כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

אסון בתאונת אימונים • שני טייסים נהרגו בהתרסקות מסוק

סמוך לשעה 1:00 אחר חצות נעלם מסוק קוברה • בבוקר, לאחר שעות חיפושים נמצא המסוק ליד גדרה: שני הטייסים מצאו את מותם בתאונה • מפקד חיל האוויר הקים ועדת חקירה

מסוק קרב צפע; צילום: ארכיון חיל האוויר
מסוק קרב צפע; צילום: ארכיון חיל האוויר



תאונת מסוק קרבי הובילה למותם של שני טייסים: הלילה (ג) התרסק מסוק קרב מסוג 'צפע' (קוברה) בעת שהיה בטיסת אימון באזור שפלת יהודה.

סמוך לשעה 01:00 בלילה אבד הקשר עם המסוק, אשר היה בדרכו מגיחת אימונים חזרה לבסיס פלמחים. כוחות חיפוש והצלה נרחבים בהם מסוקים, כטב"מים (כלי טיס בלתי מאויישים) וכוחות קרקעיים הוזנקו לאזור ופתחו בחיפושים.

סמוך לשעה 05:15 אותרו שרידי המסוק. לא נמצאו ניצולים. במקום מתבצעות פעולות זיהוי.

ההעלמות זוהתה כשעה לאחר חצות, אז התקבל דיווח ראשוני על מסוק קרב שנעלם מהמַכָּ"ם באיזור קיבוץ חפץ חיים, כשהיה בדרכו חזרה לנחיתה בבסיס פלמחים. הטייסים לא דיווחו על תקלה.

בעקבות הדיווח, כוחות גדולים של צה"ל, מגן דוד אדום, כיבוי אש, זק"א ואיחוד הצלה, בסיוע מסוקים של חיל האוויר, ביצעו סריקות בכל איזור הדרום, בעיקר באיזור חפץ חיים, רבידים, גדרה - קדרון, עד שאותרו שרידי מסוק בשדה חיטים, סמוך לכניסה של קיבוץ רבדים, שהובילו לאיתור המסוק והטייסים ז"ל.

מדובר צה"ל נמסר, כי כיוון שהמסוק היה בדרכו חזרה מאימון, הוא לא נשא עמו כמות דלק גדולה ולכן לא התפוצץ באוויר, אלא התרסק והתפרק לאחר הנפילה.

מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, הורה על הקמת ועדת חקירה חילית. כמו כן, הנחה מפקד חיל-האוויר על קרקוע מערך הצפע, עד לבירור נסיבות התאונה.

הודעה נמסרה למשפחות הנופלים.

בדף הפייסבוק שלו חלק דובר צה"ל, תת אלוף יואב (פולי) מרדכי, את תחושותיו: "קצת לאחר חצות, צלצל הטלפון הנייד שלי. על הקו היה רל״ש הרמטכ״ל עם הבשורה הקשה על התרסקות מסוק קרב מסוג קוברה, בטיסת אימונים.

"הלב והמחשבה נדדו מאותו הרגע אל המשפחות העומדות לקבל את הבשורה המרה.

"לצד בירור הנסיבות ותהליך התחקיר הראשוני, אני בתחושה קשה ועצב גדול על לכתם בטרם עת של שני אנשי צוות האוויר הותיקים והמנוסים שלנו".

מסוק צפע של חיל-האוויר; צילום אתר חיל האווירצילום: מסוק צפע של חיל-האוויר; צילום אתר חיל האוויר
מסוק צפע של חיל-האוויר; צילום אתר חיל האוויר


לא בפעם הראשונה: שני תאונות קודמות אירעו במסוק "קוברה"

זו התאונה השלישית שמתרחשת במסוק מסוג קוברה: במהלך חודש אלול תשס"ח אירע מקרה דומה, כאשק מסוק צפע (קוברה) ובו שני אנשי צוות, התרסק בקיבוץ גניגר שבעמק יזרעאל, במהלך טיסת אימונים בקיבוץ, הממוקם סמוך לבסיס חיל האוויר ברמת דוד. לאחר ההתרסקות, המסוק עלה באש וצוותי כיבוי והצלה רבים הוזעקו למקום.

לאחר ההתרסקות היו כמה פיצוצי משנה, ככל הנראה כתוצאה מהתלקחות חומרי נפץ שנשא המסוק. בשל הנפילה, חלקים רבים מהמסוק התפזרו ברדיוס נרחב באיזור. בהתרסקות אז נהרגו רס"ן (מיל') יובל הולצמן, בן 40 מהיישוב מתן, ורס"ן (מיל') שי דנור, בן 35 תושב ראש העין.

מתחקיר האירוע עלה, כי המסוק שהתרסק ומסוק נוסף המריאו לטיסת אימון מבסיס חיל האוויר ברמת דוד לכיוון מזרח. בגובה של כ-1,500 רגל, שבע דקות לאחר ההמראה, שמע הטייס המוביל בקשר משני אנשי הצוות במסוק השני כי הם מבצעים נחיתת אונס ומאז לא נשמע דבר בקשר.

מפקד בסיס פלמחים, בו נמצאת טייסת המסוקים, תא"ל גבי שחור, אמר כי בשל העובדה שבאזור התאונה נמצאו שלושה מקומות עיקריים בהם היו חלקי המסוק, ניתן להניח כי החלקים התנתקו מגוף המסוק.

תאונה נוספת של אותו דגם המסוק אירעה בחודש אדר ב' תשנ"ח, בו נהרגו תת אלוף שמואל אלדר וסגן אילן גור. השניים יצאו לטיסת אימונים במסוק AH-1 קוברה מספר 489. במהלך הטיסה דיווח אלדר על רעידות באזור הזנב, הודיע כי הוא שולט במצב וכי ינסה לבצע נחיתת אונס. כעבור דקה התפרק זנב הקוברה, והמסוק צלל לים, מול נתניה. אחד מטייסי מסוק הקוברה השני שטס איתם במבנה קפץ למים כדי לנסות ולחלץ אותם, אך המסוק שקע למעמקים ושני הטייסים נהרגו. אחרי כעשר שעות של חיפושים מצאו אנשי היחידה למשימות תת-מימיות (ילת"ם) את גופות שני הטייסים ומשו אותן.

החיפושים: צילום יאיר שטרן





התרסקות מסוק קיבוץ רבדים צה''ל הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד