י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
פעולות ממשלת הריפוי

מנוף לחץ? קיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתקציבים החרדיים

ממשלת בנט-לפיד הבטיחה שינוי ולא אכזבה בלשון המעטה. דפדוף קל בין סעיפי חוק התקציבים מעידים אכן כי שר האוצר שאיים להוביל את החרדים ונתניהו במריצות אל פח הזבל, לא שינה מדרכו, לא חס ולא חמל. הקיצוצים אכן משמעותיים ובמוסדות והארגונים החרדים מקווים שיצליחו לשרוד

מנוף לחץ? קיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתקציבים החרדיים
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הצעת תקציב המדינה לשנים 2021-2022 תגיע מחר להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת כשהיא כוללת קיצוצים משמעותיים למגזר החרדי. האם הקיצוץ מגיע כדי להלחיץ את הח"כים החרדים לשתף פעולה עם הקואליציה? נחיה ונראה.

על פי הדיווח של שחר אילן ב'כלכליסט', לפחות חלק מהכספים שיקוצצו, יוחזרו ככספים קואליציוניים, ועדיין המסר למפלגות החרדיות ברור, "יש לכן מה להפסיד וכדאי שתתחילו לעשות עסקים עם הקואליציה".

בשנת 2020 עמד תקציב התמיכה בישיבות, על 1.25 מיליארד שקל, בספר התקציב הנוכחי יש רק 800 מיליון שקל. שרת הפנים איילת שקד התחייבה שהתקציב יגדל ל-1.17 מיליארד, כך שהישיבות יאלצו להסתפק במועט, אך עדיין יסתדרו איכשהו.

עוד דווח ב'כלכליסט', כי סעיף התרבות התורנית, שעמד בשנת 2020 על 230 מיליון שקל, עומד על 23 מיליון שקל בלבד בספר התקציב של 2021. שחר אילן מציין כי הכספים שחסרים לפעילויות של גופים דתיים לאומיים, יגיעו בהמשך ככספים קואליציוניים. אלה פעולות שיקרות לליבה של סיעת 'ימינה' בראשה עומד ראש הממשלה נפתלי בנט. אם הוא דאג לתקציבים האלה כשהיה שר החינוך, הוא ידאג להמשכיות שלהם גם היום.

ארגונים מפלגתיים, כמו 'אל המעיין' של ש"ס, ו'תורה ויהדות לעם' של אגודת ישראל, וכן ארגוני חזרה בתשובה. צפויים לספוג קיצוץ משמעותי, הארגונים האלה הם הנפגעים הראשונים בכל פעם שהמפלגות החרדיות באופוזיציה.

רשתות החינוך החרדיות - 'החינוך העצמאי' של אגודת ישראל ו'בני יוסף' של ש"ס (מעין החינוך התורני) - מקבלות את רוב תקציבן על פי חוק ולא צפויות להיפגע מאוד. לעומת זאת, תלמודי התורה החרדיים לבנים שפועלים במסגרת החינוך המוכר שאינו רשמי, והם נהנו בדרך כלל מהקצבות קואליציוניות. ב-2020 עמד תקציב החינוך שאינו מוכר רשמי על 522 מיליון שקל וב-2019 על 567 מיליון שקל. ב-2021 מוקצה תקציב של 389 מיליון שקל בלבד. כך שהחרדים ייפגעו קשות.

גם תקציב המשרד לשירותי דת לשנת 2021 עומד על 762 מיליון בלבד, לעומת תקציב של 889 מיליון ב-2020 ו-1.1 מיליארד ב־2019.

קיצוץ תקציבים המפלגות החרדיות תקציב הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד