י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ארה"ב תיקח אחריות?

הטייסים שנמלטו חוששים: 'הם יהרגו אותנו'

שעות לפני שארגון המורדים טליבאן השלים את ההשתלטות הראוותנית על אפגניסטאן, נמלטו מאות אפגנים ב-46 מטוסים לאוזבקיסטאן השכנה | כעת הם מספרים על מצבם וחוששים מהסגרה לידי טליבאן

הטייסים שנמלטו חוששים: 'הם יהרגו אותנו'
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: צבא ארה"ב

טייסים אפגנים שנמלטו עם מסוקים ומטוסים לאוזבקיסטן השכנה חוששים, "אם ישלחו אותנו בחזרה, אני בטוח במאה אחוז שהם יהרגו אותנו", אמר אחד הטייסים לסוכנות הידיעות רויטרס.

הטייס דיבר עם 'רויטרס', ותיאר כי הוא מרגיש כמו אסיר, עם תנועה מוגבלת ביותר, שעות ארוכות בשמש וחוסר מזון ותרופות. חלקם ירדו במשקל. "אנחנו בערך כמו בכלא", אמר הטייס, שמעריך כי ישנם 465 נמלטים מאפגניסטן, "אין לנו כאן חופש".

גורמים רשמיים בארה"ב מזהירים מפני לחץ הטליבאן על הרשויות האוזבקיות להסגיר את הטייסים, הסנאטור ג'ק ריד, דמוקרט חבר בוועדה שעוסקת בצבא ארה"ב, אמר כי הוא מודאג מאוד מהטייסים האפגנים ומכוחות אחרים שם.

"חובה שאנשי צוות אלה לא ייפלו לידי הטליבאן הן בשל ביטחונם, והן בשל הידע הטכני וההכשרה הטובה שיש להם", אמר ריד לסוכנות הידיעות רויטרס. ג'ון הרבסט, שגריר ארה"ב לשעבר באוזבקיסטן, אמר כי הוא מאמין שאוזבקיסטן עומדת בפני לחץ אמיתי ומהותי מצד הטליבאן למסור אותם.

"הם רוצים לקיים יחסים טובים עם הטליבאן. הם לא רוצים להתגרות בהם, אבל הם גם לא רוצים להתגרות בנו", אמר הרבסט, דובר משרד החוץ האמריקני ג'ון קירבי אמר כי ארצות הברית מתאמת עם אוזבקיסטן בעניין אך הדגיש כי אנשי צוות וכלי טיס אפגניים מאובטחים.

כזכור, בשעות האחרונות לפני שהפסידו את המלחמה מול הטליבאן, כמה טייסים אפגנים ערכו בריחה מדהימה בהטסת 46 מטוסים ומסוקים מחוץ למדינה לפני שהטליבאן השתלט עליהם.

פקיד צבאי אמריקאי, שהתבטא בעילום שם, שיבח את האפגנים באוזבקיסטן על הוצאת המטוסים מאפגניסטן. ביום רביעי האחרון הגיעו גורמים מממשלת ארה"ב למחנה בו נמצאים הטייסים ובני משפחותיהם באוזבקיסטן בכדי לקחת נתונים ביומטריים מהצוות האפגני שם, סיפר הטייס. "טביעות אצבע וגם בדיקת תעודות זהות", אמר. הופעתם של גורמים מארה"ב העלתה מעט את מצב הרוח, אמר הטייס, אך עדיין אין לו אינדיקציה ברורה אם ארה"ב תפעל להוציא אותם למקום מבטחים.

טייסים אפגניסטן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד