י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
ממצאים מדאיגים

מחקר: לרבע מההורים אין כסף עבור ציוד לבית הספר

בעקבות הממצאים המדאיגים גייסה הקרן לידידות סכום שיא של כ-33 מיליון שקלים עבור מבצע חסר תקדים לחגי תשרי וחזרה ללימודים, לסיוע עבור כ-260 אלף נזקקים, קשישים וילדי רווחה

מחקר: לרבע מההורים אין כסף עבור ציוד לבית הספר
מקבץ נדבות. אילוסטרציה צילום: Nati Shohat /Flash90

עבור מעלה מרבע מההורים בישראל אין את היכולת הכלכלית לקנות את כל הציוד הנדרש לבית הספר לכל אחד מילדיהם ו-28% מההורים נאלצים לוותר על רכישת ילקוט חדש לילדם בשל סיבות כלכליות, כך עולה מממצאי מחקר שערכה הקרן לידידות ומתפרסם היום רגל חגי תשרי והחזרה ללימודים. במסגרת המחקר, שבוצע באמצעות קבוצת גיאוקרטוגרפיה בראשות פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני, נבחנו נושאים הקשורים ביכולת הכלכלית של משפחות לקראת פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר. המחקר מבוסס על סקר שבוצע במהלך חודש אוגוסט 2021 באמצעות שאלון אינטרנטי ובאמצעות שיחות טלפון בקרב אזרחים בגילאי 18 ומעלה המהווים מדגם ארצי ומייצג של האוכלוסייה במדינת ישראל.  

עוד עולה מממצאי המחקר כי בעקבות משבר הקורונה, מרבית ההורים לילדים, 72%, נפגעו במידה מסוימת ביכולתם הכלכלית להעניק לילדיהם חינוך טוב מבחינת ציוד ומבחינת עזרה בלימודים. מתוכם, 40% ציינו כי יכולתם הכלכלית בהקשר זה נפגעה במידה רבה. משבר הקורונה השפיע בעיקר על החינוך בשכבות החלשות: 67%, כשני שליש מבעלי ההכנסה הנמוכה, הצהירו כי נפגעו כלכלית מהמצב באופן שישפיע על יכולתם להיערך לחזרה לחינוך, בעוד כחמישית מבעלי הכנסה מעל הממוצע הצהירו כי נפגעו באופן זה. מעל לחצי מבעלי ההכנסה הנמוכה, 54%, הצהירו כי אין להם יכולת כלכלית לקנות את הציוד הנדרש לבית הספר לכל אחד מילדיהם. 52% מההורים בעלי הכנסה נמוכה לא יוכלו לרכוש ילקוט חדש לילדם.

כשני שליש מההורים מצהירים כי הם נאלצים לצמצם בקניית בגדים לילדים מסיבות כלכליות, מתוכם חמישית מצהירים כי הם נאלצים לנקוט בצעד זה לעתים קרובות מאד. רב מוחלט של ההורים שהכנסתם מתחת לממוצע, 87%, נאלצים לצמצם בקניית בגדים לידיהם, מתוכם 40% בתדירות גבוהה.

עוד בחן המחקר שבוצע עבור הקרן לידידות את נושא ההערכות ללמידה מרחוק שהשימוש בה הפך לכלי חשוב במהלך תקופת הקורונה. מהממצאים עולה כי לכ-30% מההורים אין את כל הציוד הנדרש כדי שילדיהם יוכלו ללמוד מרחוק. ל-56%, מעל למחצית מבעלי ההכנסה הנמוכה, אין את כל הציוד הנדרש ללמידה מרחוק. בין הסיבות הבולטות לכך הן חוסר אפשרות כלכלית לממן את הציוד בקרב 41% מתוכם, חוסר אפשרות לתת לכל אחד מהילדים את הציוד הנדרש בקרב 25% מתוכם ומחסור בחיבור מותאם חזק מספיק לאינטרנט בקרב קרוב לרבע מתוכם – 22%.

על רקע התמשכות משבר הקורונה, הקרן לידידות יוצאת במבצע חסר תקדים בהיקפו לקראת תחילת שנת הלימודים וראש השנה ותחלק מענקי סיוע במזון וביגוד בשווי כולל של כ-33 מיליון שקלים 260 אלף נזקקים, קשישים וילדי רווחה. לאור דיווחים על הכפלה בכמות הפניות לסיוע מלשכות הרווחה ועמותות הסיוע, והתגייסותם של מעל 600 אלף תורמים אוהבי ישראל, הקדישה הקרן תקציב הגבוה מעל לפי 2 מהתקציב שהוקדש לפעילות ב-2020. בין השאר, משתפת הקרן פעולה לראשונה עם קרביץ בהענקת קרוב ל-5 מיליון שקלים עבור רכישת ציוד לקראת החזרה לבתי הספר, ועם פוקס, עמה תעניק לכ-38 אלף ילדי פנימיות רווחה, מועדוניות רווחה, משפחות חד הוריות בדיור הציבורי וילדי עולים חדשים כרטיסי Dream Card בתקציב של כ-11.4 מיליון שקלים לרכישת ביגוד.

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין מציינת כי "משבר הקורונה יצר משבר כלכלי כמותו לא ידענו ושעמו נתמודד עוד זמן רב. לאור חוסר הוודאות גם בתקופה זו לגבי השלכות ההתמודדות עם המשבר וההשפעה הכלכלית הצפויה, השנה אנחנו מתגייסים ביתר שאת והגדלנו משמעותית את התקציבים והמשאבים כדי לסייע למשפחות, גם לקראת החזרה ללימודים בסיוע ברכישת ציוד לחזרה לבתי הספר וגם לקראת תקופת החגים. אנו אסירי תודה למעל 600 אלף תורמים אוהבי ישראל שלמרות המשבר הגלובלי מתגייסים כעת יותר מאי פעם לסייע לעם ישראל וליהודים במצוקה בתפוצות".

הקרן לידידות ציוד לבית הספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד