיאות בסוגיות ובין אם זה בהבנה עיונית וניתוח מדויק על פי מפרשי חז"ל. ללא ספק, גדולי הדור והגאונים העתידיים של הדור הבא יגיעו מתוך כולל 'ש"ס אידן'".

גם הגר"מ מאזוז אמר: "מלבד השאלות הרבות שהצגתי בפניהם, זכיתי 'לטייל' איתם בכל תחומי וסוגיות הש"ס. כל כך נהניתי לשמוע את התשובות הנפלאות והמקיפות שלהם והופתעתי מהשליטה המלאה שהייתה לכלל הנבחנים בכל תחומי הש"ס. סוגיות הש"ס שגורות בפיהם, כולל סדרי קדשים וטהרות. הם כמו אותם גאונים נדירים שיכולים להעיד: 'בקיא אני בכל הש"ס כולל שישה סדרי משנה'".

 

שס אידן הרב חיים קנייבסקי גאבד פוזנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד