י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
גם 20 שנה אחרי

הקונספירציות האנטישמיות בעניין אסון התאומים עדיין חיות ובועטות

מזה עשרים שנה, שתיאוריות הקונספירציה באשר לאסון התאומים משמשות כאבטיפוס לרעיונות קונספירטיביים בנוגע לאירועים וטרגדיות אחרות. אין כמעט ירי המוני, אסון טבע, התפרצות של נגיף, בחירות או אירוע גיאופוליטי שאינם מלווים בשובל של אנשי תיאוריות קונספירציה שטוענים כי ההסברים המקובלים והמדעיים לאירועים הם "בלתי אפשריים"

הקונספירציות האנטישמיות בעניין אסון התאומים עדיין חיות ובועטות
אסון התאומים צילום: ויקיפדיה

בימים שלאחר מתקפת הטרור במגדלי התאומים בארה"ב, הופיעו שלל תיאוריות קונספירציה שהציעו הסברים אלטרנטיביים לאירועים. הסברים אלו היו שונים מן הגרסה המקובלת מבחינת זהות המבצעים, המניע ופרטים אחרים ומי שהפיצו אותם השתייכו לכל רוחב הספקטרום הפוליטי.

חלק מן התיאוריות הללו כללו במישרין את היהודים ואת מדינת ישראל, כהמשך ישיר לדימויים אנטישמיים בני מאות שנים שתופסים את היהודים כמי שמנווטים את ההיסטוריה העולמית לטובתם.

גם בחלוף שני עשורים, תיאוריות קונספירציה באשר לפיגוע במגדלי התאומים ממשיכות לשגשג; רבים ממפיצי התיאוריות שפעלו ב-2011 עדיין פעילים, מה גם שכעת דור חדש של אנטישמים הצטרף אליהם.

דו"ח חדש שמפרסמת 'הליגה נגד השמצה', מדגיש חלק מן הנושאים הללו ואת מגוון מפיצי התיאוריות – שלעתים נבדלים זה מזה בבסיס האידיאולוגי, אך הם מאוחדים באמונתם שמדינת ישראל או יהודי העולם שיחקו תפקיד באירועי ה-11 לספטמבר 2001.

מזה עשרים שנה, שתיאוריות הקונספירציה באשר לאסון התאומים משמשות כאבטיפוס לרעיונות קונספירטיביים בנוגע לאירועים וטרגדיות אחרות. אין כמעט ירי המוני, אסון טבע, התפרצות של נגיף, בחירות או אירוע גיאופוליטי שאינם מלווים בשובל של אנשי תיאוריות קונספירציה שטוענים כי ההסברים המקובלים והמדעיים לאירועים הם "בלתי אפשריים".

תתי תרבויות שלמות, שמקבלות רוח גבית באינטרנט ובמדיה החברתית, מוקדשות לזיהוי אירועי "דגל כוזב", לניסיון חובבני לחשוף מי "המרוויח האמיתי" ולהפניית האשמות ברמה הלאומית או הבין-לאומית בדבר מזימות וטיוחים שונים. נוכלים, מחפשי תשומת לב וטרולים מציגים את עצמם כ"מומחים" ומפשטים יתר על המידה תופעות מורכבות עבור קבוצות עוקבים גלובליות.

למרבה הצער, את אותה אנטישמיות שהליגה נגד השמצה מתעדת מזה עשרים שנה בנוגע לאסון התאומים ותיאוריות הקונספירציה הנלוות, ניתן למצוא בהקשרים רבים אחרים בקרב קהילות ה"מומחים" הללו. אנטישמים מייחסים את אירועי הירי ההמוני בארה"ב, לרבות מעשי הטבח בבית הספר היסודי סנדי הוק, באל פאסו ופיגוע הירי במערכת שארלי האבדו בצרפת – לתככים והמזימות של יהודים וציונים. חלק מאנשי תיאוריות הקונספירציה משרטטים קו ישר בין אחריותם לכאורה של היהודים לאסון התאומים ובין המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008. שטף של תיאוריות קונספירציה נרשם בקשר למעורבות כביכול של יהודי העולם ומדינת ישראל במגפת הקורונה ובפיתוח החיסונים. יהודים וציונים הואשמו גם באירועי גבעת הקפיטול ב-6 לינואר השנה.

ידוע היטב שתיאוריות קונספירציה עשויות להיות מניע לפעולה בעולם האמתי ובין היתר למעשים אלימים וקיצוניים. מבצע הירי בבית הכנסת בפיטסבורג, רוברט באוורס, ציין שההשראה למעשה קשורה לתיאוריות קונספירציה שבהן הוא מאמין וקושרות בין העם היהודי ובין הגירה המונית. בדומה לכך, משתתפים רבים באירועים האלימים בגבעת הקפיטול ב-6 לינואר הושפעו מתיאוריות קונספירציה.

הליגה נגד השמצה אסון התאומים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד