י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
אפליה חמורה על רקע דתי

האחות מדברת: כך מתנהגים לסטודנטיות חרדיות בבתי החולים

סטודנטית חרדית לסיעוד שלא מתקבלת לעבודה בבתי חולים בחיפה, בעקבות רצונה לשמור שבת, מגוללת ל'בחדרי' את המסע המורכב והכואב שסטודנטיות חרדיות נאלצות לעבור בדרכן להתקבל לעבודה בבתי חולים. כל הפרטים על האפליה החמורה שמונעת מהן להגשים את חלומותיהן

האחות מדברת: כך מתנהגים לסטודנטיות חרדיות בבתי החולים
מחלקת קורונה בשערי צדק צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אפליה על רקע דתי: סטודנטית חרדית לסיעוד לא מתקבלת לעבודה בבתי חולים בחיפה, זאת בעקבות רצונה לשמור שבת.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי סטודנטית המתגוררת ביישוב הסמוך לחיפה הגיעה ל'ראיון עבודה' בבית החולים כרמל בחיפה, אך במהלך הראיון היא לא נבדקה בפן המקצועי אלא הותקלה בשאלות על רמת הדתיות שלה.

הסטודנטית סיפרה בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי המנהלת של מינהל הסיעוד ראיינה אותה וכל הראיון היה בעיקר ברמה הדתית שלה; מה היא מוכנה ולא מוכנה לעשות במסגרת הדת. שום שאלה מקצועית. כל הסימולציות שהוצגו לה היו סביב שבת: "מה יקרה אם יגיע חולה כזה או חולה אחר; איך תקבלי אותו, תרשמי וכו...".

היא טענה שהיא יכולה לעבוד בימות החול או לעבוד במחלקות שהעבודה בהן נחשבת כפיקוח נפש. היא הצהירה כי תקשיב להוראות של רב בית החולים, אך כעבור שבוע היא קיבלה תשובה שלילית.

"אני מכירה מנהלת מחלקה שגם היא דתיה והכרתי אותה במסגרת הסטאז' ויש לה קשר טוב עם אותה מראיינת", סיפרה האחות, "ביקשתי ממנה לברר על הראיון איתי ועל הסיבה שהובילה לתשובה השלילית שקיבלתי כעבור שבוע מהראיון. היא אכן בירה וסיפרה כי המנהלת מיד ידעה במה מדובר. היא אמרה לי כי המענה היה חד משמעי: 'התשובה השלילית הייתה על רקע דתי'".

יצוין כי האחות קיבלה מכתב המלצה ממנהלת מחלקה ב'כרמל' בה היא עשתה סטאז', אך נראה כי השיקולים המקצועיים בכלל לא היו רלוונטיים, כל עוד הסטודנטית הצהירה כי היא שומרת דת.

"המראיינת שאלה אותי באיזו רמה אני דתית, כי ישנן כאלה האומרות 'אני דתיה-דתיה עד שזה מגיע לעבודה'. אמרתי לה שאני חרדית, ואף אעשה השתדלות ואני אשאל לרב בית החולים ומה שהוא יגיד אני אעשה, למרות שיש למשפחה שלנו רב".

גורם המעורה בפרטי המקרה ששוחח עם 'בחדרי חרדים' אמר: "לא הגיוני שבמדינה יהודית, לאחות שרוצה לשמור שבת, לא יהיה פתרון בסידור עבודה, או שיגידו לה מפורש אם לא תעבדי בשבת כמו כולם לא נקבל אותך. זה משפטים שהיהודים שהגיעו לארצות הברית אחרי השואה קיבלו".

הסטודנטית נקבה בשמו של בית חולים נוסף בצפון, בו היא עבדה גם כסטודנטית. "שם לחצו עלי לקחת שבתות, וביקשתי שישבצו אותי במחלקת 'טיפול נמרץ' כדי שהעבודה תיחשב כפיקוח נפש, אבל לא הסכימו להתחייב לכך, ולכן לא יכולתי להתקבל גם שם לעבודה".

היא טענה גם כי ברוב בתי החולים בארץ - מלבד ב'מעייני הישועה', 'שערי צדק', ואולי עוד כמה בתי חולים - לא מוכנים להתחייב להסעה בשבת ע"י גוי, ואחיות נאלצות להוציא מכיסם הפרטי כסף עבור מוניות פרטית שהתשלום עבורן גבוה מאוד.

יצוין כי על פי החוק "אסור למעסיק להפלות את העובד בקבלה לעבודה ולסרב לקבלו לעבודה גם אם העובד אינו מסכים לעבוד במנוחה השבועית מסיבות אחרות, שאינן קשורות למצוות דתו. למעסיק אסור גם לדרוש מעובד להתחייב לעבוד בימי המנוחה השבועית או בחג כתנאי לקבלתו לעבודה".

מבית החולים כרמל נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "בבית החולים כרמל עובדים אנשי צוות מכלל המגזרים והדתות, לא כל שכן בסקטור הסיעוד הגדול, שבו עובדות גם אחיות המקיימות אורח חיים דתי וחרדי".

עוד נטען כי "הסטודנטית שהתלוננה התראיינה כמועמדת לקליטה לתגבור מחלקות פנימיות/קורונה במסגרת התקנים המיוחדים שהקצה משרד הבריאות. כמו בכל ראיון, נבדקה התאמת המועמדת לעבודה במסגרת המחלקה המיועדת. מטעמי צנעת הפרט לא נפרט את הסיבות לאי שילובה של המועמדת בעבודה בבית החולים, אך אלו אינן קשורות להיותה אישה חרדית".

האחות לא נבהלה מהכחשת דוברות בית החולים וטענה כי "במהלך הראיון המנהלת סיפרה לי על עובדת דתיה במחלקה כירורגית שלא מוכנה לעשות קבלות אלקטיביות והבינה שאין פתרון הלכתי. ובפירוש אמרה לי: 'אנחנו לא יודעים מה לעשות איתה...' רוב הראיון היא הציגה בעיות הלכתיות שאותה אחות העלתה בפניהם. וסביב זה התנהלה השיחה".

בית חולים כרמל סטודנטית חרדית לרפואה אפליית חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד