י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"הטרידו כל מי שיצא ונראה יהודי"

זעקת הקהילות החרדיות: "רודפים אותנו בצורה נוראית, אנחנו שנתיים כמו בכלא"

ביום הראשון של ראש השנה במלבורן אוסטרליה, שכנים הודיעו למשטרה כי בבניין בית הכנסת חסידי מתקיימת תפילה בניגוד לחוק, המשטרה הקיפה את הבניין משל היו בני ערובה בפנים, והסאגה הגדולה החלה כשהמתפללים היו בפנים 14 שעות רצוף. 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

זעקת הקהילות החרדיות: "רודפים אותנו בצורה נוראית, אנחנו שנתיים כמו בכלא"
מתפלל שנמלט בגג בית הכנסת צילום: מתוך הסרטון

כשהמשטרה התייצבה ביום הראשון של ראש השנה בבית הכנסת החסידי במלבורן כדי לאכוף את תקנות הקורונה, השוטרים הקיפו את היציאה הקדמית והאחורית של המבנה. לפחות ארבע ניידות משטרה משני הצדדים עם כ-20 שוטרים נטלו חלק במבצע התקשורתי.

בעבר, כשהמשטרה הייתה מגיעה, השוטרים היו בדרך כלל הולכים מיד אחרי שהקהל התפזר מהכניסה האחורית של בית הכנסת. אולם הפעם בגלל עליהום גדול בתקשורת המקומית, המשטרה דרשה מכולם לצאת, המתפללים שהו בתפילה מהשעה 5 לפנות בוקר של יום שלישי, היום הראשון של ראש השנה, ועד השעה 20:00. עד אז הם לא יצאו מהמבנה וכל אותו הזמן אנשי המשטרה המתינו בחוץ, אך נמנעו מלפרוץ פנימה.

הסיבה שהמשטרה בחרה לא לפרוץ את הדלת, היא לדבריהם כיוון שהיו ילדים בתוך מבנה בית הכנסת. בסוף התפילה, רוב המתפללים יצאו מבעד לחלונות, חלקם טיפסו מעל גגות חנויות הצמודות לבית כנסת, (כפי שנראה בתיעוד), הם ירדו בסולם.

מספר אנשים חזרו לבניין כדי להביא תרופות ואוכל לנכים ולזקנים ששהו בפנים, כשכל העת נשמעים בחוץ צעקות. לאחר כ-,14 שעות בסביבות השעה 21:00, אלה שלא יכלו לצאת החוצה מהחלונות, הכניסו את המשטרה, והאנשים הנותרים נקנסו. לפי הדיווח, סך הכול ששה אנשים קיבלו קנס.

לאחר הפרסום ברשתות החברתיות על פשיטת המשטרה, גולשים רבים לא יהודים יצאו להגנת החרדים: חלקם זעמו על נוכחות משטרתית גדולה, בעוד במקומות אחרים אין אכיפה קפדנית. אחת הגולשות כתבה: "שוטרים סיירו ברחובות הסמוכים לביתי, והטרידו כל מי שיצא לרחוב ונראה יהודי, כאילו זה לא חוקי ללכת ברחוב".

גולש נוסף כתב: "מה החשש מכמה גברים שעומדים בחוץ ורוצים לתקוע בשופר, זה מהווה איום על מישהו? מדוע בשנה שעברה שאז היינו ללא חיסונים וכאשר היה הרבה יותר קשה להיבדק, היו תפילות בשטח פתוח?".

מספר תושבי מלבורן סיפרו ל'בחדרי חרדים' על התסכול: "אפילו הגויים מבינים שתפילה בשטח פתוח לא מהווה שום סכנה, לא אישרו לנו להתפלל בשטח פתוח, אפילו לא אישרו רק תקיעת שופר".

אחד המתפללים שביקש להישאר בעילום שם מחשש שעוד יגיעו שוטרים לביתו סיפר ל'בחדרי חרדים': "ילדים קטנים היו מבועתים כשהמשטרה סיירה בניידות, וגם ברכבי משטרה סמויים, כל מי שרק הלך בכביש הם עקבו אחריו והאטו, הם עשו פניית פרסה וחזרו שוב, הפחידו ילדים קטנים, ונתנו לאמהות שלא עטו מסכות גם כאשר היה להן פטור, במשך שעות היום המשטרה סיירה מחוץ לבתי הכנסת".

הודעת משרד הבריאות על סגירת בית הכנסת. באדיבות המצלם

תושב נוסף סיפר: "אני עצמי לא התפללתי שם, אני רואה שהמשטרה ממשיכה לסייר באזור היהודי אפילו יממה לאחר ראש השנה, ראש הממשלה אמר שבגלל ההתכנסות הזו הוא ירחיב את הסגר עוד יותר, ובגלל שהוא חשש מהתגובות בכל המדינה, הוא פשוט משתמש בקהילה היהודית כשעיר לעזאזל".

אחת המגיבות ברשתות החברתיות, אשה לא יהודייה, כתבה: "מוסלמים עושים כינוסים דתיים, ויש להם הגנה של ראש הממשלה, הוא לא ישלח להם שוטרים אליהם, רק רדיפה נגד יהודים חרדים יש כאן, כי קל לרדוף אותם".

כאמור היום המשטרה המשיכה לחפש את כל המתפללים שברחו דרך הגגות, הם עברו בדלתות הבתים, וחקרו מי היה באותו הזמן בתפילה. הם גילו מי הגבאי בבית הכנסת, המשטרה הביאה צו מבית המשפט, ולקחה את המחשב ומכשיר של כרטיס האשראי מגבאי בית הכנסת, וכך הם חוקרים מי היה בפנים בזמן התפילה.

רבים בקהילות היהודיות באוסטרליה ששוחחו עם 'בחדרי חרדים' מקוננים על אכיפה קפדנית ובררנית בצורה קשה: "כבר שנתיים אנחנו כמו בכלא, מי שלא גר פה לא יבין את זה, בחלק מהמקומות מותר להתפלל, ובחלק לא, ואז אחרי חודש בדיוק הפוך, איפה שהיה אסור, מותר, ואיפה שהיה מותר, אסור, בישראל וגם בארה"ב ובאירופה אנשים שכחו מה זה סגר, כאן אם מגלים שני מאומתים סוגרים את האזור כאילו אנחנו בצ'רנוביל שם דלף חומר מהכור האטומי".

המשטרות בקהילה היהודית. באדיבות המצלם

בית כנסת קהילה יהודית אוסטרליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 29 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד