י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"הסתירו מאיתנו מידע"

החוקר שזיהה את הסכנה מתקרבת - מדבר ומאשים

חוקר FBI בכיר מעניק ראיון מיוחד לעיתון ישראלי ומאשים את הCIA שלדבריו החזיק מידע על מחבלי אסון התאומים ולא שיתף עם שאר סוכניות הביון ורשויות ההגירה שהיו יכולים לכאורה למנוע את האסון

החוקר שזיהה את הסכנה מתקרבת - מדבר ומאשים
אילוסטרציה צילום: pexels

עלי סופאן, חוקר אף בי איי (FBI) במקור מביירות שבלבנון, מתראיין לרונן ברגמן במוסף 7 ימים ב'ידיעות אחרונות' לרגל מלאות 20 שנה לאסון התאומים. הוא בן 50, נולד וגדל בביירות של שנות ה-70 ותחילת ה-80. כשהיה בן 16 היגרה משפחתו לארה"ב, והתיישבה במדינת פנסילבניה בארצות הברית.

בראיון ל'ידיעות' הוא מספר כי הסי איי אי (CIA) הסתיר מה-FBI מידע ולא הודיעו על כך לאיש, לא לאף בי איי ולא לרשויות ההגירה, כך ששמם של המחבלים שביצעו את הפיגוע המשולב באמצעות שלושה מטוסים, לא סומן כבעייתי ואף אחד לא עצר אותם בגבול, או עקב אחריהם אחרי שנכנסו לאמריקה. "אם היו מונעים את כניסתם לארה"ב או עוקבים אחריהם ורואים שהם לומדים טיס, או מיידעים את כל משרדי השטח של הבולשת, כל הפעמונים היו מצלצלים", מאשים סופאן עשרים שנה אחרי.

"כשלכדנו את אבו זוביידה, פלסטיני שגויס בידי בן לאדן והפך לאחד מראשי מערך המבצעים שלו", משחזר החוקר, "אבו זוביידה אמר לנו כי 'הישראלים עלו על אנשי הקשר שלנו לקראת הפעולה הקרובה' וכך הוא גילה לנו על משהו שלא היה לנו מושג עליו, שהם מתכננים פיגוע רב מוקדים בישראל, בכמה מועדונים, ושהם מעריכים שיצליחו לגרום למשהו כמו 200 הרוגים בו זמנית".

סופאן מספר כי שליח מטעם פיקוד אל קאעידה ריכז את הפעולה מאירופה והיה אמור להגיע לישראל כדי לנהל אותה. הווידוי המפתיע הזה הביא להתרעה דחופה אצל כמה שירותי ביון, לרבות כמובן אלה בישראל, המפקד נעצר וההתקפה סוכלה.

החוקר עלי סופאן פרש ב-2005 משירותו ב-FBI, שימש כיועץ בחברות שונות לאסטרטגיה ולביטחון, ובהמשך ייסד את "קבוצת סופאן" העוסקת במתן שירותי ייעוץ ללקוחות בעלי אמצעים, ואת "מרכז סופאן", גוף שלא למטרות רווח, העוסק בדיאלוג אסטרטגי ובאתגרים ביחסי חוץ.

לגבי אפגניסטן הוא אומר, "אני תמכתי במלחמה באפגניסטן כי חשבתי שהיא צודקת וראויה. אבל הפסדנו את המלחמה שם בסתיו 2002. הייתי שם בעבודה, ראיתי את זה קורה. דווקא בשעה שבה העם האפגני היה צריך אותנו יותר מכל, כשהטאליבן מתאושש ומתחיל לבנות את הכוחות מחדש, ארה"ב בלי נוכחות צבאית ומודיעינית במדינה".

"ואז, הנשיא הנוכחי, מחליט לצאת, ואנחנו אורזים באמצע הלילה ולא מתאמים עם ממשלת אפגניסטן, ולא עם נאט"ו ולא עם הבריטים. והרי תאריך הנסיגה היה ברור מראש וגם שהכל יתמוטט ברגע שנעזוב היה ברור לגמרי לכולם".

ומה יקרה עכשיו? הוא נשאל. "הטאליבן ינסה להראות פנים חדשים למערב, כי למד את הלקח שלו ממה שאירע אז, וגם את המודל של האיראנים או החות'ים, שמבינים שצריך לשמור על קו מסוים, כדי לא לעצבן מאוד את המערב, ושיניח להם לנפשם. אבל בסוף הטאליבן הוא אותו טאליבן, והם רואים באל קאעידה חלק מהם, מעולם לא התכחשו להם, ואני מאמין כי ייתנו להם מקלט ובסיס גם הפעם". כך סופאן.

FBI CIA אסון התאומים ידיעות אחרונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד