ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
פיתוח תמורת שקט

בנט וגנץ תומכים: לפיד פורש את משנתו

שר החוץ הציג הערב תכניתו באשר לשינוי המדיניות מול רצועת עזה, שכוללת התחייבות חמאס לשקט ארוך טווח בתמורה לשיקום תשתיות. "בעולם בוחנים את הרעיון", סיפר

בנט וגנץ תומכים: לפיד פורש את משנתו
יאיר לפיד צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת ביקורו של ראש הממשלה נפתלי בנט במצרים, יאיר לפיד, שר החוץ וראש הממשלה החליפי פורש את משנתו אשר להתמודדות הראויה עם חמאס והיחסים עם רצועת עזה.

בנאום שנשא הערב (ראשון) בכנס המכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן, הציג לפיד את תוכניתו, לפיה ישראל תשקם את התשתיות ברצועה, ובתמורה חמאס יתחייבו לשקט ארוך טווח. לאחר מכן, כך לפי התוכנית, תקודם הקמת נמל וחיבור תחבורתי בין עזה לגדה המערבית.

"הקהילה הבינלאומית תפעיל מנופים על החמאס כדי לסייע במאמץ למנוע את התעצמותו. היא תפעל להדק את הפיקוח על ההברחות, ויוקם מנגנון פיקוח כלכלי שימנע הסטת משאבים להתעצמות החמאס", אמר לפיד.

הוא הדגיש: "כל הפרה מצד החמאס תעצור את התהליך. בשלב הראשון תיושם הנוסחה הביטחונית שהציג ראש הממשלה נפתלי בנט: תמורת שקט, אנחנו מוכנים לתת יותר מבעבר. אם יופר השקט, החמאס ויתר הארגונים צריכים לדעת שהתגובה תהיה קשה יותר מבעבר".

"ההצעה המובאת כאן לא מתייחסת לפתרון שתי המדינות, אבל עמדתי בנושא ידועה - ישראל צריכה לפעול לחיזוק הרשות הפלסטינית, ולנהל איתה משא ומתן שמטרתו היפרדות לשתי מדינות. התנאים הפוליטיים - גם בישראל וגם ברשות הפלסטינית - לא מאפשרים התקדמות בציר המדיני בעת הנוכחית, אבל בעזה אנחנו יכולים וצריכים לפעול כבר עכשיו".

לדעת לפיד, התנעה של תהליך הסדרה בעזה, תייצר תנאים נוחים יותר למשא ומתן מדיני בעתיד אם וכאשר יבשילו התנאים: "ראינו בעבר שסבבי הלחימה בעזה פוגעים גם בסיכוי לחזור לשולחן המו"מ".

לקראת סיום דבריו אמר: "הדברים שנאמרים כאן לא נאמרים בחלל ריק. ראש הממשלה בנט ושר הבטחון בני גנץ מכירים את העמדה ותומכים בעקרון העומד מאחוריה".

הסדרה חמאס יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד