י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"משפחת הלוחם מאוכזבת ופגועה"

תחקיר הירי בבראל הי"ד: היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה

כשבועיים לאחר שנורה ונפצע אנושות במהלך מהומות בגבול רצועת עזה, צה"ל הציג היום לראשונה את ממצאי התחקיר לבני משפחתו של לוחם משמר הגבול בראל חדריה שמואלי הי"ד | עו"ד משפחת הלוחם נגד צה"ל: "המשפחה מתוסכלת, כואבת, מאוכזבת ופגועה, לא מקבלת את הממצאים של התחקיר"

תחקיר הירי בבראל הי"ד: היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה
הלוחם בראל שמואלי צילום: דובר צה"ל

בימים האחרונים הוצגו לראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, מסקנות הביניים של תחקיר אירוע הפרת הסדר האלימה במהלכה נפל לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל. הלקחים והמסקנות שהוצגו בשלב זה, הם חלק מתהליך התחקור שהחל מיד לאחר האירוע ויימשך עד להשלמתו באופן יסודי, נוקב ומעמיק, כמצופה מכל תחקיר בצה"ל.

צה"ל הציג הבוקר (שישי), את עיקרי התחקיר הראשוני למשפחתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל ומשתתף בצערה. לפי התחקיר, במוצאי השבת, 21 באוגוסט 2021, התפתחה התפרעות אלימה סמוך לגדר בצפון הרצועה, במהלכה מחבל ירה לעבר לוחם מג"ב, סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל ופצע אותו באורח אנוש. לאחר מספר ימים נקבע מותו בבית החולים "סורוקה".

מהתחקיר בשלב זה עולה כי נוהל הקרב וההערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו בצורה יסודית ומקיפה וכללו תגבור של כוחות כשירים ומאומנים ובהם קלעים וצלפים. עוד עולה כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוחות באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן.

לצד זאת, התחקיר קובע כי לא נמצא כל פער ביחס להוראות הפתיחה באש, והן לא שונו בשום שלב לפני האירועים או במהלכם. הרמטכ"ל קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. עוד נמצא כי גם באירוע זה בוצע ירי משמעותי בתגובה להתפרעויות.

במהלך האירועים, כך קובע התחקיר, המפקדים נכחו בקו המגע ופיקדו על הכוחות מלפנים. הרמטכ"ל הדגיש כי "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה." הרמטכ"ל הנחה להמשיך בתהליכי התחקור, עד להשלמת התחקיר המלא. כמו כן, הנחה ליישם את הלקחים שהופקו בשלב זה ולהנחילם עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.

"צה״ל ממשיך בהערכות להתפרעויות אלימות נוספות ופעולות טרור אפשריות בימים הקרובים, תוך יישום הלקחים שהופקו בשלב זה", מסר דובר צה"ל, "צה"ל מוסיף להשתתף בצער המשפחה ולנחמה".

עו"ד רן כהן רוכברגר, המייצג את משפחת שמואלי מסר בעקבות ממצאי התחקיר: "המשפחה בסערת רגשות גדולה. מתוסכלת, כואבת, מאוכזבת ופגועה, לא מקבלת את הממצאים של התחקיר, לא את המסקנות המתהוות, בוודאי שלא את השורה התחתונה שלפיה אף אחד מהפקודים לא ייתן את הדין ולא ייקח אחריות".

"צריך לזכור", הוסיף, "בראל לא נפל במסגרת פעילות מבצעית בתוך עזה לטיהור קני מפקדים - הוא נפל בעומדו בשטח ישראל מאחורי חומת בטון אל מות הפרת סדר. היערכות מתאימה מקדימה וטיפול נכון, ראוי וסביר היו יכולים למנוע את הטרגדיה הנוראה. לכן אנחנו מבקשים ותובעים מהצבא לא להסתפק בתחקיר פנים צבאי".

"אנחנו עומדים על זה שמה שיקרה זו ביקורת נוקבת ושקופה שתיעשה באמצעות ועדת חקירה צבאית, מקצועית ואובייקטיבית. רק כך יוסקו המסקנות הנכונות והראויות, גם בצד האישי וגם בצד המערכתי", הוסיף.

עו"ד רוכברגר אמר עוד: "לא מדובר בכשל נקודתי טקטי אחד שנוגע להוראות הפתיחה באש בזמן האירוע. מדובר כפי שאנחנו הבנו בכשל שקדם לאירוע בהיערכות המקדימה של הכוחות, בהעברת הנהלים וההנחיות וגם תוך כדי האירוע, בראש ובראשונה בהעמדת כוח לא נכון למשימה הזאת אל מול המוני פורעים צמודי גדר כשבראל עומד בטווח אפס משם ולא מסוגל לתת מענה לאיום הקשה הזה. האיומים האלה לא טופלו כפי שצריך ומתחייבת הסתכלות ביקורתית כללית לא רק בהקשר הזה, אלא בהקשרים רחבים יותר וגם הסקת המסקנות המתחייבות".

בראל שמואלי תחקיר ירי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד