י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
נתניהו מתחזק יותר מסמוטריץ'

רוב הדתיים מתביישים בדרך שבנט עלה לשלטון

שלושה חודשים מאז השבעת הממשלה, מתפרסם סקר חדש שבחן את התייחסות המגזר הדתי-לאומי לממשלה החדשה - רק 14% אחוזים תומכים בכניסת 'ימינה' לממשלה | 40% מבני המגזר מתנגדים לרפורמת הכשרות | 'הליכוד' מתחזק הרבה יותר ממפלגת 'הציונות הדתית' בקרב בוחרי המגזר

רוב הדתיים מתביישים בדרך שבנט עלה לשלטון
נפתלי בנט בלשכתו צילום: רועי אברהם, לע"מ

אחרי חודשים ארוכים שבהם המגזר הדתי היה במוקד הסערה, היום (חמישי) מתפרסם סקר חדש, הבוחן את היחס של בוחרי הציונות הדתית לממשלה, היחס לרפורמת הכשרות - ואת זהות המפלגה לה היו נותנים את אמונם, לו היו מתקיימות בחירות בימים אלה.

הסקר מתפרסם בצל המפקד של מפלגת 'הציונות הדתית' ופיצול המפלגות במגזר לסיעות קטנות, אשר רובן באופוזיציה ומתחרות על קהל היעד מצביעי מפלגת 'ימינה' המאוכזבים. נתון שכנראה השפיע על התוצאות, בשבועות האחרונים רבני הציונות הדתית התפלגו - בעוד כמה מהם החלו לשת"פ עם שר הדתות מתן כהנא, החרד"לים הקיצוניים יותר פרסמו מכתב חריף מאוד נגד הממשלה ומעשיה.

לפי הסקר, שהתפרסם בעיתון הסרוג 'בשבע', 68% השיבו כי הם מתנגדים עד מתנגדים מאוד לכניסתה של 'ימינה' לקואליציה הנוכחית, בעוד ארבעה עשר אחוזים תומכים עד תומכים מאוד, 13% השיבו 'ככה-ככה' וארבעה אחוזים ענו תשובות אחרות.

עוד שאלה שנבדקה בסקר, היא על יחסו של המגזר לכך שלראשונה ראש הממשלה הינו חובש כיפה. 15% השיבו שהם גאים בראש הממשלה הסרוג הראשון, 21% השיבו כי מבחינתם הכיפה אינה מעלה ואינה מורידה, 12% השיבו שהיה עדיף, בשל הנסיבות הללו, רה"מ גם בלי כיפה ו-47% השיבו כי הם מתביישים בדרך שבה בנט עלה לשלטון.

בנוסף, נבדקה ההשוואה בין אחוזי המפלגות שלהן הצביעו הבוחרים הסרוגים בבחירות האחרונות, לבין אחוזי המפלגות שהיו מקבלות את קולם, אילו הבחירות היו מתקיימות היום. על פי הסקר, מפלגת השלטון - 'ימינה', יורדת מ-27% בבחירות האחרונות, ל-12% אם הם היו מתקיימות היום.

המרוויח הגדול מהיחלשות כוחו של בנט במגזר - הוא נתניהו, שמפלגתו -הליכוד, עולה בתשעה אחוזי תמיכה בקרב הציבור הדתי-לאומי. גם בצלאל סמוטריץ' שהכריז על מפקד, מתחזק גם הוא אם כי רק ב-3%. גם ש"ס מתחזקת בקרב בוחרי המגזר הדתי, שעולה באחוז אחד.

רפורמת הכשרות של השר כהנא, שעוברת שינויים לאחר לחצים מצד בכירי רבני המגזר, זוכה לתמיכה של 30% מבני המגזר הדתי, שתומכים עד תומכים מאוד ולעומת זאת ארבעים אחוזים מתנגדים עד מתנגדים מאוד לפתיחת שוק התחרות בכשרות.

הסקר מתפרסם בתקופה קריטית למפלגות הסרוגות, בין אם בקואליציה או באופוזיציה. ב'ימינה' כבר הבהירו כי יצאו להתרחבות המפלגה, אך כרגע נראה שהם עדיין עסוקים בלחפש בייס. סקר מהסוג הזה אכן יוכיח שהכתובת היא אצל המגזר שהיה להם לבית.

מנגד, ב'ציונות הדתית' עובדים בכל הכוח כדי להשתלט על המגזר, כשהזעם על בנט וחבריו למפלגה עדיין חם. הם צפויים להכריז בשבועות הקרובים על מפקד רחב, בציפייה להיות כמו אחרי המפקד ב-2013, שהביא ל'בית היהודי' אז שתיים עשרה מנדטים.

אך יחד עם זאת הם עדיין, כך גם מעיד הסקר, נתפסים כנראה כתורניים מדי ופחות פתוחים לציבור הדתי לייט שקרוב יותר לחילוניים.

צירוף מפלגת 'עוצמה יהודית' ואיתמר בן-גביר, כנראה שלא תתרום לכך שנתפסת קיצונית עוד יותר מ'הציונות הדתית' של סמוטריץ'. מי שבינתיים פועלת בנפרד, זו מפלגת 'נעם', מפלגה חרד"לית ברמה הגבוהה ביותר, שגם היא מתכוונת להרחיב את שורותיה וקהל תומכיה.

עיתון בשבע סקר הציונות הדתית דתי לאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד