י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
קָמִים בַּפֶּרֶץ אַיִן

סיכום דומע: גדולי ישראל שעזבו אותנו לאנחות בשנה החולפת

ערב ראש השנה תשפ"ב ובצל המגיפה שחזרה, 'בחדרי חרדים' מביא סיכום מקוצר מפרקי הסתלקותם לגנזי מרומים של כמה מגדולי ישראל, אדמו"רים וראשי הישיבות שהסתלקו בשנה החולפת • משה ויסברג בסיכום המחזיר את כולנו לאותם ימי אבל וכאב • מהמשגיח ועד גאב"ד טבריה 

סיכום דומע: גדולי ישראל שעזבו אותנו לאנחות בשנה החולפת
גדולי ישראל שנפטרו השנה צילום: בחדרי חרדים

ח' תשרי תשפ"א: המשגיח הגאון הצדיק רבי ישראל המניק זצ"ל

בשבת קודש פרשת האזינו הסתלק לבית עולמו המשגיח הגאון הצדיק רבי ישראל מאיר המניק זצ"ל, משגיח ישיבת 'יד אהרן' בירושלים שחלה במחלה הממאירה ל"ע, המשגיח הגדול שהיה אב לתלמידיו העמיד דורות של תלמידים, דמותו המיוחדת והארת הפנים הייתה לשם דבר, שיחותיו שנאמרו עוררו את הבחורים והמשגיח היה כאב רחום לכל בחור ובחור.

האדמו"ר מקאמרנא גבעת שאול זצ"ל

באותה שבת נפרדו קהל עדת קאמרנא מכ"ק הרבי מקאמרנא גבעת שאול זצ"ל, בנו של האדמו"ר מקאמאנא בני ברק זצ"ל וחתנו של בעל ה'יקרא דמלכא' האדמו"ר מזוועהיל זצ"ל שהסתלק לבית עולמו בשבת קודש והוא בן 76. 

י"ג תשרי תשפ"א: הדיין הגאון רבי יואל פרידמן זצ"ל

הגאון רבי יואל פרידמן זצ"ל מגדולי הדיינים בציבור החרדי ומרבני בני ברק והעיר אלעד נפטר בפתאומיות בגיל 72. נודע כגאון שכל חייו התנהג בפשטות. ביתו של רבי יואל, היה לכתובת ייעוץ לרבים, ולא רק בשאלות הלכתיות, אלא גם בשאלות פרטיות, כמו חינוך, שלום בית, או מתן עצה באופן כללי, פרק מרכזי בחייו הקדיש לסכנת 'פגעי הטכנולוגיה.

י"ז תשרי תשפ"א

כ"ק האדמו"ר מפיטסבורג זצ"ל

האדמו"ר מפיטסבורג זצ"ל בעל 'פתגמי אורייתא', שקירב יהודים רבים דרך כוח הנגינה, הסתלק לבית עולמו בשיא שנות הנהגתו וביסוס חצר החסידות באשדוד. הרבי שבכוח התורה והנגינה העמיד דורות של חסידים יראי ה' לשם ולתפארת הובא למנוחות ביום שני של חול המועד סוכות בהשתתפות אלפי חסידים שיצאו ללוותו באשדוד בשיא הסגר של מגפת הקורונה. וכבוד גדול עשו לו במותו.  

הגאון רבי מרדכי כהן זצ"ל מרי"י סלבודקה

אחד המיוחדים ממרביצי התורה בדורנו, היה הגאון רבי מרדכי כהן זצ"ל מראשי ישיבת סלבודקה, שנפטר לאחר ייסורים קשים מהמחלה הנוראה והוא בן 87. שלט היטב בתורת הסוד ועל שולחנו נחבאו לא פעם בין הספרים גם ספרי קבלה נסתרים. כן למד בחברותא עם כמה מצדיקי הדור, מקובלים עמם היה בקשר סמוי מן העין.

כ"ד תשרי תשפ"א: הגאון רבי יחזקאל קורן זצ"ל ר"י קול תורה לצעירים

נגיף הקורונה לא פסח על ראשי הישיבות, הגאון רבי יחזקאל קורן זצ"ל ראש ישיבת 'קול תורה' לצעירים שנדבק בנגיף הקורונה השיב את נשמתו ליוצרה בגיל 68 כשמאחוריו מסכת מפוארת של הרבצת תורה ויראה והעמדת תלמידים.

כ"ו תשרי תשפ"א: המקובל רבי ישראל פנחסי זצ"ל

העיר בני ברק הוכתה בתדהמה לנוכח השמועה בבוקר יום כ"ו תשרי עת נפטר הגאון המקובל רבי ישראל פנחסי זצ"ל ראש כולל האר"י בבני ברק ורב הקהילה הבוכרית הסתלק לבית עולמו בגיל 77. הרב שעלה מאפגניסטן דרך לימודו בישיבת פוניבז' ופורת יוסף ועד להעמדת תלמידים רבים בתורת הסוד והקבלה. 

ל' תשרי תשפ"א: הגאון רבי משה ראוכברגר זצ"ל

בגיל 82 כשמאחוריו עשרות שנות רבנות והוראה, נפרדו בירושלים מהגאון רבי משה ראוכברגר זצ"ל מזקני רבני ישראל, איש הלכה, רב שכונת רמת הדר בחיפה ויו"ר איגוד רבני השכונות וחבר מועצת הרבנות הראשית. 

@1=ג' חשוון תשפ"א: הגאון רבי יהושע העשיל ברים זצ"ל, ראש ישיבת בוהוש

אבל כבד ירד על חצר חסידות בוהוש עם הסתלקותו של הגאון החסיד רבי יהושע העשיל ברים זצ"ל, ראש ישיבת בוהוש שהלך לעולמו בגיל 84. כל חייו של ראש הישיבה היו חטיבה אחת של הרבצת תורה ויראה ובמשך עשרות שנים העמיד אלפי תלמידים.

ז' חשוון תשפ"א: הגאון הצדיק רבי יהודה גוטרמן זצ"ל

תלמיד חכם עצום, ומתמיד גדול היה המשגיח הגאון הצדיק רבי יהודה יעקב גוטרמן זצ"ל משגיח ישיבת פוניבז' לצעירים בבני ברק שהיה דמות נערצת על תלמידיו בהיותו סוג של משגיח מדורות קודמים.

י"ט חשוון תשפ"א: הגאון רבי דוד פיינשטיין זצ"ל הפוסק של אמריקה

הגאון רבי דוד פיינשטיין זצ"ל, ממנהיגי עולם התורה בארה"ב, והפוסק של אמריקה בנו של פוסק הדור הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בעל ה'אגרות משה' הסתלק לבית עולמו והובא למנוחות במסע הלוויות ענק במנהטן ובירושלים. ראש הישיבה הישיש שימש כאחד ממנהיגי וקברניטי היהדות החרדית בארה"ב חיבר ספרים רבים והיה עונה מידי יום ביומו לאלפי שאלות שהגיעו לפתחו.

י"א כסלו תשפ"א: הגאון רבי אליהו מאיר סורוצקין זצ"ל

הגאון רבי אליהו מאיר סורוצקין זצ"ל, ראש ישיבת 'תפארת ברוך' ד'ספרינגפילד בניו ג'רזי ארה"ב הסתלק לבית עולמו כשהוא בן 62 בלבד בפטירתו.  שיעוריו היה לשם דבר עם התמדה בלתי פוסקת, הוא היה לומד שעות על גבי שעות ללא הפסקה.

י"ז כסלו תשפ"א: זקן המשגיחים בדורנו: הגה"צ רבי אהרן דוד חדש זצ"ל

כשהוא בשנת ה-90 לחייו, הסתלק לבית עולמו זקן המשגיחים בדורנו, הגאון הצדיק רבי אהרן דוד חדש זצ"ל, משגיח ישיבת מיר המעטירה בירושלים ואחד מגדולי בעלי המוסר בדור האחרון, שהעמיד אלפי תלמידים במשך עשרות שנים.

כ"א כסלו תשפ"א: ראב"ד סאטמר הגאון רבי ישראל חיים מנשה פרידמן זצ"ל

ב'יום ההצלה' של האדמו"ר בעל ה'ויואל משה' זצ"ל, הסתלק לבית עולמו הראב"ד של החסידות, הגאון רבי ישראל חיים מנשה פרידמן זצ"ל, הדמות הבכירה בחסידות אחרי האדמו"ר. הראב"ד נשא את דגל החינוך הטהור, ושימש כנשיא מוסדות רמ"א בירושלים ועומד תמיד לימין המערכות לקדושת ירושלים.

ג' טבת תשפ"א: המקובל הגאון הצדיק רבי אברהם אביש מרדכי אייזן זצ"ל

אבל ירד בקרב בני ירושלים והיישוב הישן הגאון הצדיק רבי אברהם אביש מרדכי אייזן זצ"ל מראשי ישיבת המקובלים 'שער השמים' שהיה בקיא בתורת הנגלה והנסתר ובשיעוריו זכה לסיים את הש"ס מספר פעמים בישיבה.

י"א טבת תשפ"א: הגאון רבי שלום פוברסקי זצ"ל מר"י קול תורה

בשבת קודש פרשת ויגש הסתלק לבית עולמו הגאון רבי שלום פוברסקי זצ"ל מראשי ישיבת 'קול תורה' בשכונת בית וגן בירושלים שהרביץ תורה במשך עשרות בשנים והשיב את נשמתו ליוצרה לאחר שנדבק בנגיף הקורונה והוא בן 85 בפטירתו.

כ"ו טבת תשפ"א: הגאון רבי משולם שינקר זצ"ל ראש ישיבת 'קהילות יעקב'

הגאון רבי משולם שינקר זצ"ל ראש ישיבת 'קהילות יעקב' בבני ברק נפטר מדום לב פחות משנה לאחר פטירת אחיו הגר"צ שינקר זצ"ל ראש ישיבת 'בית דוד'. רבי משולם זצ"ל נודע כדרשן מופלא שפיו היה פה מפיק מרגליות, היה נואם תדיר באירועים וכן בפני בחורי ישיבות ואברכים והיה אוצר בלום של ידע באגדות הש"ס ובכל התורה כולה.

א' שבט תשפ"א: האדמו"ר מחוסט בוסטון זצ"ל

האדמו"ר מחוסט בוסטון זצ"ל הלך לעולמו בארה"ב למעלה מעשור אחרי הסתלקות אביו האדמו"ר זצ"ל שהיה חבר מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל. במסע הלוויה בבורו פארק ובירושלים הוא הובא למנוחות בהר הזיתים.

ו' שבט תשפ"א: זקן רבני תוניס: הצדיק רבי דן מרדכי כהן זצ"ל

הצדיק רבי דן מרדכי הכהן זצ"ל נשיא מוסדות 'יד מרדכי' שעלה לארץ התיישב בקרית גת ועבר לגור ליד הכותל המערבי הסתלק מהבוקר לבית עולמו כשהוא מותיר אחריו דור ישרים מבורך ומנהגי עדת תוניס עליהם שמר כל חייו.

ז' שבט תשפ"א: הגאון רבי אלימלך מלר זצ"ל ראש כולל 'מנחת חינוך'

הגאון רבי אלימלך מלר זצ"ל זקן תלמידי ישיבת מיר הסתלק לבית עולמו בשיבה טובה בגיל 91 לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. הגר"א זצ"ל שהיה עמל בתורה כל חייו שלמד בחבורתא עם הגר"ח שמואלביץ זצ"ל וחיבר את ספרי 'שי למלך'.

י"ח שבט תשפ"א: זקן ראשי הישיבות הגאון רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק זצ"ל

זקן ראשי הישיבות בדורנו, בנו האחרון של הגרי"ז מבריסק, הגאון רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק זצ"ל, ראש ישיבת בריסק מגדולי מעתיקי השמועה ומשרידי דור דעה שהעמיד אלפי תלמידים בכל קצווי תבל הסתלק לבית עולמו בגיל 99. עשרות אלפים צעדו אחר מיטתו והוא הובא למנוחות בהר המנוחות.

ראש ישיבת קמניץ הגאון רבי יצחק שיינר זצ"ל

שעות ספורות לאחר הסתלקותו של הגרמ"ד סולובייצ'יק זצ"ל התעטף עולם התורה באבל על הסתלקותו של הגאון רבי יצחק שיינר זצ"ל ראש ישיבת קמניץ וחבר מועצת גדולי התורה שהסתלק לבית עולמו בשיבה טובה בגיל 98 שהעמיד אלפי תלמידים.

כ"ה שבט תשפ"א: הגאון רבי חיים מאיר הלוי וואזנר זצ"ל גאב"ד זכרון מאיר

אבל כבד ירד על עולם התורה והחסידות עת השיב את נשמתו ליוצרה הגאון הצדיק רבי חיים מאיר הלוי וואזנר זצ"ל גאב"ד זכרון מאיר וראש ישיבת 'חכמי לובלין' שנדבק בנגיף הקורונה. הגרח"מ זצ"ל בנו של בעל 'שבט הלוי' זצ"ל המשיך את דרך אביו בהנהגת הישיבה ופסיקת ההלכה.

ו' אדר תשפ"א: המשגיח הגאון רבי אליהו פויפר זצ"ל

הגאון רבי אליהו פויפר זצ"ל משגיח בישיבת 'קרית מלך' בבני ברק הסתלק לבית עולמו בבית החולים 'מעייני הישועה' בבני ברק' לאחר שהרופאים נלחמו על חייו במשך חודש ומצבו הידרדר לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. רבי אליהו היה אישיות מיוחדת דמות שהתהלך תדיר בצידי דרכים והיה ידוע כבעל מידות מיוחד וצדיק נורא שדאג והתמסר לבחורים בישיבה.

כ"ג אדר תשפ"א:  הגאון רבי יחזקאל ראטה זצ"ל גאב"ד קארלסבורג

באופן פתאומי הסתלק לבית עולמו של הגאון רבי יחזקאל ראטה זצ"ל, גאב"ד קארלסבורג מגדולי פוסקי הדור בארה"ב שהשיב את נשמתו ליוצרה לאחר שהתמוטט בביתו בשכונת בורו פארק שבברוקלין. הגאב"ד שהיה מחלק את זמנו בין ברוקלין למירון נטמן בבית החיים באתרא קדישא מירון. 

כ"ב ניסן תשפ"א: הגאון הצדיק רבי מנחם מנדל שנייבלג זצ"ל גאב"ד מנצ'סטר

בקהילות החסידים באנגליה התעטפו באבל עם היוודע הבשורה המרה על הסתלקותו של זקן הרבנים הגאון הצדיק רבי מנחם מנדל שנייבלג זצ"ל גאב"ד מנצ'סטר עשרות בשנים, מחשובי רבני אנגליה שהלך לעולמו בשם טוב ובשיבה טובה בגיל 100. ארונו הגיע לארץ והוא נטמן בירושלים.

כ"ז ניסן תשפ"א: הגאון רבי אברהם סטפנסקי זצ"ל ראש ישיבת 'נתיבות יעקב'

הגאון רבי אברהם סטפנסקי זצ"ל שכיהן בראשות ישיבת 'נתיבות יעקב' וזכה להעמיד אלפי תלמידים בדרך התורה והיראה במשך עשרות בשנים הלך לעולמו. שיטתו של ראש הישיבה הייתה שלבחורים צריך להיות משטר עצמי ובישיבה הנהיג שלא יהיה משטר, כשהוא הראשון שעשה כך בישיבה קטנה שהנהיג.

ד' אייר תשפ"א: הגאון רבי דב צבי קרייזוירט זצ"ל

בערב שבת נפטר בלייקווד שבניו גרז'י הגאון רבי דב צבי קרייזוירט זצ"ל, ראש ישיבת 'תורת חיים' בירושלים בנו של גאב"ד אנטוורפן הגאון רבי חיים קרייזוירט זצ"ל וחתנו של האדמו"ר בעל ה'אמונת אברהם' מפיטסבורג זצ"ל. ארונו יגיע לקבורה בארץ הקודש.

כ"א אייר תשפ"א: האדמו"ר מספינקא ב"ב זצ"ל

זקן האדמו"רים בדורנו, האדמו"ר רבי משה אליקים בריעה כהנא מספינקא בני ברק זצ"ל; שהסתלק לבית עולמו בגיל 93. הרבי הנהיג את קהילתו ביד רמה במשך שנים ורבים נהרו לעריכת השולחנות הטהורים. היה כהן מיוחס שפדה אלפי תינוקות.

י"ג סיון: הגאון רבי מרדכי דיעי זצ"ל רבה של חצור הגלילית

לאחר שסבל מהמחלה בשנה וחצי האחרונות הלך לעולמו הגאון רבי מרדכי דיעי זצ"ל רבה הראשי של חצור הגלילית במשך עשרות שנים והוא בן 68. הרב האהוב מחצור קירב יהודים רבים והרביץ תורה ויראה. 

ו' אב תשפ"א: 'החוזר' של הרבי, הגאון החסיד רבי יואל כהן זצ"ל

גדול המשפיעים בחב"ד מי שהיה 'החוזר' של תורת הרבי מליובאוויטש זצ"ל - הגאון החסיד רבי יואל כהן זצ"ל הלך לעולמו בגיל 91 כשהוא מותיר את אלפי חסידי חב"ד בארץ ובעולם באבל כבד.

י"ב אב תשפ"א: הגאון רבי יוסף יצחק פייגלשטוק זצ"ל

אחד מזקני ראשי הישיבות בארה"ב, הגאון רבי יוסף יצחק פייגלשטוק זצ"ל, ראש ישיבת 'מתיבתא לונג ביץ'', וחבר מועצת גדולי התורה בארה"ב, שזכה להעמיד תלמידים לאלפים במסורת התורה, שנסתלק לאחר מחלה ממנה סבל בשנתיים האחרונות בשנתו הצ'.

כ"ב אב תשפ"א: הגאון הצדיק רבי יוסף ועקנין זצ"ל

המקובל הצדיק רבי יוסף ועקנין זצ"ל ראש בית המדרש 'צוף דבש' ברובע היהודי ומרבני ישיבת המקובלים 'נהר שלום' בירושלים הלך לעולמו בגיל 68. המנוחה היה דבוק בתורת רבי נחמן מברסלב ושימש כבעל תוקע בקלויז הספרדי הגדול באומן בראש השנה למעלה מעשרים שנה. כמו כן היה דבוק בתורת הרשב"י והיה מגיע תדיר לפקוד את ציון הרשב"י במירון.

א' אלול תשפ"א: הגאון רבי אברהם דב אויערבך זצ"ל גאב"ד העיר טבריה

הגאון רבי אברהם דב אויערבך זצ"ל גאב"ד ורבה של טבריה עשרות בשנים בנו של פוסק הדור זצ"ל הסתלק לבית עולמו לאחר דלקת ריאות שהסתבכה. עמד על משמר הכשרות והדת בעיר במשך עשרות שנים. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

גדולי ישראל ברוך דיין האמת נפטרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד