ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
הסיפור האמיתי: מקאבול לקווינס

כך התנהל מבצע החילוץ של היהודי האחרון מאפגניסטאן

בשיחה מיוחדת מארה"ב חושף העסקן האמריקאי הרב משה מורגרטן יו"ר ארגון "צדק" ומשתדלניה הבולטים של היהדות החרדית במסדרונות הבית הלבן את פרטי מבצע החילוץ של היהודי האחרון באפגניסטן

כך התנהל מבצע החילוץ של היהודי האחרון מאפגניסטאן
זבולון סימן טוב צילום: באדיבות המצלם

מבצעים רבים הוביל הרב משה מרגרטן במשך שנות פעילותו כיו"ר ארגון "צדק" ומשתדלניה הבולטים של היהדות החרדית במסדרונות הבית הלבן, הבולטים בהם שחרורם של יהודים שנאסרו למשך שנים ארוכות וזכו לצאת מאפילה לאורה בזכות פעילותו הבלתי נלאית. הידועים שבהם הם רובשקין וסמעט.

בגין פעילותו למען רפורמת האסירים שהביאה להקלה נרחבת לאסירים בעלי עבירות כלכליות, זכה הרב מרגרטן להוקרה בבית הלבן כאשר הוזמן להדליק נרות החנוכה באירוע שערך נשיא ארה"ב ה-45 דונלד טראמפ במעמד בכירי הממשל וראשי הקהילות היהודיות, אך רבים מפעולותיו עדיין אינן ניתנות לפרסום, ואין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין, מסביר הרב מרגרטן.

לפני כשבועיים הוביל הרב מורגרטן ניסיון להוציא את זבולון סימן טוב – היהודי האחרון מאפגניסטאן. עשרות מיליוני דולרים הושקעו במבצעים, מטוסים כבר חנו על מסלולי ההמראה וחיכו רק לזבולון, אך הוא בחר להתחמק ברגע האחרון. הרב מורגרטן שעירב את גורמי הממשל בבית הלבן וגורמים דיפלומטיים ערביים נוספים, קיבל מהם פניות נוספות לחילוץ ובהיעדרו של סימן טוב, שימשו מטוסי החילוץ להוצאת אפגנים שלממשלות ארה"ב, קטאר ועוד היה עניין בהם.

החילוץ המפורסם שבהם, היה, חילוצם של ארבעה ילדים אפגנים שאמם הוברחה לפני מספר שנים לארה"ב לאחר שבעלה ואבי הילדים "הועלם" בידי הטאליבאן לאחר שנתפס כמי שמשתף פעולה עם האמריקנים וכעת במצב החדש שנותר הישארותם באפגניסטאן הפך להיות מסוכן, והרב מורגרטן הביא לחילוצם ע"י כוחות אמריקנים. פעילותו זכתה להד עולמי ולקידוש ד'.

זבולון סימן טוב עם אחד המחולצים הנוספים

בשיחה עם עיתון "יתד נאמן" מספר הרב מורגרטן על מבצע נוסף, חילוצו של היהודי האחרון שנותר באפגניסטאן, חילוץ שהתעכב מספר פעמים וגם לרגעי לחץ וחרדה לא מעטים ואמר כי הכל שווה העיקר להציל נפש אחת מישראל.

לשאלת המראיין מה גרם ליהודי האחרון בקאבול, סימן טוב, להיכנע ולהסכים לצאת מהמדינה מספר הרב מורגרטן שאכן לאחר ששלושת המבצעים בוטלו, אחרי שסימן טוב התעקש כי "הוא מודה למחלצים אך לא יעזוב את הבית" אכן הרגיש ייאוש מסוים, אך לא אמר נואש, וחיכה כמה ימים כדי שסימן טוב יפנים את הסכנה בהישארותו במדינה מצד ארגוני טרור ובעיקר מצד מליציות פונדמנטליסטיות שחיכו לפגוע בו למרות הצהרות הטאליבן.

ואכן, זה קרה מהר מהצפוי, "ביום שלישי שעבר, אני מקבל פניה מסימן טוב, אחרי שניתק את הקשר עמי והוא מבקש על נפשו ומתנצל על היחס עד כה. הוא הסביר את עצמו כי חשב שהוא מכיר את אנשי הטאליבאן, איתם חי לפני כעשרים שנה, אך נוכח לראות כי הכל אחרת ולא מדובר במקשה אחת של אנשים. לדבריו, גם דאע"ש וגם אנשי הטאליבאן נושפים בעורפו ומאיימים על חייו, והוא מבקש בכל לשון של בקשה לחלצו, אך בקשה אחת בפיו, היות ושכניו הנוכרים גם חשים סכנה מאחר והם משתייכים לזרמים 'הזאראס' ו'פשטון' קבוצות מיעוטים הנרדפות בידי המוסלמים, והם אלה שעמדו לצידו וסייעו לו במשך חייו, הוא מבקש לחלץ גם אותם. הבקשה שלו הפתיעה אותנו, מחילוץ של פינצטה זה הפך לחילוץ המוני, מצאנו את עצמנו עם אופרציה לחילוץ המוני של כ-30 איש, זה עיכב אותנו לפחות יומיים, כדי שנוכל לבצע התאמות, לבסוף ארגנו עבורם אוטובוס.

"אך כשכבר הכל היה מוכן, הקשר עם זבולון וחבריו נותק, פיגוע שאירע בשכונת המגורים של סימן טוב, הביא לקריסת הקליטה הסלולרית והביא את כל המעורבים לסף של לחץ וחרדה, בסופו של דבר הצליחו אנשי האבטחה האמריקנים להגיע אליהם ולהביא אותם לאוטובוס החילוץ".

הרב מורגרטן חושף אצל ישראל רוזנר ב'יתד נאמן', כי לאחר העיכוב הראשון בחילוץ, הם נתקלו בבעיה קשה: המבצע יוצא לפועל יממה לפני ראש השנה וזבולון מודיע כי הוא לא מוכן לחלל את החג ובוודאי לא את ראש השנה שספרי חיים ומתים פתוחים ביום הדין. "פניתי למורה הוראה חשוב בארה"ב, ושיתפתי אותו בפרטי המבצע ובמידע הממשי שהיה בידינו על הסכנות המידיות שלא מאפשרות כל עיכוב והוא מיד הכריע כי מדובר כאן בפיקוח נפש ואל לו להתעכב בכלל להציל את חייו.

מי שהיה איש הקשר הישיר עם זבולון הוא דודו הרב יצחק סימן-טוב המתגורר בקווינס שבארה"ב. הרב יצחק עדכן את אחיינו זבולון בהוראת הרב החסידי ממונסי וזבולון קיבל, וכך גם קיבל את חייו במתנה.

כך יצא המבצע לדרך, ביום שני האחרון, אך כשהגיעו סמוך לגבול, הם נתקלו בחילופי ירי כבדים בין אנשי הטליבאן לבין מתנגדיהם והקבוצה נאלצה לסגת. הם נמלטו לעיירה סמוכה לגבול והסתתרו במשך כחצי יממה. וכמו בפיגוע הקודם, גם באזור זה הקליטה הסלולרית באזור נותקה".

"אצלנו בניו יורק כבר נוטים צלילי ערב ושנה חדשה מתקדשת, ואני שאינני יכול בשלב זה להועיל בפועל להצלה מפיקוח נפש, נאלץ לפרוש מהנושא. אין לי איך לסייע במצב הזה, הלחץ והחרדה אפפו אותי, וירדתי לבית הכנסת. את חוט מחשבותיי לא יכולתי לשתף אף אחד היכן הוא נמצא, אך ניסיתי להתרכז בסדר התפילה במחזור הפתוח לנגד עיני. איש העסקים מוטי כהנא, יהודי יקר וחם, הוא שהוביל את המבצע בפועל וידעתי שהלחץ והחרדה שלי לא יוסיפו כעת להצלחת המבצע או חלילה לכשלונו. היו אלה שעות של חוסר וודאות וערפל כבד סביב המבצע כולו. חששנו כל כך" סיפר.

הרב משה מורגרטן

רק במוצאי ראש השנה, הרשה לעצמו הרב מורגרטן להתעדכן בסוף הטוב. "מתברר כי אכן לא היתה קליטה סלולרית, וביום הראשון של ראש השנה עשה זבולון את דרכו באוטובוס ההצלה יחד עם שכניו הנוכרים בדרכו החוצה מאפגניסטאן. רק ביום השני הגיע למדינה שכנה, שם שוכנו חברי הקבוצה במלון ולזבולון אירגנו אפילו סימני ראש השנה. שכנים נוכרים אלו אף תעדו במצלמתם את סיפור ההצלה היחודי.

מסיבות ברורות הרב מורגרטן מסרב לחשוף את המדינה בה שוהה כעת זבולון: "הוא עדיין בסכנה שם, עדיף להימנע מחשיפה". לדבריו "כעת מתרכזים המאמצים לקבל אישור הגירה עבור סימן טוב לארה"ב, אני פועל מול הגורמים הבכירים בבית הלבן, זה לא פשוט כל-כך ואי אפשר להרחיב, אך מקווים בעז"ה להצליח והוא יעבור לגור בבית דודו בקווינס".

בנוגע לשאר המחולצים, השכנים הנוכרים, מעריך הרב מורגרטן כי הם יקבלו אזרחות מאיחוד האמירויות ולא ימשיכו לארה"ב, מדובר בקבוצה גדולה של כ-30 איש ברובם נשים וילדים, לא מאמין שארה"ב תסכים לקבלם.

משה מורגרטן אפגניסטן חילוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד