כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

תלמיד ישיבה בן 17 הפיק חוברת הסברה: "המשתמטים"

בן ישיבה צעיר שעוד לא מלאו לו 18, החליט להתייצב בחזית התעמולה החרדית הכושלת ולהפיק חוברת הסברה • "גם אם לא אשכנע - אני מקווה לסלק דעות קדומות", הוא אומר

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה



יצחק ישי בנון, בחור ישיבה שטרם הגיע לגיל 18, הפיץ לאחרונה את "המשתמטים", חוברת הסברה שחיבר, ובה הוא מפרט את עיקרי ההשקפה החרדית בשאלת גיוסם של בחורי הישיבות לצה"ל.

רבים מכם בטח תוהים כיצד בחור ישיבה צעיר יכול לשמש שופר עבור מגזר שלם?

בנון מסביר כי במשך שבועיים הוא אסף את החומר, חיבר את הדברים ואז שיגר אותה לרבנים, מרצים ואישי ציבור שיביעו את דעתם. "המטרה שלי הייתה להסביר למה אנחנו הציבור החרדי, לא מתגייס. כל מי שיקרא אולי לא יקבל את הדברים, אבל בטוח יבין שיש גישה אחרת מאותה דעה קדומה על המגזר החרדי".

החוברת מכילה 46 עמודים, והיא עוסקת בין היתר בשאלות, מדוע בני הישיבות אינם משלבים בנוסף ללימודם גם צבא כמו ישיבות ההסדר? אם בעבר רק תלמידי חכמים יצאו למלחמה, מדוע היום לא? ומה עם אלו שלא לומדים בכלל?

בפרק הראשון מתייחס בנון למספר נקודות שעולות בימים אלו בשיח הציבורי. הנקודה הראשונה אותה הוא דוחה בהסבר מנומק ומפורט היא "החרדים לא מתגייסים כי הם לא מכירים במדינה ומתנגדים לעצם קיומה".

על כך הוא משיב: "טענה זו אינה נכונה, החרדים אינם נגד המדינה. רוב החרדים שבחרו להתגורר במדינת ישראל (מלבד חסידי סאטמר ונטורי קרתא), מכירים במדינה, משלמים מיסים ונוהגים ככל אזרחי המדינה. האם הם בעד או נגד המדינה? זה כמו לשאול אדם אם הוא בעד מכונית מסוימת או נגד מכונית מסוימת. מכונית היא אמצעי תחבורה לנסיעה ממקום למקום, אבל מכונית גם יכולה לדרוס אנשים. גם מדינה, היא אמצעי חברתי להתאגדות של אנשים. ואפשר להשתמש במדינה, כדי ליצור בה דברים חיוביים, אך באותה מידה ניתן ליצור באמצעותה דברים שליליים. אפשר להקים פה עם שיהווה דוגמה לכל העמים מבחינת ערכית ומוסרית, אך אפשר גם אחרת. האם כל חייל הוא בהכרח בעד המדינה, למשל, בנוגע למחאה החברתית בנושא הדיור ברור לכל בר דעת שחייל יכול להתנגד למדינה בנושאים מסוימים, ועדיין ישרת בה ואף ימסור את חייו למענה. כך שטענת "החרדים נגד המדינה ולכן אינם מתגייסים", אינה רלוונטית".

אנחנו המתנדבים

על הטענה שהחרדים אינם מתגייסים מפני שהם 'משתמטים', 'פרזיטים', המורגלים לחיות על חשבון הזולת, הוא כותב: "האם אפשר לטעון טענה שכזאת כלפי אוכלוסיה ש"ואהבת לרעך כמוך" הוא הכלל המרכזי והעיקרי בתורתה? האם זה הגיוני שכל גדולי ישראל כאחד יחליטו דווקא בנושא כה רגיש לצאת מגדרם לוותר על אחד מאושיות המוסר היהודי ולהורות פתאום לתלמידיהם, אשר אותם הם מחנכים לגמילות חסדים ונשיאה בעול עם חברו: "אל תהיו מוסריים! היו פרזיטים!" האם זה נראה הגיוני?

"והרי ידוע לכל עד היכן מגיעה ההתנדבות החברתית בחברה החרדית. ועד כמה מעניקים אותה לכלל ישראל ללא הבדל בין המגזרים השונים. כמות המתנדבים בשלושת ארגוני החסד הגדולים בלבד מונה למעלה מ-10,000 מתנדבים. מתנדבים אלו פועלים 24 שעות ביממה במשך כל ימות השנה ואינם מקבלים תשלום שכר על התנדבותם. האם אפשר לכנות חברה כזאת כ'משתמטת' או 'פרזיטית'?"

בחוברת עצמה מביא בנון ציטוטים מראשי ממשלה, שרי ביטחון ובכירים בצה"ל שדיברו בשבחה של התורה הנלמדת בישראל. כך למשל ציטוט המופיע בחוברת בשמו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק שמיר: "לא תיפול ארצה אף שערה אחת מראשו של בחור ישיבה שתורתו אומנותו". כך גם ציטוט של סא"ל במיל' נח הרץ, טייס חיל האוויר שהיה בשבי הסורי ואיבד את רגלו, "לומדי התורה הם מערכת הנשק בצה"ל, שבזכותה צה"ל מנצח וינצח במלחמות שהיו, ובע"ה לא יהיו. בלי תורה אין עתיד".

בהמשך הוא גם מביא שורת ציטוטים ארוכה של רבני המזרחי, בהם הרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרב שלמה אבינר, הרב צבי יהודה הכהן קוק, הרב יעקב משה חרל"פ, הרב אברהם שפירא ועוד - כולם עוסקים בחשיבות לימוד התורה.

בחוברת מביא בנון נתונים על החינוך בישראל, על הפשיעה ועל תקציבי התרבות שמסתכמים ביותר מ-700 מיליון שקלים בשנה, "לציבור החרדי אין כל חלק בתקציב הזה. שהרי הציבור החרדי אינו צופה בטלויזיה ולא בקולנוע, לא במשחקי ספורט ולא בלהקות רוק וג'ז. אין לו מופעי רחוב ולא קונצרטים. אז למה שהוא לא יקבל תקציב יחסי שבו יוכל ליהנות מתרבות של בריאות ופנאי בדרך שמקובלת עליו?" הוא טוען. בסוף החוברת מציג בנון פרק שלם של "דע מה שתשיב", סדרת שאלות ש"אם אתה אדם חרדי אין ספק שנדרשת עשרות פעמים בחייך לענות על שאלות בנושאים שבין חרדים לחילונים ובפרט בסוגיית הגיוס".

על השאלות הוא משיב באריכות, תוך הצגת מקורות בתקווה, "כי הדבר ישנה את דעתו של החילוני בישראל על האדם החרדי בישראל שסך הכול מבקש למלא את יועדו בכך שיישב וימסור את נפשו בתורה".

לקבלת החוברת, שלחו מייל ל- [email protected]

המשתמטים חוברת גיוס חרדים תשובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 37 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד