י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מוקש לקואליציה?

חשש מפגיעה ביהדותה של המדינה: ההצעה החדשה לחיזוק בג"צ

יו"ר ועדת החוקה יוזם דיון בוועדה בנושא הוספת עיקרון השוויון לחוקי היסוד, מהלך שבעבר התנגדו לו חברי 'ימינה', לצד הליכוד והסיעות החרדיות | החשש בקרב המתנגדים הוא שימוש בעיקרון כפגיעה באופייה היהודי של המדינה | אם יובא לכנסת, צפוי דיון סוער ואולי גם מפלה לקואליציה

חשש מפגיעה ביהדותה של המדינה: ההצעה החדשה לחיזוק בג"צ
יו"ר ועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לאחר שהצליחו להתגבר על התקציב וחוק ההסדרים, הקואליציה תצטרך להתמודד עם כאב ראש חדש, עקב דיון שיוזם אחד מחברי הקואליציה שיוסיף כוח לבית המשפט העליון.

לפי הדיווח של דפנה ליאל ב'חדשות 12', יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב יוזם דיון ליום שני הקרוב בנושא הכנסת עיקרון השוויון לחוקי היסוד, מהלך שמעלה את רמת הכוח וההשפעה של בית המשפט העליון וצפוי לעורר התנגדות מהפלג הימני בקואליציה.

בין המתנגדים הם חברי סיעת 'ימינה' שהביעו בעבר את התנגדותם מחשש שעיגון העיקרון כחוק יסוד יאפשר לשופטי בג"ץ להתערב בחקיקות של הכנסת שמגדירות את ישראל כמדינה יהודית או העדפת היהודים בכל מיני נושאים למשל חוק השבות.

מאז שנות התשעים נעשו ניסיונות בממשלות שונות להוסיף את עיקרון השוויון לחוקי היסוד כמו לחוק הלאום, אך ללא הצלחה. בממשלה הקודמת, הצליחה 'כחול לבן' להעביר את חוק השוויון בקריאה טרומית במליאת הכנסת כהתרסה ל'ליכוד'.

מי שתמכו אז בחוק היו בעיקר מפלגות השמאל, ומי שהתנגדו היו חברי כנסת מהליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה. הח"כים החרדים תקפו אז בחריפות את 'כחול לבן' על הפרת ההסכם הקואליציוני וההתרסה המכוונת שהובילה להידרדרות היחסים בין הפלגים עד לפירוקה של הממשלה והליכה לבחירות רביעיות שבסיומן הוחלף השלטון.

בסביבתו של קריב אופטימיים ומשוכנעים שיצליחו להעביר אותו בכנסת למרות חילוקי הדעות העזים במשכן, כאשר עד לגיבוש הצעת החוק שתונח על שולחנה של מליאת הכנסת, מתכוון גלעד קריב לקיים שלושה דיונים בוועדה שבראשותו. שניים מהם כבר בשבוע הבא.

גלעד קריב מפלגת ימינה בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד